Julehygge på en kold dag

Det har var været en møgkold dag, hvor jeg blandt andet har stået i en time udenfor i frosten. Må indrømme, at mine ellers så gode vinterstøvler ikke var helt nok til den omgang. Så jeg var gennemkold da jeg kom hjem fra arbejde i dag. Gik øjeblikkelig med hunden uden at skifte fra det kolde og småvåde arbejdstøj, og heldigvis er hunden heller ikke nogen stor tilhænger af sne og frost – når det er kombineret med vejsalt. Det var den ikke vant til i skoven, så alle ture foregår på tre ben og med et ulykkeligt blik i øjnene. Den kender vejen hjem og tager den når dens latrinære behov er opfyldt.

Hjem til sofaen og hyggen med mig.

I dag flotter jeg i anledningen af kulden. Napper lidt marcipan og et glas af den juleglögg vi fik som gave i søndags.

hygge

I Danmark har vi årets julesnaps, i Sverige har man en årets juleglögg, og det var sådan en flaske vi blev begavet med. Og den er god. Rigtig god. Sød, men det skal glögg jo være. Og så er den ikke rød, hvilket var lidt af en overraskelse for mig, der jo er vant til den næsten unaturligt røde danske udgave. Men her har vi altså fået en lys glögg, med ingefær og yuzu.

Yuzu og ingefær; det smager altså fristende godt når den er varm og man selv er gennemkold og har gravet sig ned i sofaen iført uldsokker, tæppe og en hang til hygge.

Og det allerbedste er at jeg har juleferie om bare to arbejdsdage. Og jeg glæder mig til at sove længere end til 04.15 og kunne drikke al den morgenkaffe jeg gider, læse alle de aviser jeg gider og se tv til kl midnat, hvis det er det jeg gider. Først og fremmest glæder jeg til at give slip på kravene på jobbet. Trænger altså ganske meget til det efterhånden.

Og jeg kan tage det helt roligt, for julegaverne er købt og pakket ind. Jeg har ordnet alle de ting jeg skulle ordne til jul og kan her d. 12.12. melde “jeg er klar”. Kom bare med julen. Det skal nok gå.

16 comments on “Julehygge på en kold dag

  1. Godt nok har jeg ikke brugt en time udendørs, men jeg kan sagtens følge dig, for jeg har endnu ikke fået varmen efter jeg var en smuttur ved købmanden.

    Og det med gaverne … tja jeg venter lige lidt, men jeg har så heller ikke så mange gaver at skulle pakke ind 😉 det kan allerhøjest komme op på 4

    Og rigtig god ferie når du kommer så langt 🙂

    • Det var småkoldt i går – i dag er det møgkoldt 🙂 Men jeg regner ikke med at jeg skal være så meget ude i dag på arbejde som i går.

      Jeg plejer også at være lidt sent ude og ironien er total i år fordi jeg faktisk havde haft tid til at vente – og så er jeg alligevel i god tid.

  2. Pas nu på.. Sådan en juleglorie skal bare dumpe 20 cm ned, så bliver man kvalt i den.. 🙂
    Hilsen hende der er på evig bagkant med julegaver.. 🙂

    Ps.. Ved godt misundelse ikke er klædeligt.

  3. Hvor lyder der bare hyggeligt hos dig med Svensk Juleglögg og marcipan – og det lyder som den helt rigtige måde at få varmen på efter en kold dag. Det er dig vel undt at have en dejlig lang juleferie fra på fredag, bl.a. fordi det da er frygtelig tidligt du står op.

    Jeg skal ikke give julegaver, så jeg er også klar til julen, jeg skal bare have gjort rigtig godt rent inden min julegæst kommer, så her er rart at være. Men det kan ikke tage mere end et par timer, så stråler matriklen igen.

    • Det var så rart at kunne slappe lidt af under et tæppe og kigge på gode Nat. Geo. dokumentarer på appletv´et.
      Ja, jeg står tidligt op – har en hund der skal luftes godt og grundigt og så vil jeg altså ikke undvære den rolige morgenstart. Ellers fungerer jeg bare ikke.

      Det er da juleforberedelser, der er til at overskue for dig – men det er dig nu godt undt.

  4. Det er lidt blæret at være helt klar d. 12.12. Men dejligt!
    Jeg er også oftest tidligt færdig, og mine kolleger er dødtrætte af at høre på mig 🙂

  5. Det lyder som en god gløgg. Jeg er lidt træt af den traditionelle danske en. Så i år er vi på god te i stedet.
    Her er der dømt fridag på fredag. Herefter skulle jeg gerne kunne skrive færdiiiig. Kryds lige fingre for, at jeg når i mål.

    • Det er en rigtig god glögg som jeg er blevet en lille smule forfalden til. The ville jeg nærmest betragte som et drabsforsøg 🙂 Er inkarneret kaffemenneske.

      Jeg skal nok krydse fingre for at du også bliver færdig på fredag.

  6. Nu troede jeg lige, at jeg vidste det hele mht gløgg, for jeg var nemlig med til at fremstille hvid gløgg til vores julefrokost. Men der var altså ikke yuzu i (heller ikke ingefær for den sags skyld). Og hvad er overhovedet yuzu?? Anyway, godt med noget at få varmen på. Der er vist ikke meget fodtøj, der kan stå distancen i disse dage. Det bliver lækkert med tidlig juleferie. Men det der med juleforberedelserne lader jeg bare som om jeg ikke har læst 😉

    • Yuzu er så vidt jeg ved en japansk citrus frugt der mest ligner en clementin.

      Nej, støvler må give fortabt når man bare står stille i sneen og i øvrigt ikke er påklædt til ophold udendørs. Men sådan er det altså ind i mellem på mit job – at det uventede sker. Dejligt om sommeren og noget rigtigt skidt om vinteren.

  7. EJ hvor lyder det bare spændende med årets hvide julegløgg! Det anede jeg slet ikke fandtes.
    Jeg er også klar – med undtagelse af konfekt og småkager. Men pakkerne er i hus for længst og julekort er sendt hid og did og alle vegne. Glæder mig! Skal dog lige vente lidt med at kunne sove længe!

    • Hvis man kan lide glögg, så kan den altså godt anbefales. I små mængder.

      Jeg havde nu osse regnet med at du mest mulig klar, du har jo helt styr på det med jul og dens indbyggede logistik. At sove længe bliver en luksus som du osse kan glæde dig til i juleferien, håber jeg.

  8. Hvid julegløgg det lyder spændende!. Dejligt at være færdig med gaver, jeg mangler kun én, julekortene er afsendt så jeg er også klar, men det varer dog lidt længere før jeg har juleferie..;-D

    • Det er da et før-juleresultat, du kan være tilfreds med. Så skal du nok osse nå i mål til tiden.

      Den hvide juleglögg var et stort hit her og vi vil prøve at få fat i et par flasker mere.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

