Ikke en tranetur

Vi skulle have været et pænt stykke oppe i Sverige for at se på det store tranetræk, der holder flyve, æde og dansepause ved en bestemt sø. Men nej, for de der troløse traner havde jo tænkt sig at blive i sydtyskland lidt længere end nogen havde forestillet sig. Så mandag eftermiddag aflyste vi vores medpassagerer på turen og vi besluttede os for en Tour de Skåne i stedet. Strandengene ved Landskrona (god mulighed for at se tranerne trække hen over), Hässleholm, det vanvittige genbrugscenter i Tyringe, Vattenriket i Kristianstad, Åhus og så tilbage via Söderåsen og Ljungbyhed/Herrevads Kloster. Og jo, så kunne vi jo lige passende osse stoppe ved det der Pulken sted som flere andre bloggere taler så meget om. Det kunne jo være at der var mere end 5 traner.

IMG_1962

Og det var der. Ca 30 mente den venlige guide, der var udkommanderet på den lidt ensomme post og travlt beskæftiget med at fortælle danskere (dem var vi en del af) om tranernes træk og hvorfor de har valgt nogle få søer i det store Sverige og ikke bare lander hvor de lige synes. Spændende forklaring, som jeg dog ikke kan gengive meningsfyldt, fordi, må jeg indrømme, at jeg ikke rigtigt forstod hvorfor det netop forholdt sig sådan – altså ud over at det var disse to steder de blev fodret. Jeg har en lille-bitte mistanke om at den fine forklaring i virkeligheden var en form for bortforklaring ift fodringens turistmæssige effekter.

Derudover så vi et par unge havørne (som jeg kun har billeder af som sorte prikker) og flere røde glenter end min far til sidst gad tælle. Tror faktisk vi ville have fået et lavere tal hvis vi under hele turen havde talt grønne biler på vejene. Skægt så blasert man bliver over for den der røde glente når man kører rundt i skåne.

Der var kø ved kikkerterne han havde stillet op ved tårnet og alle ville jo gerne se tranerne når de lander eller “danser”. Jeg synes nu ikke det ligner dans, mere noget meningsløst hopperi. Kan være det bliver moderne en dag med passende youtubemarkedsføring. Jeg havde medbragt god kikkert på stativ (skop), der hurtigt blev næsten lige så populært som hans Swarovskier – og højere kan en kikkert næsten ikke nå på sin egen kikke-himmel.

IMG_1974

Og dette var ca hvad man kunne se ved Pulken. Vi var heldige da vi var der, for de små fortrops-flokke af traner nærmest væltede ind. Der var hele tiden traner i luften. Der er dog slet ingen tvivl om at de der har planlagt traneture i den kommende weekend får betydeligt bedre oplevelser end vi.

Til gengæld blev vi inviteret på varm kaffe hos Inge og Hasse i skoven på vej hjem. Det var lige hvad vi trængte til. Ud af bilen, godt selskab masser af smil og tydelig glæde over at se os og hunden fik lov til at udforske grunden uden snor (om dét vil gå godt en anden gang uden ca ½ m sne som afgrænsning aner jeg dog ikke). Men jeg tror faktisk vi får en lejlighed til at prøve dét af en weekend. Og gerne en hvor vi ikke er syge, tak. Efterlod kikkerten i Inges varetægt, da jeg tror hun kan få lidt glæde af den i et par måneder, for jeg må indrømme at kikkerten har ligget længst inde i en kasse, længst inde i vores pulterrum siden skt hans sidste år, og at det nærmest krævede en retningsbestemt boring (skråt ned og lidt til højre og så ramme et pkt ca 30 cm over gulvet et par m inde mellem kasser, gardiner, hundedimser og værktøj) gennem rodet for mig overhovedet at finde den. Vi skal bare bruge den en uge til sommer igen.

