Milde gaver

Jeg har sådan set lige haft fødselsdag og fik jo den der kindle af kæresten. Det var selvvalgt, højtønsket og på alle måder en dejlig gave. Drog derfor på sommerferie med en hel samling af min foretrukne sommerferielæsning – krimier. Og nu skulle det være… Sara Blædels formidable serie om Louise Rick og hendes irriterende og allestedsnærværende veninde. Havde læst den første for flere år siden da den kom ud (og nu hvor jeg tænker efter var det vist ca på samme tidspunkt jeg lærte min kæreste at kende – så det er nogle år siden). Jeg begyndte også at læse bog #2, men opgav undervejs og glemte lykkeligt alt om hvorfor. Nu er jeg i gang igen og fakta rammer mig som en forhammer midt mellem øjnene, om hvorfor jeg ikke læste særligt meget længere i den end de første ca 10 pct. Den er dælme godt skrevet. Præcis, kvalmende og forfærdelig uden at være udpenslende om kvinder der bliver udsat for en grim voldtægt og jagten på den mand der har den særlige vane at samle kvinder op fra nettet og date dem og til sidst voldtage dem.

Jeg aner ikke hvorfor, for jeg er normalt ganske hårdfør overfor fiktion der på en eller anden måde krydser min egen historie, men så er der pludselig et eller andet der lige rammer i plet og så dur det bare ikke for mig. Der er nogle film jeg ikke har set færdig og så er der et par bøger jeg heller ikke fik læst færdig. Havde dog glemt Blædels input på listen.

Den er jeg i gang med nu.. og håber at jeg kommer bare lidt videre end sidst. Det ville jeg egentlig tage som et godt tegn hvis jeg kunne. Det ville da være rart hvis jeg kunne komme videre på listen, nu min kære kvinde har påfyldt kindlen med Blædel og et par andre af samme kaliber. Jeg prøver Blædel af igen og håber det bedste. Stilen kan jeg dog godt lide – femi-krimier. Dem må der være nogle flere af – men behøver de handle om overgreb på kvinder og børn?

Og min far altså… han kunne ikke lige nøjes med at deltage i fællesgaverne så jeg fik stukket en seddel i hånden med besked om at finde mig et par udefinerede fotodimser af en sober kvalitet som jeg ønskede mig. Det endte med en lille kompakt monopod (inkl kuglehoved og såkaldt quick release), et sæt extension tubes samt et (tak til Ellen for inspiration) ND filter til mit primære objektiv. Det sidste glæder jeg mig til at lege med, med alle de nye og kreative muligheder sådan et rummer, og de første bliver ganske behageligt da det faktisk kan lade sig gøre at slæbe med på skovtur. Og extension tubes er en af de tingester, der populært går under navnet fattigmands-makro. Det er et sæt plastikringe, der passer til kameraets fatning som flytter et objektiv længere væk fra kamerahuset, og dermed formindsker objektivets mindste fokus-afstand betragteligt, uden at det i øvrigt ændrer på skarpheden. Det laver lidt vignettering og kræver vist nok manuel fokus og indstillinger. Det sidste er ikke noget problem, og det første kan beskæres. Og 6-8.000 kr for en ægte makro – det overstiger i nogen grad budgettet og vil også være vildt overdrevet til mit gamle slidte canon. Men jeg glæder mig ærligt talt til at kunne plaske kameraet helt op i motivet for at tage et pseudo-makrobillede. Det kan kun blive bedre.

Og det ville jeg naturligvis gerne bringe et billede af – men der var ikke lige et nogle gratis på nettet, så jeg vil (særligt ondskabsfuldt) henvise til en side som min far fandt og som han forgæves prøvede at indvie mig i over en times tid over et par glas rødvin. Helt ærligt – jeg fattede absolut intet. Altså bortset fra at det var billigt, at det virkede og at jeg kunne komme tættere på og få bedre detaljer.  Men har I mod på matematikken og fysikken så kig her. Min far er udpræget tekniker og har indsigter i slige sager. Jeg gør det bare og håber det bedste. Men hans “bud” om at det var mellemringe jeg skulle have fat i – det lystrer jeg.

Alt det ville der ikke lige have været penge til hvis det ikke lige var for amazon. Så prisen for at spare en dælens masse penge er desværre ventetid, og jeg håber at tingesterne kommer frem i løbet af juli. Nok snarere i slutningen af juli.

Men jeg kan jo ikke vente så længe med at lege med blomster og planter. Så her kan I se en lille bitte smule af vores forvandlede stenbrosaltan til en sær blanding af drivhus og driver-hus. Det er blevet vores foretrukne hyggekrog, da der næsten altid er en fin varme selvom vejret uden for kan være lidt for efterårsagtigt.

IMG_2261

Vi kan lege “find agurken” på øverste hylde langs den ene væg. Heppe på tomaterne op af vinduerne og skåle med en baby-peberfrugt der er endt på vores altanbord. Den holder vi skarpt øje med, og den har heldigvis flere små søskende på vej.

IMG_2262IMG_2266

16 comments on “Milde gaver

  1. Jeg kan rigtig godt lide Sara Blædel, har vist de fleste af dem i bog udgaver, mens de sidste par stykker ligger på iPaden som e-bog..

    Jeg er spændt på at høre om det der filter som Ellen også har snakket om, hvad bruger man det til..?

