Ondt

Sådan er det lidt for mig i øjeblikket. Og det vil trods alt blive alt for personligt og tæt på til at jeg vil udpensle hvad der foregår, men blot forsigtigt fortælle at jeg er stærkt plaget af mareridt og flashbacks og derfor meget, meget træt.

Vil allerhelst ligge på sofaen i dagevis og gemme mig under et tæppe, men det dur bare ikke så jeg tager mig dagligt sammen og passer mit arbejde, min kæreste og min hund. Men det er dælme ikke lysten, der driver værket pt.

Jeg ved det godt – at det er noget der kommer lidt i perioder. Jeg ved jo osse godt at den der PTSD diagnose i de allerfleste tilfælde er en kronisk tilstand, og noget jeg skal leve med (osse det). Men for hævlede, hvor kan det være svært.

Tricket med PTSD er at forhindre det i at udvikle sig – men når man har det  føles det som lidt af en opgave at gøre andet end at symptombehandle.

Heldigvis bliver tilbagefaldene færre med tiden – og mere kortvarige. Og mindre alvorlige. Tænker, jeg går jo sådan set stadig ud af min dør hver dag, ikk?

Tror også at det handler lidt om træthed. At det er noget tid siden jeg har haft et par fridage og endnu længere tid siden jeg havde ferie. For sidste ferie gik jo med flytning og alt det andet. Og hvad gør jeg så når jeg endelig får ferie – jul i barndomshjemmet. Jammen, det er jo flot. Var vist ikke lige dét jeg havde allermest brug for. Men sådan er det jo med julen – her er vi med familien, uanset hvad det så indebærer.

Er vist et ganske pligtopfyldende menneske, trods alt.

12 comments on “Ondt

  1. Mareridt og flashbacks lyder bestemt ikke rart. Jeg håber, du trods alt kan sove om natten, så du ikke også er fysisk træt – men jeg kan selvfølgelig godt se, at det måske er ligegyldigt hvis du bare ligger med mareridt.

    Måske skulle du tage et par sygedage? Det kan være livgivende at skaffe sig selv lidt overskud ved at melde sig syg, og man kan sige, at det er du jo faktisk også. Du er et meget pligtopfyldende menneske, og har så vidt jeg huske kun haft to sygedage på grund af din psykiske habitus, du kan godt tillade dig at tage et par mere, og det er jo ikke pjæk, men en nødvendighed.

    • Det er rigtigt forfærdeligt i de perioder hvor det står på. Og så glemmer jeg det lidt igen når perioderne bliver bedre. Den fysiske træthed er ganske markant efterhånden og jeg kan sove dagen lang, hvis jeg ellers fik lov. Men det hjælper ikke rigtigt, når man vågner badet i sved og på randen af vanvid.

      Tage et par sygedage? Tjoeh måske, men jeg ser det faktisk lidt som et dilemma med det. Det kan hurtigt blive min form for misbrug, som så bare tager mere og mere om sig og så ender jeg med at være uden job. Så derfor holder jeg faens godt fast i at mine psykiske problemstillinger ikke må give sygedage i sig selv for at undgå den farlige glidebane dét kan være.

      Du husker godt og rigtigt.. to sygedage er vist ca status i øjeblikket. Altså hvad jeg kan tilskrive direkte min sygdom.

  2. Øv! Har altså ondt af dig, men ingen gode råd at gi’ af 😦 Husk at trække i nødbremsen (læs: tag dig en sygedag eller to som Stegemüller foreslår), hvis det bliver for voldsomt. Og det der jul ikk’ – du er ikke den eneste, hvis du synes, det er lidt opreklameret, men hvad F- gør man?

    • Man får det der juleri overstået på værdigste vis og glæder sig over at få nogle fridage, hvor man faktisk har fri. Både fra familie i mit tilfælde og jobbet sådan helt generelt.

      Jeg hverken kan eller vil tage sygedage så længe jeg bare kan hænge sammen på arbejdet. Det er en glidebane der kan føre til decideret pjæk og “misbrug”.

  3. Øv hvor er det træls at du får din nattesøvn spoleret. Jeg kan kun give dig samme råd som Hanne og fruen – tag en sygedag ind i mellem.. og jeg ved du ikke følger det.. 🙂

    • Ikke hvis jeg overhovedet kan undgå det. Ser det som pjæk og noget der kan misbruges, og det vil jeg altså bare ikke. For jeg tror, at det kan blive en farlig glidebane, der ender med at jeg står uden job og uden fornemmelse for eget værd. Og så går det vist først rigtigt galt for mig.

  4. Det er øv at få sin nattesøvn ødelagt, det hjælper slet ikke til at komme igennem dagen. Kan du ikke nøjes med et par dage sammen med familien og så skynde dig hjem og slappe lidt af ?

    • Jeg klipper faktisk dage af familie-tiden både før og efter når jeg tager på store venne-tur. Og det ser jeg rigtigt meget frem til.

      Ja, det er øv.. og ganske ødelæggende for ikke bare dagen men også aftenen…

  5. Det der jeg sagde, det holder stadig! Hvis nu du skulle få lyst eller behov.
    At mangle sin søvn er rædsomt. Og det er jo angst og stressforstærkende. Pas nu på dig. Jeg tror så ikke at du skal tage fri. jeg tror det er godt at du kan blive ordentlig træt af noget fysisk – samt køre på autopilot uden at tænke for meget?

    • Jeg ved at det holder, men tror ikke vi afviger væsentligt fra de planer vi har lagt.

      Ja, og jeg bliver små-irritabel og mindre accepterende overfor andre – så jeg er vist lidt sær i øjeblikket. Og så tror jeg heller ikke at det er nogen løsning at blive hjemme fra arbejdet pga det her. Jeg skal netop tænke på noget andet, gøre noget andet. Og så bare prøve at køre den på den indre robot. Og glæde mig til ferie.

  6. Øv. Jeg kan ikke bidrage med noget som helst fornuftigt … er det okay at nøjes med at føle med dig og give dig et mentalt kram?
    Godt, at din juleferie bliver så lang, som den gør – du skal formentlig ikke tilbringe for mange af de dyrebare dage sammen med familien?

    • Det lykkes nu alligevel at komme med noget fornuftigt, for det er jo dét der skal til når min verden bliver lidt for ond.
      Jeg prøver at skære det ned til et minimum, for jeg tror jeg trænger mere til bare at være og lukke indtrykkene lidt ude.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

