Fik ro

Har ikke meget at berette, men har haft en rolig weekend uden for mange udsving. Og det har været rigtigt rart at finde sine “fødder” igen. Så er det lige som om man lidt bedre magter udsigten til en fuld arbejdsuge med alle de sædvanlige arbejdsopgaver. Det er dog kendt stof og noget der kan klares på rutinen – hele vejen igennem – hvis jeg er heldig.

At rydde weekenden for aftaler faldt mig egentlig meget let. Ja, jeg ved det godt; altså det der med at aftaler skal holdes. Og det er et princip jeg holder ret godt fast i. Aftaler og tid – den skal bare være lige i plet. Og helst hver gang.  For min skyld og for alle andres skyld. Godt gammelt princip at leve efter Bryder ikke aftaler, men aflyser dem hvis nødvendigt. Det er også noget andet, synes jeg.

Kan sagtens være at det stempler mig som et upålideligt menneske, der bare aflyser aftaler hvis det ikke lige passer ind i mit humør, men jeg er nødt til at først og fremmest at passe på mig selv.

Til gengæld kan man sagtens gå ud fra at en aftale med mig holder hvis man ikke får noget andet at vide. Det der med at bekræfte allerede indgåede aftaler om møder mm med mig, det kan drive mig til vanvid. Jamen, har jeg sagt, at jeg er hjemme- så er jeg jo hjemme. Hvorfor skal jeg sige det igen. Og igen. Eller sms´e det. Eller maile det.

Jeg har en svoger, der ser anderledes på det. Han aflyser sjældent men udebliver bare. Og så har han altså sin helt egen tidsregning. Men vi ved det, og griner nok mest af det. Undtagen når vi skal nå et fly. Så er det neglebidende nervøst.

12 comments on “Fik ro

  1. Alt er relativt – jeg kan blive afsindigt hidsig over folk som kommer for sent uden at meddele at de gør det.
    Men at folk aflyser fordi der går ged i noget, det er helt okay. Jeg er også glad for uanmeldt besøg! Så længe det ikke er min mor – så bliver jeg så træt så træt.
    Men det var nok meget godt at du fik meldt afbud, så du har kræfter til ugen der kommer!

    • Det bliver jeg osse næsten – altså rasende over folk der kommer for sent. Men min svoger er et undtagelsestilfælde, hvor det er så konsekvent at vi nærmest bliver småsure hvis han en aften passer tiden.

      Må jo passe lidt på mig selv så der var ikke noget valg.

  2. Som udgangspunkt mener jeg også aftaler bør overholdes, men jeg vil hellere at folk aflyser end bare bliver væk, eller dukker op og er negative og ikke gider være der.

    For min skyld er det OK at aflyse, hvis der er grund til det, i dit tilfælde er det helt i orden at melde fra og sørge for kræfter til dig selv.

    • Kan kun give dig ret, og god vinkel på det her; at hvis man dukker op og egentlig hellere ville være et andet sted eller slet ikke har lyst – så kan man også lige så godt blive væk – efter behørigt afbud, dog.

  3. Det er vel almindelig pli at aflyse aftaler i stedet for bare at blive væk. Og at aflyse fordi man har det skidt – det kan så være pga influenza eller mentalt, det er vel lige meget – det er da det rareste for alle parter. Man er jo dårligt selskab, hvis man ikke har det godt.

    Synes jeg 🙂

    • Det er pli, men det kræver jo så osse at man faktisk husker at man skulle være et eller andet sted på et eller andet tidspunkt. Der findes mennesker der konsekvent glemmer enten det eller hvad tid de skulle være der. Er de lovligt undskyldt for ikke at give besked? 🙂

      • En enkelt aftale kan svipse for os alle sammen. Men hvis man VED, at man er en klovn til at huske aftaler o.a., så synes jeg altså, at man bør gøre et eller andet. Det er den slags, man har kalendere mm til. Mobiltelefonen kan jo efterhånden holde styr på det hele, hvis man altså husker at lægge sine aftaler ind. Så nej, jeg synes faktisk ikke, man er lovlig undskyldt, hvis man gang på gang brænder andre folk af og dermed spilder deres tid. Nix bix 😉

        • Nej det er man måske ikke, men det er jo heller ikke alle der som os andre husker at skrive i kalenderen. Selvom det kan være svært at forstå findes der jo altså (og i øvrigt ganske glimrende) mennesker, for hvem det der med aftaler og tid bare ikke fungerer som for os andre. Jeg har lært at acceptere det langt hen af vejen hos de fleste, men tillader ikke mig selv den luksus at bruge andres tid som latrin.

  4. Aflyse aftaler er ok, bare at blive væk er ikke!..Det er jo at blæse på andre, der så måske kunne have lavet noget andet i stedet for at vente på en der ikke dukker op….Godt at du fik ro, håber din arbejdsuge glider stille og roligt…;-D

    • Tror vi er ganske enige desangående 🙂 Udeblivelse er respektløst.

      Det håber jeg også at jeg får – for jeg trænger ærligt talt til det. De to uger omkring påske har været ganske hektiske pga restferie som mange kolleger lige skulle have afviklet.

  5. Selvfølgelig er det i orden, at du aflyser aftaler, når du har det skidt. Fruen siger det så godt, og jeg giver hende helt ret i, at det ikke er i orden ikke at have styr på sine aftaler – kalenderen har været opfundet i masser af år. Papir eller elektronisk, det er ligegyldigt.
    Det kan smutte for os alle sammen, men generelt har jeg det meget, meget svært med folk, der bare altid kommer for sent. Dem kan jeg finde på at invitere til ½ time før alle andre – så kommer det som regel til at passe. Hvis jeg skal vente med noget mad, der ikke kan tåle at vente, bliver jeg olm. Og vælger derfor at lade være med at vente 😉

    • Er ikke så avanceret en kok som dig, men vælger at lave noget simre-halløjsa når de skal komme, og jeg ved at de ofte kommer for sent. Så går det ikke så meget.

      Har også overvejet det der med at invitere til forskellige tider gradueret efter folks sædvanlige forhold til aftaler og ankomsttidspunkter.

      Tager i øvrigt aftaler ganske alvorligt selv og er nærmest berygtet for eksakte ankomsttider selv om jeg skal tilbagelægge en masse km inden. Hemmeligheden er nu bare at køre i god tid og så tage en pause i nærheden og gå en tur med kameraet 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

