De gode tilbud

Vi har haft samme mobil-udbyder i ca 10 år, og har kun været tilfredse med dem. Aldrig noget bøvl og hurtige tilpasninger af abonnementsbetingelserne i takt med at vores behov ændrede sig. Mere tale, mindre mobil-net og omvendt. Ca én gang om året får vi et check på vores forbrug pr mail eller telefon og et bud på hvilke ændringer der kunne betale sig for os, og tilbud på ændringer der kunne betale sig for udbyder. Man skal jo ikke være naiv, og heller ikke i den verden findes den gratis frokost.

For en måned siden ringede de så til konen. De havde opdaget at min telefons mobil-dataforbrug var styrtdykket siden vinter. Om vi ikke ville ændre det, så vi ikke betalte for en masse gb som vi ikke brugte? Jo tak. Før havde jeg 5gb til rådighed pr måned. Nu har jeg fået tildelt fri taletid og 0,5 gb. Det er altså ikke ret meget. Hvis vi så ville samle og forlænge bindingstiden på husstandens abonnementer maximalt ville de tilbyde enten en erstatning for min “gamle” iphone 5 eller ipad til en yderligere reduceret pris (trofast kunde pris). Så alt i alt endte vi med at være bundet til en teleudbyder vi ingen som helst planer havde om at udskifte, med en regning der er 175 kr billigere om måneden, men med en spritny ipad air 2 med 15 gb mobildata i stedet for min gamle ipad uden mobildata. Og prisen er at jeg ikke kan skifte min iphone 5 med rabat før om et år. Men hvad vores udbyder ikke ved er, at jeg i november fik min iphone byttet til en helt ny af Apple selv, og dermed ikke har et stort behov for en ny. Det havde vi derimod hvad angår ipad – et behov der var lagt på hylden pga omstændighederne i øvrigt.

Naturligvis kunne vi få det hele meget billigere ved at takke nej til alt og finde en billig udbyder, men gebyrer, dyre ekstradatapakker, udlandssamtaler mm ville æde det hele op igen.

Konen betænkte sig ikke meget og foretog ændringerne og tre dage efter lå ipadden til mig på postkontoret. Hvilken fantastisk lille maskine i øvrigt. Skærmen er skarp med gode farver, den er hurtig – den er let og tynd. Så jeg er glad.

Hvad jeg skal bruge de 15 gb til i mobildata havde jeg så ingen anelse om.

Men man bliver jo klogere. For der kom et tilbud mere der hurtigt kan gøre noget ved den datapulje.

Vores internetudbyder er blevet solgt og det nye firma bød os velkommen med et brev med glade smileyer, hvor de håbede at vi ville fortsætte vores abonnement. De kunne kun “love” os 60% af hidtidig ydelse, dog. Prisen ville stige 89 kr men de var klar over, at det var et problem i forhold til tidligere så de gav 40 kr i overdragelses-rabat de første to måneder. Rabatten kunne så forlænges i yderligere 2 måneder – hvis vi altså ville være så venlige at binde os til dem i yderligere 6 måneder – når de to måneder var gået i øvrigt. *hrrmpff*

Hmm.. en hurtig undersøgelse rundt på nettet fortalte mig man skulle være heldig hvis man nåede 60% af den ønskede og lovede hastighed så det eksperiment og endda med lang bindingstid havde jeg faktisk ikke lyst til at forsøge mig med. At betale for en 100 mbit forbindelse, juble hvis jeg har 60, acceptere hvis jeg har 40 – det gider jeg faktisk ikke. Og langt de fleste i anmeldelserne af fiberforbindelsen siger at de har ca 30! Ved dog godt at utilfredse kunder er betydeligt mere tilbøjelige til at anmelde end de tilfredse kunder.

Vi takkede nej og opsagde abonnementet i ganske ufredelige toner. Det gjorde vi i går – og i morgen stopper de datastrømmen. *ups*

I dag går jagten ind på en ny udbyder der er hurtig på aftrækkeren når det handler om fiberforbindelser. Havde vi ikke haft fiber her i hytten havde problemet været noget større.

Og indtil det virker igen må den der nye ipad agere router/AP for resten af teknikken her.