    Håber dine bestillinger kommer hurtigt igennem, ventetid på nyt foto legetøj er træls.. 🙂

    • Jeg kan – foreløbig – også godt lide bøgerne, men er jo ikke noget så langt i serien som de fleste andre. Gik jo lidt kold i bog 2.

      Filtret bruges til at arbejde med længere eksponeringstider uden at få en udbrændt solnedgang, udbrændte skyer i den blå time – og så til det der bløde vand. Jeg plejer at arbejde med blænden for at få blødt vand uden udbrændthed, men det giver visse begrænsninger mht dybdeskarpheden. Normalt ville jeg køre med en lille blænde (højt blændetal) for at begrænse lyset, men det vil altid være et kompromis der ender i photoshopmaskinen for at redde udbrændtheder. Gråfiltret kan gøre det muligt at køre med længere eksponeringstider uden at kompromisse med blænde og eksp. kompensation.

      Der plejer at gå 14-18 dage så det skal nok gå..

  2. Håber du kommer igennem Sara Blædel, hendes bøger er gode. Jeg har også sådan makro-ring til at sætte på objektivet, vores budget er heller ikke liget til et nyt objektiv. Det ser hyggeligt ud med alt det grønne på altanen. ;-D

    • Det skal jeg nok, er et andet sted i dag end jeg var sidst jeg prøvede.
      Hvad er dine erfaringer med ringen.. bruger du den eller er den havnet i bunden af fototasken?

      Det er møg-hyggeligt med alt det grønne. Er bare glad for at det er kæresten der passer det, for ellers ville det havne på den lokale have-affaldsplads i løbet af ganske kort tid.

      • Jeg har den fast siddende på det lille objektiv der fulgte med da jeg købte kameraet, men jeg må indrømme at det ikke er så tit jeg bruger den.

        • Det bliver enten dén du osse bruger eller min lille 50 mm der får æren af de ringe, netop fordi dette objektiv har lidt større blænde end de andre og giver det mulighed for rigtigt at lege med dybdeskarpheden. Og når jeg skal være rigtig seriøs på min zoom, der faktisk kan bringes til at tage macrobilleder…

  3. Tillykke med alt dit nye legetøj … ih hvor skal vi altså lege 😀
    Sarah Blædel har jeg først lige opdaget – hun er fænomenal! Intet mindre. Jeg forstår dog kun alt for godt, hvis lige præcis den bog er lidt svær for dig, men så spring den over og gå til de næste, som handler om noget andet. Men god er hun altså! Jeg har købt dem alle som e-bøger og er halvt færdig med Louise Rick-serien.

    • JA vi skal lege.. en hel masse. Og sammen med det lille stativ virkede et gråfilter som et logisk tilvalg, da det jo netop støtter de længere eksponeringstider og dermed behovet for støtte.

      Jeg har osse fået alle bøgerne – de var så gaven på dagen, og skal nu nok komme igennem. Netop fordi de er så velskrevne uden at dvæle alt for meget ved alt for ligegyldige detaljer. Altså vi ved jo godt hvordan det er at være sulten og hvordan kaffe smager – det er der jo ingen grund til at beskrive med flere linjer ligegyldigheder.

      Ja, den bog er lidt svær, men jeg stikker lige lidt dybere i den inden jeg giver op. Foreløbig går det men visse ting er lidt tankevækkende for mig. Og det er jo egentlig godt nok.

  4. Hvor bliver du dejligt begavet 🙂 Teknikken forstår jeg ikke en hujende fis af, men jeg kan godt lide dine billeder af hhv. tomater og babypeberfrugt, hvor man kan se de små ‘hår’ på stilkene.

    • Ja, en masse dejlige nørdede gaver til mig.

      Tak for ros, og jeg håber at kunne gøre det endnu bedre når dimserne er velintegrerede i min fototaske og bevidsthed… for de skal jo osse bruges.

  5. Hvor ser jeres altan dog frodig ud – godt du har kæresten til at passe den. En altan kræver nemlig en pokkers masse vand for ikke at blive svedet helt af. Jeg forstår mig heller ikke så meget på det tekniske, men jeg læser med for at lære mere.

    • Den er en veldresseret jungle efterhånden, men det er jo bare hyggeligt. Og vi har små kunstige stearinlys (LED) placeret rundt omkring.. foretrækker de rigtige men de sætter jo ild til ting, der breder sig. Og det gør de planter. Planterne står i store krukker, i selvvander-altankasser og hjemmebryggede løsninger bestående af plastikkasser, et B&D arbejdsbord, en lille aluminiumstige osv osv.. De lider ingen nød og ser heller ikke sådan ud.

      Det er en spændende verden, og jeg tager ét projekt af gangen. Og denne sommer bliver det eksponeringstider.. sidste sommer nørdede jeg vildt i blænden.

  6. Sikke nogle gode gaver. Jeg trykker på knappen på mit lille kamera og håber det bedste. Jeg er altså ikke teknisk på nogen måde. Jeg får mere og mere lyst til e-bøger. Der må snart læses.

    • Ja, det bliver godt og sjovt at få dem.

      Vi er jo forskellige i forhold til vores leg med billeder.. og har forskellige behov. Og kun når behov og udstyr er nogenlunde ens bliver resultaterne som vi ønsker dem. Det er noget teknik og nørderi med de lidt større kameraer -men det tager osse længere tid at tage billederne med mindre man kører det hele på snapshot.. og så er de jo tungere at slæbe på.

      Kan kun anbefale det hvis læsetrangen er der 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

