Hjertet holder helt op med at slå

Mens jeg sidder her og holder knæet i ro falder jeg over gamle bogmærker og sære musiksamlinger på computeren og pludselig kommer dette ud af højtalerne.

Fantastisk stykke musik, som måske afslører at jeg ikke lige frem er til musikken på de normale radiokanaler. Hvis du tør – så lyt med. Det er stort. Det er smukt, vildt og uregerligt, rædselsfuldt, larmende og afdæmpet – og fyldt med synkoper, der sender musikken ud af de mest afsindige veje og vildveje.

Ingen vil blive bebrejdet hvis de hopper over – eller af undervejs.

De første to minutter er så stærke, at jeg dog vil anbefale oplevelsen af  Horowitz, der spiller Rach 3 i 1978, hvor han er 75 år gammel. Et musikstykke, der er almindeligt anerkendt for at være det sværeste en pianist overhovedet kan beskæftige sig med.

Men lad være med at prøve det på arbejde, med mindre der er et mindre opmærksomhedsbehov.

Lyden sender mig direkte tilbage i det følelsesmæssige kaos jeg befandt mig i dagene efter overfaldet. Jeg ved ikke hvorfor det er sådan, men jeg tror klaverkoncerten rammer en eller anden streng i min sjæl og det gør ondt i hver eneste lille bitte nerve i mig. Det er ikke utroligt ubehageligt og jeg giver mig ikke til at tudbrøle eller noget i den retning. Jeg kan mærke ondskaben, fortvivlelsen, smerten, håbet, vanviddet, trodsen og vreden på en gang. Alt det der i høj grad har gjort mig til hvad jeg er i dag bliver rullet ud når jeg hører første satsen af Rach 3. Fra dybeste smerte til største triumf. Fra at rode rundt mellem væltede køkkenstole til at ligge på en sofa og vende ryggen til verden med et håndklæde mellem benene. Den aften min verden gik i stå. De dage min verden vendte rundt og aldrig ville blive normal igen.
Der er bare musik til i verden som vi mennesker hver især reagerer stærkt på. Og dette er et af mine – et af de nakkehårsrejsende.
6 comments on “Hjertet holder helt op med at slå

  1. Jeg holdt ud godt 3 minutter, af ren imponation (ved godt ordet ikke findes, men det burde det) over at han beherskede sit instrument så vildt flot, og jeg vender måske endda tilbage og hører hele klippet til ende.
    Nu forstår jeg bedre at de forskellige musik festivaler ikke har dig som deltager.. 🙂

    • Det er et fint ord som jeg ikke tror sprogpolitiet vil udstede bøder for. Det kan være du får en advarsel, dog.

      Det er nemlig en imponerende præstation af den vanvittige koncert, tilbagelænet og en smule nonchalant.

      Du har hørt den del, der virker stærkest på mig, så det er det ok at vælge resten fra. Rach 3 er vist en “acquired taste”. De første gange man hører det er det bare.. ohh rædsel…

  2. Jeg har dog ikke hørt dette klip, men klassisk musik er smukt og kan være en meget stærk oplevelse. Jeg lytter til al slags musik – næsten – for jeg sætter dog min grænse ved heavy metal, som for mine ører er støj.
    Jeg er også til opera og operatter. Og en af mine favoritter er Carmen. Når jeg hører denne, mindes jeg min barndom, hvor jeg tit har overværet prøver ved Den Jyske Opera. Mine drenge fik bøjet armen om på ryggen og blev “tvangsindlagt” til at se den spanske ballet opføre Carmen. Den yngste var så opslugt af forestilingen, at han sad helt ude på spidsen af stolen.

    God bedring med knæet … håber du snart er på tæerne igen 🙂

    • Klassisk musik er stort set det eneste hvor jeg kan tåle en vis volumen – ellers er musik afdæmpet i min verden. Har en ret vid definition af hvad der er støj når det handler om musik.
      Carmen er som regel en stor oplevelse og selvom den lyder let er den faktisk ganske kompleks.. Mange tror osse at Mozart bare er poppet klassisk – men osse han er kompliceret. Man hører det bare ikke som sådan.

      Jo tak – og jeg regner med at være klar igen i morgen og så må jeg tage den lidt roligere i et par dage. Kender skaden der egentlig er en gammel skade som bare har gjort mit knæled lidt sårbar for vred.

  3. Havde glemt ørebøfferne, så jeg måtte vente, til jeg kom hjem. Det er et ret vildt stykke, og som det arme flygel dog får tæsk! Jeg kan godt følge dig i det med kaoset, men nedenunder flyder der noget mere melodisk. Synes jeg. For jeg hører desværre for lidt klassisk musik til helt at kunne kapere et stykke musik som dette. Jeg er stadig mest til de ‘nemme’ klassisk light som dem, man kender med fx Vivaldi og Mozart.

    Og mht musik, der kører med følelserne har jeg også et par stykker. Og jeg vil faktisk helst være i fred, når jeg hører dem, ellers bider jeg bare hovedet af sagesløse 😉

    • Det var nok meget klogt at vente men tak for at du gav det en chance. Det er svært og uhåndterligt, men jeg tror osse at det er derfor det har fået den der betydning for mig.

      Griner lidt af din biden hovedet af folk, jo tak, den kender jeg osse godt… men nu finder jeg så heller ikke på at sætte sådan noget som dette eller Wagner på når jeg ikke er alene. Og i øvrigt deler jeg slet ikke musiksmag med min kæreste – hvilket godt kan give lidt gniderier på lange bilture… hvor vi oftest ender på en eller anden ligegyldig radiokanal med trafikservice i stedet.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

