Den der dommedag, ikk?

maya

Billedet er fundet et sted på facebook, og har i skrivende stund fået 18.319 delinger. Hvis nogen med copyright kommer efter mig, så smid et par ord og jeg fjerner billedet med det samme. Bare de også kommer efter alle de 18.319 andre..

Nogle påstår at dommedag er på vej. Noget med en mayakalender, der ikke går længere end til 21.12.2012. Det kan man så vælge at være bange for eller ej. Jeg vælger nu nok at tage det som et historisk kuriosum i stil med jorden er flad og tilsvarende.

Men der er da nogle, der har forvandlet det til et solidt forretningskoncept. Et sted i Frankrig, der i følge overleveringen er det eneste sted man kan overleve denne særlige dato. Men jeg har altså ikke helt fattet hvordan denne lille bjerglandsby overhovedet kan have noget med mayaerne at gøre? Men det kan være, at det er mig der bare ikke kan læse indenad.

Men helt, helt ærligt… nej jeg tror altså ikke på en skæbne så grum, at dommedag er nærtforestående.

Jeg har ikke haft alle disse problemer, alle turene i helvede.. for at blive udslettet i år 2012. Netop hvor tingene vender for mig, og jeg har lært en masse nye skønne mennesker at kende. Så grum kan verden altså bare ikke være.

Så mon ikke det snarere handler om tilfældigheder og mayaernes egen særlige udgave af millenium-problemstillingen der fik en hel verden til at freake og fylde vand i badekar hvis nu vandværkerne ikke kunne finde ud af at levere vand, købe generatorer og samle benzin i dunke, checke om der i deres kaffemaskiner fandtes en lille bitte chip, der kun kunne tælle til 1999, ringe til bilforhandlere for at kontrollere om deres moderne bil ville være et ringvrag når de skulle hjem fra nytårsaften og hæve alle deres sparepenge og gemme dem under dynerne (det kunne jo være at alarmerne heller ikke kunne finde ud af det årsskifte).

Kort sagt – mon ikke det handler om kortsigtede kalenderformater – blandet med lidt overtro.

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig at køre til Frankrig… Jeg kører til Fyn! Det er næsten lige så godt, om end ikke helt så mayasikkert land.

Forresten… så kunne mayaerne altså heller ikke forudse spaniolerne.. så havde de jo nok ikke budt dem velkommen.

14 comments on “Den der dommedag, ikk?

  1. Jeg tager det også helt roligt med den 21. december 2012; herregud dommedag har været forudsagt så tit og det er alligevel aldrig blevet til noget. Hvis man er Jehovas vidne har man overlevet dommedag rigtig mange gange – de mennesker må da snart fatte, at det er noget sludder.

    Du fortjener bestemt at overleve den 21-12-2012, for du har kæmpet for sagen med at få det bedre!

    • Ja, Jehovas Vidner har jo virkelig haft gang i regnemaskinen flere gange, og især hver gang det forventede/annoncerede/lovede Harmaggeddon udeblev.
      Jeg tager det nu også helt roligt..

  2. Nåmn jeg har da hørt om en fransk klub på Fyn her så mon ikke du skulle være i sikkerhed der? 😀

    Det har ikke noget at gøre med Mayaerne.. Sært nok – det har noget at gøre med specielle jordstråler(???) som løber rundt der samt nogle der tror at der er en skat og at der lander ufoer.. Jo jo! Og som en bedre (hvad pokker hedder den på dansk) et eller andet med tredie dimension – Spielberg film – kommer forstyrrede hippier rendende i tide og utide og generer de 200 indbyggere.

    Jeg tror heller ikke på verdens ende.. Men det irriterer mig lidt at den eneste overlevende i familien er min sure svigerfar.

    • Jeg kan da prøve og det ser ud til at klubben har visse gode forbindelser til den der franske by. Du er bedre orienteret end jeg om de her ting, så tak for præciseringen. Men jeg forstår nu stadig ikke hvad Mayakalenderen har med den her franske by at gøre. Eller er det nogen, der tror både på mayaerne og på noget andet og bare har lagt tingene sammen?

      Mht din svigerfar – hvad skal man sige… livet er altså bare ikke retfærdigt.

  3. Man må atter og atter undre sig over folks enestående naivitet.
    Selv i mit ‘intelligente’ firma gik man Y2K-amok og testede alt igennem, “for hvis nu der alligevel er noget om det …” Jeg hånede it-afdelingen (IT-AFDELINGEN af alle hoppede på hysteriet, goddammit) grundigt gennem lang tid og nægtede pure at deltage i nogen af deres åndssvage test.

    • Der blev altså fundet problemer rundt omkring i systemerne i de intensive tests IT-afdelingerne kørte, så jeg kan nu godt forstå deres forsigtighed. Men fejlene var små og lette at rette. Men morede mig en del over hysteriet..

      • Ja der blev fundet fejl, vi testede og fandt også fejl, de var ikke svære at rette på forkant, men nogle af dem ville ha været rigtig trælse at rette op senere..
        Vi var lidt hys, men hvis vi ikke havde reageret ville brugerne rundt omkring være blevet mere hys.

  4. Utroligt, at folk valfarter til den lille franske by i Pyrenæerne. Det siges, at der i et nærliggende bjerg er en underjordisk garage, hvorfra rumvæsner vil stige op og redde dødsdømte jordboere. Byens kro har forberedt sig ved at være i stand til at levere vin, enten dommen er rigtig, eller den er forkert.
    Mage til vrøvl! Tag du roligt til Fyn!
    Mayaernes kalender er opdelt i cyklusser. Den 21.12. slutter én, og en ny begynder!
    God onsdag!

    • Man kan jo egentlig være lidt kynisk og mene at mayaernes cyklus sluttede for en masse år siden, og hvis de skulle kunne forudsige sådan noget som dommedag, så burde de jo nok have forudsagt deres egen (men det kan jo være at ægte troende mener at mayaerne steg ned i de dybe huler og lever den dag i dag i jordens indre).

      Jeg tager helt roligt til fyn og spekulerer mere på vejr og trafik end på en kalender på en stenskive.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

