Stik mig et stik

Kender I det, jer der også er slemt glade for jeres smartphone, ipads og andet skrammel med fine skærme. At batterilevetiden bare er alt for kort til en hektisk hverdag, hvor man faktisk bruger sine dimser ganske hyppigt. Og når man så ikke lige er hjemme kan det altså være lidt svært at hitte et stik at få ladet dimsen op i. Ok, jeg ved det, jer på kontorer og egne skriveborde anskaffer naturligvis bare en ekstra-lader og bingo – så er det problem lige som løst.

Men vi andre, os der ikke lige sidder ved skrivebordene. Vi har altså problemer med at holde på strømmen. Jeg har en android telefon, som jeg faktisk er rimeligt glad for. Den står dog for udskiftning i løbet af nogle måneder. Og det bliver formentlig til en iphone. Men indtil da har jeg problemet. For jeg bruger min telefon til lidt bloglæsning, lidt spil og surf på vej på arbejde i offentlige transportmidler, lidt i pauserne på arbejde og så hjem igen. Kommunikation med min chef foregår også via mobiltelefonen. Og jeg skal være glad hvis der stadig er strøm på den når jeg går ind af min dør om eftermiddagen. Ok, problemet er løst for så er der jo masser af stik, til gengæld bliver min mobiltelefon temmelig stationær, og jeg kan ikke bare lige tage den med mig igen.

Det er jo ikke derfor man har en mobiltelefon, vel?

Tidligere ladede jeg den i bilen men nu er jeg jo afhængig af offentlige transportmidler, der altså ikke lige er forsynet med stik ved sæderne, og at lægge den til opladning mens jeg arbejder er ikke en løsning. Ikke særligt tit i hvert fald.

Så jeg er altså en af dem, der altid ser mig om efter et stik. Eller var det i lang tid, for i forrige weekend var vi på shopping hos vores gadget pusher. Vi skulle anskaffe et Apple TV, efter lange tiders store overvejelser. Og der måtte vi naturligvis også lige vende udstyrshylden til diverse dimser.

Bingo… en hel hylde med mobile powerbanks, og en på tilbud. Den røg i kurven også. Den kostede et par hundrede kroner men er altså det hele værd. Det er sådan en mindre cylinderformet dims, der kan oplades via USB stikket på min computer og så bare medbringes i en lomme. Det er sgisme da lidt smart. Nu hygger telefonen sig med at få et nyt skud strøm mens jeg arbejder og den kan faktisk holde resten af dagen på den strøm. Powerbanks fås med garanti meget mindre, meget bedre, meget lettere – men også en del dyrere. Jeg nøjes med den lille tykmavede dims her.

Havde helt glemt hvordan det var da mobiltelefoners strøm holdt en hel dag. Der var også en gang de holdt en uges tid, men det var før smartphones-tiden.

Det er snyd, og det er upraktisk.. men det er altså billigere end at gå ud og købe en spritny iphone, der er betydeligt bedre til at holde på strømmen end HTC.

Som nødløsning holder den. Og så kan den forresten også lade et kamerabatteri, en gps, en ipad og alt det andet man ind i mellem render rundt med – bare det lades via USB.

Tror det er penge, der trods alt er givet godt ud.

Forresten – Apple TV er altså også en succes. Det forbinder trådløst computerne/iphonen/ipaden (billeder, video og musik)  til vores tv og det fine surroundanlæg i stuen.  Og så kan det naturligvis vise video fra youtube på tv. Og det sidste er ganske godt, da youtube  ikke bare er små sjove private klip fra hjemmefronten, men også mere seriøse dokumentarer, der med (eller uden) producentens tilladelse ligger frit tilgængeligt på nettet. Netflix fungerer også helt flydende via den, men det har vi så ikke sat i værk – endnu. Det er også slut med at sidde på en kontorstol og se den udsendelse på DR som alle snakker om men som man lige missede, da det uden problemer kan sendes via ipad op på TV-skærmen.

Og hvis ikke jeg synes at det er hyggeligere, så skulle jeg hilse fra hygge-hunden og sige, at dét synes den. Meget hyggeligere. VUF,

10 comments on “Stik mig et stik

  1. Appel TV har jeg ikke fundet behovet for… endnu.. 🙂 men den der strømdims er da genial, so ein ding muss ich auch haben.. 🙂 Gud ved om jeg lever i en anden verden, jeg anede ikke der fandtes en powerbank til mobile enheder. Det er jo en slags bærbar UPS.. 🙂

    • Jeg tror måske heller ikke lige du får behov for Apple TV – det skulle da lige være hvis du blev træt af at sende din iPad rundt for at vise billeder af et eller andet, og hellere ville have at folk sad og kiggede på det samme billede på TV.