Nu sidder jeg her alene. Kæresten er på arbejde og mine forældre er sendt hjem. Og jeg må jo indrømme at jeg faktisk nyder roen og det at være alene – bare i et par timer. Jeg er træt. Meget, meget, meget træt af mine medmennesker. Træt af at se at min aldrende far mere og mere ligner min bror (sært at det går den vej – men tror at han har holdt de her egenskaber i skak, og nu er blevet en ældre mand, der bare ikke gider eller magter styre sin hang til at kontrollere, kritisere og moralisere). Men jeg har nydt det osse – er bare… træt. Heldigvis har jeg et par dages ferie mere. I  morgen er det magisk torsdag i stor stil. Skal til kontrol hos lægen og så genoptager jeg besøgene hos psykologen.

Fredag – der skal jeg altså bare … slappe af.. og så har jeg lige et halvthundrede blogs jeg skal have læst op på. Ups.

8 comments on “Ikke en tranetur

  1. Typisk af tranerne … begynde at indflyve dagen efter, vi er taget af sted fra Sverige 😉
    Nå. Næste år!
    Det var vist en til mig, den med de røde glenter, for ja, der er jo MASSER af dem. Det er bare fordi jeg først har lært nu, at det ikke bare er ‘en rovfugl’, som alle af den slags har været for mig, indtil jeg lige fik lært det med den kløftede hale 🙂

  2. Det var da fint, at der var bare en lille smule traner til jer. Og så tror jeg helt bestemt, at jeg så en rød glente i lørdags. Det var bare først i dag, jeg fik slået den kløftede hale op. Og mens den måske er meget udbredt i Skåne,så er det altså ikke den mest almindelige fugle i det midtjyske, så jeg er ganske godt tilfreds med en enkelt.

    Er vi ikke alle dødtrætte, når vi har været sammen med familien (ud over den helt nære) i flere dage? Det tror jeg.

    God torsdag 🙂

    • Nogle få traner.. men jeg tror faktisk vi så flere røde glenter på vores vej rundt i Skåne. Den røde glente er rigtig sjælden i Danmark, desværre, men ornitologer påstår hårdnakket at de (altså fuglene) er ved at etablere territorier og ynglepladser langs motorvejsnettet, hvor der er en passende forsyning af roadkills og derfor nærmest take away mad til de dovne rovfugle.

      Jo.. det tror jeg. Trøster mig lidt at du siger sådan – for helt ærligt – så har jeg været rigtig trist over det.

  3. Afventer tranetrækkene ikke at det bliver lidt varmere på vores breddegrader – jeg mener kommer de ikke først, når det er rigtig forår? Det var synd at jeres planlagte tur ikke blev til noget, men nogle traner fik I dog set.

    Det er superdejligt at du nu skal i gang med psykologen igen. Det er så godt at flytte sig rent mentalt. Så kan du også rigtigt iagttage hvor meget din far kommer til at ligne din bror – jeg siger dig: det bliver kun værre med årene 🙂

    • Nej egentlig ikke – det har noget med vind og flyve/svæveforhold fra sydtyskland hvorfra de letter for de sidste stræk mod nord. Og ja, det var ærgerligt at det gik i vasken, men vi må bare prøve igen næste år.

      Bliver værre med årene? Uha – det tyder altså ikke alt for godt.

  4. Ja det var rigtig meget ØV at tranerne svigtede os i år, men jeg har hørt de kommer igen næste år.. så måske vi kan være heldige der. 🙂

    Fedt at I fandt tid til et besøg i skoven, det var dejligt at se dig igen, og dejligt at hilse på dine forældre.

    • Vi håber på næste år. Og i mellemtiden har jeg fået et ganske interessant tranetip, der måske kunne blive relevant – næste år.

      Og de synes osse at det var ganske dejligt at hilse på jer og jeres venner og se huset. Var lidt af en skåne-tur vi fik gjort… synes næsten jeg så det hele, men ved jo godt at det blot var den nordlige lille-bitte skive vi så.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