Så jeg tror de 15 gb forsvinder hurtigt nok. Bare de holder til det andet virker igen. Og ja, osse her har vi fundet en løsning der er både billigere og hurtigere. Spørgsmålet er hvor hurtigt de trykker på knapper.

Reklamer

8 comments on “De gode tilbud

  1. Man skal virkelig se sig godt for i den verden – og det gør I fornuftigt nok. Jeg synes det er fuldstændig uoverskueligt, og jeg er i tvivl om, hvad mit behov egentlig er. Mens jeg var indlagt havde jeg behov for meget download, så jeg kunne se film på Netflix, men nu hvor jeg er hjemme, skal jeg have kontakttet dem, og justeret det tilbage til det gamle.

    • Det er en jungle, det kan vi hurtigt blive enige om. Men de fleste sender jo udspecificerede regninger og så kan man jo se hvad man betaler for og hvad man bruger. Sværere er det jo ikke. Men at gennemskue forskellige firmaers abonnementer med gebyrer og det hele – det er et større job.

      Hent en datatæller og se hvad du reelt bruger på wifi og mobil-data og så strik noget sammen der passer til det.

  2. Det er virkelig en jungle … vi har fibernet lige om lidt i Den Stråtækte. Jeg har bestilt 50/50, og de lover, at det er 50/50, selv med op til fem smart-tv’er kørende. De sætter simpelthen hastigheden op, så vi får, hvad vi er blevet lovet. Ret smart.
    Lige nu kører vi med 3, både i DK og S; det fungerer aldeles upåklageligt med pænt høje hastigheder begge steder, så vi beholder 3 af hensyn til vores mobiler og internettet (og dermed tv) her i S. Net1 kan godt pakke sammen for vores skyld – de er meget langt fra at være så gode som 3 er. Vi synes også, at 3 er smart, fordi det over næsten hele Europa koster det samme – altså ingen roaming-betaling. Det kan vi lide!

    • I er altså heldige at I får fiber dernede. Det kører bare bedre end de andre løsninger der er på markedet.

      Vi har 3 af stort set samme grunde, stabile, hurtige, stor dækning og billigt i europa… og på tværs af øresundet. Derfor havde vi heller ikke det mindste imod en ny bindingstid, da de tilbød os det.

  3. Det er ski da frækt at sætte ydelsen ned og prisen op.. Gud ved hvor mange kunder de får med på den.. 🙂

    Hasse skifter til 3 pr. 1. juni, samtidig får vi en “sommerhus” router og bedre dækning i Sverige.. (håber vi) i hvert fald er det samlet billigere og nu hvor Spanien er kommet med som “gratisland”, så er vi dækket i de lande vi oftest befinder os i..

    • Jeg tror der er nogle, der bliver fordi de ikke kan gennemskue at skulle skifte og om det betyder bøvl med udstyret. Men så vidt jeg kan forstå på den udbyder vi skifter til har de meget travlt med mange nye kunder der alle vil skifte – lige nu!

      For dem med jævnlige besøg over sundet og i europa har 3 efterhånden fået en monopol-lignende status. De er de eneste der gør det nemt og billigt. Derfor er vi osse faste, gode kunder dér. Vi har så osse fået en roaming-spærre på så telefonerne holder sig på de billige netværk og ikke forelsker sig hovedkulds i et af de netværk 3 ikke samarbejder med.

  4. Det er en jungle, og det er ikke så længe siden vi selv undersøgte markedet. Det var dog kun tv-forbindrlsen. Vi har også fibernet, og det vil vi beholde uanset om vi kan spare lidt. Vi gider slet ikke undersøge det. Vores hasighed er 60/60, faktisk har vi lidt mere.
    Et flot billede af lynet i sidste indlæg, og held og lykke med den kommende operation og er kommende nyt job.

    • Tak for gode tanker… har brug for dem.

      Ja, det er en jungle og problemet er ironisk nok endnu ikke løst mht vores internet. Men mon ikke det kommer for jeg har lige talt med store bogstaver til forhenværende og kommende udbyder – og ejeren af det fibernet vi skal bruge.

      60/60 er en fin forbindelse..

Har du kommentarer eller spørgsmål:

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s