      Den mobile powerbank har været her længe, det er bare først nu at formatet er kommet ned i en acceptabel størrelse. Prisen er normalt fra 250-600 kr og for de fleste er der nok ingen grund til at tage de største, da vi trods alt sjældent er længere væk fra stik end nogle timer.

  2. Hvor jeg kan følge dig mht mobil … min er også snart til udskiftning men den må også vente et par måneder eller mere … og jeg skifter helt sikkert også til iphone 😉

    • Ja, her op til jul er der jo lidt andet at bruge penge til, ikk?

      HTC´erne er fede, men har altså problemer på batterisiden. Og så må jeg jo indrømme at Inge skubber lidt på mig, når hun viser mig billeder hun har taget med sin iphone. Sådan en må jeg altså bare have… Og så kan jeg jo godt se at vi stille og roligt bytter over til apple her.

  3. Smart dims, når man ikke kan oplade på kontoret eller i bilen.
    Men … jeg fatter nok ikke helt den iPhone-begejstring. Mine kollegers iPhones holder ikke spor længere end min HTC. De har nogenlunde samme behov vedr. mailfunktion, kalender og telefon, så det er relevant at sammenligne her.
    Selv vores største og mest ihærdige i-fan indrømmer, at det nok mere er vanens magt end reelle fakta, at iPhone er så meget bedre end de andre smartphones 🙂

    • Visse HTC´er har ikke batteriproblemer, men langt de fleste har. Og jeg har den allerværste af dem alle, for jeg ville jo have den bedste skærm. Så de udviklede en feeed HD skærm og glemte at opgradere batteriet samtidig fordi de havde travlt med at skulle konkurrere med iphone 4. Nu har de fået lidt bedre styr på forholdet mellem skærm og batteri (og processors varme), men jeg skal være glad hvis min telefon kan holde strøm i mere end 5-6 timer hvis jeg har brugt den i en halv time undervejs.

      Jeg tror stadig at Android er overlegen mht brugerflade, men hardwaren er bedre i iphone, kameraet er bedre og batteritiden er bedre end htc. Og så er der jo lige det med at resten af vores udstyr stille og roligt bliver for-æblet og så er det jo altså indlysende at den sidste del også bliver byttet ud. Men noget let valg bliver det nu aldrig.

  4. Jeg har ikke før hørt om powerbanks, men det lyder genialt. Selv har jeg ikke behov for en, da min iPhone er rigtig god til at holde på strømmen. Den kan fint holde to dage, men jeg bruger den nok heller ikke så meget som dig.

    Apple TV lyder dejligt og jeg vidste ikke, at der var de muligheder, du beskriver. Jeg synes bare det er sindssygt dyrt.

    • Appletv er faktisk en af de billigste streamingløsninger på markedet. Tror den koster 850 kr +/- en halvtredser. Og den er betydeligt bedre end alle de andre løsninger og sætter de såkaldte smart-tv løsninger til vægs i kvalitet, tilgængelighed og brugerflade.

      (læs evt mere her men husk at lige som med netflix begrænser rettigheder mm altså en del i udbuddet)

      Normalt er æbler dyre – men ikke her.. synes jeg.

      Jo, jeg bruger min mobiltelefon rigtigt meget til surf mm og den kan bare ikke holde længe nok, når jeg ikke har adgang til strøm som sådan på mit arbejde, når jeg også skal høre den når den ringer eller chefen sender beskeder ud med sms (i erkendelse af at jeg jo ikke kan huske mundtlige beskeder).

  5. Jeg har heller ikke hørt om powerbanks, og selvom jeg kan lade mobilen op på arbejdet så bliver jeg irreteret over at den kun holder en halv dag hvis jeg bruger den på nettet. Så tak for tippet..;-D

    • Det er nemlig et rigtigt godt tip til de der dage hvor man lige har brug for at kunne lade den op undervejs, uden at skulle efterlade den i et par timer 80 cm fra en stikkontakt.

      I går havde vi besøg af min svoger… der nappede den. For han har telefonitis – og en htc – og for ham er det nærmest traumatiserende hvis han er mere end 2 meter fra sin telefon mens den lader. Så mobil og mobillader røg direkte i lommen og så var han glad igen 😀
      (han huskede dog at aflevere den da han gik)

Har du kommentarer eller spørgsmål:

