En gammel sandhed

Min mor har altid påstået at tænder og dyr altid går “i stykker” uden for normal åbningstid, og at det særligt ondskabsfulde i det, er at de to ting koster kassen plus det løse at få behandlet.

Den måtte vi næsten sande da vi i går pludselig fik øje på noget på hunden som vi mente måtte være en uønsket feriesouvenir. Et stort rødt udslæt på hundens brystkasse. Det lignede i mistænkelig grad et flåtbid (uden flåt nu) som var ved at udvikle sig i rigtig skidt retning. Jeg er faktisk ikke særligt nervøs ved de der flåter for jeg kigger hunden efter og er hurtig til at fjerne dem, så jeg blev lidt overrasket over at der skulle have gemt sig en flåt helt oppe i hundens albue. Men man ved jo aldrig. Og alarmklokkerne bimlede seriøst over det der udslæt, som selv jeg kunne se var blevet betændt af for meget hundepotekradseri.

Sagen er at det skal gå rigtigt stærkt med at få dyret på antibiotika, hvis det faktisk er borrelia. Nærmest akut.

Og kl var naturligvis 17.28. Hurtig søgning afslørede at den nærliggende dyrlægeklinik var lukket kl 17 og at vi dermed røg på aften- og tilkaldetakst (og det er møgdyrt) men til gengæld havde vores gamle landsbydyrlæge åbent til kl 18 og er ikke kendt for at kigge på klokken når dyrs velfærd er på spil. Han er derimod kendt fra medier med stærke holdninger til mennesker der ikke bringer deres dyr til dyrlæge i tide og bare håber på at ting går over af sig selv, så vi gik ud fra at det nok var ok at springe ind af hans dør kl 1 minut i lukketid.

Så ud af døren i forceret tempo, hunden på slæb og dens forsikringsattest i lommen, ned til bilen og så afsted i et tempo, der bestemt ikke er helt typisk for kærestens normale rolige stil bag et rat. Men vi nåede frem og kom inden for døren og fik et misbilligende blik fra dyrlægen over at vi ikke havde bestilt tid, et blik der dog ændrede sig til dyb alvor da vi fortalte ham om problemet. Vi kom ind efter ca 20 minutter og han undersøgte det nøje. Han ville ikke afvise flåt-teorien, og fortalte os at det formentlig ville have udviklet sig til et stort væskende sår i løbet af natten hvis hunden blev ved med at klø i det, og at det var godt vi kom så hurtigt. Og havde vi ventet i et par dage var det blevet rigtigt modbydeligt.

Og så fik vi lidt ros for at være seriøse hundeejere med styr på forsikringer og vilje til at få checket tingene inden de udviklede sig.

Tak for det – og så betalte vi 1300 kr ved kasse 1 og gik derfra med antibiotika, antibakteriel shampoo og et supereffektivt flåtmiddel. Jeg tør slet ikke tænke på hvad det havde kostet til aftentakst. Og her er der lidt særlige forhold vedr. forsikring, det er kun akut behandlinger de dækker merprisen for. Og vi vidste jo ikke om det faktisk var akut eller bare noget vi troede.

Men ja, vi er ganske seriøse med det her. Vi har forsikret hunden og har en selvrisiko på 1400 kr. Derfor ligger der sammen med hundens forsikringsattest netop dette beløb og så må vi tage resten fra den daglige driftskonto skulle der ske noget. Men så ved vi jo at pengene kommer tilbage i løbet af få dage.

Og lige præcis dérfor tøver vi aldrig med at køre til dyrlæge.

Og nej, den forsikring er ikke billig, men vi betragter den egentlig lidt som en formaliseret opsparing, som vi ikke kan fristes til at bruge til noget forkert. Og da hunden har haft den fra præcis den dag vi fik den som 8-ugers hvalp er den dækket i dens levetid så længe vi betaler til tiden. De dækker osse alle de behandlinger som jeg ret faktisk ville tøve med at igangsætte hos en ældre gående mod gammel hund af moralske grunde. I min familie, og sådan som jeg er vokset op, er ingen hunde blevet aflivet for sent. Min nuværende hund bliver nok ingen undtagelse.

8 comments on “En gammel sandhed

  1. Godt, at I reagerede så resolut!
    Vil man have dyr, må man også tage det ansvar, der hører med – og har man ikke en fornuftig forsikring som I har valgt, må man betale hvad det koster.
    Det havde vi altid ret svært ved at forklare min far, som var gammel bonde på godt og ondt, så dyr, man ikke tjente penge på, skulle der heller ikke ofres penge på …

    • Ja, det er vi osse glade for i dag hvor vi kan se at hunden er lidt mere rolig og afslappet..

      Jeg har aldrig før haft sygeforsikring til hundene, men var bestemt ikke vred da kæresten af egen drift ringede til forsikringen og tegnede en på vores. Den er sågar “livsforsikret”… vi griner lidt af at den er bedre forsikret end vores bil og egentlig nok osse end os.

      Jeg har en vis forståelse for din fars holdning men ser nok tingene lidt bredere end han gjorde. På sin egen vis har hunden jo tjent sig ind, for det var den der fik mig ud af mit stuehjørne hvor jeg havde gemt mig i 2-3 år og ikke turdet gå udenfor. Eller tale med nogen… eller gå i kiosken efter en sodavand osv osv.

      Tror dog ikke en bonde vil købe det argument om vores hus- hygge og nussedyr.

  2. Godt at I fik hunden behandlet så hurtigt, desværre har vi ingen forsikring på vores katte, det lavede man ikke til katte dengang vi købte dem for snart ti år siden. (Ja nu har vi jo så kun én!)

    • Ups, der er vist noget jeg er gået glip af så jeg har lige læst lidt op, og det er jeg ked af at høre. Altså at I er kommet af med en af kattene, men som du beskriver det var det yderst fornuftigt og I kan være smadderstolte af jer selv.

      Forsikring til hund og kat mm er altså lidt genialt.. Jeg aner ikke om det tjener sig ind, men hellere betale 2-3000 om året end at stå med en ung frisk hund med en diskusprolaps der skal fixes for 50.000 med genoptræning osv osv. Sådan som kæresten har skruet vores forsikring sammen betyder det at vi uden at blinke kan acceptere en regning på ca dét beløb og så alt i alt stå med en selvbetaling på 5-6000. Det er noget med nogle pct-satser ud over selvrisikoen. Og de penge kan vi heldigvis sagtens lægge – i sådan et tilfælde.

      Er så lidt mere skeptisk overfor at forsikringen osse dækker kemo og kræftbehandling – på gamle hunde ville jeg nok ikke vælge den vej.

    • Det tror jeg vi gør, for vi skal ikke komme til kontrol. Vi skal bare selv konstatere om det bliver bedre. Og så selvfølgelig holde øje med tegn på borrelia, der er tilsvarende som hos et menneske. Vi skal holde øje med dens bevægelser og dens … og det er ikke løgn .. ansigtsmimik.
      Nu lyder jeg som en pladder-hund-manist.. men hunde har faktisk en ret avanceret mimik og kan sagtens udtrykke de fleste følelser alene med ansigtsmuskulatur og ører. Og det skal vi så holde øje med. Jeg er ikke særligt bekymret i dag, men jeg tror det er borrelia.

    • Hunden er lidt småsløv, men det kan jo have mange årsager.. løbetid fx. Men den virker i øvrigt ok. Om vi er gode ved jeg ikke, vi er jo bare som vi er, men ansvarlige.. det håber jeg 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

