Duotone

Nu har jeg jo gjort lidt reklame ovre hos Inge for duotonebilleder i stedet for ren sort/hvid. Så jeg tænkte, at jeg hellere måtte vise hvad jeg har leget med i den forbindelse. Her er har jeg så et lille problem, da rigtigt mange af mine farveløse billeder er blevet vist andre steder, så jeg ikke rigtigt kan bruge dem her. Men har valgt et der tidligere har været vist her og et andet, som jeg så har fjernet fra de andre steder. Og håber det går.

Taget liggende på maven med fødderne i vand. Stor blændeåbning for ringe dybdeskarphed. Taget i Raw og efterbearbejdet på computeren

Det er ikke noget jeg går vildt op i, men som alle andre fototeknikker er det jo noget der skal afprøves.

Valmuer taget i mørkerum og oplyst med lille lommelygte for at få bløde skygger. I Raw naturligvis.

6 meninger om “Duotone

  1. Flot og det er sjovt at lege, men jeg gør det ikke for det kommer til at tage alt for meget af den sparsomme fritid jeg har og jeg ved man bliver grebet af det når man først går i gang..;-D

  2. Tak for anbefalingen..
    Jeg har været inde og kigge på Doutone teknikken – det ser spændende ud og skal helt sikkert afprøves. Umiddelbart virker det lidt tidskrævnede, og jeg bruger jo mest tiden på at tage billederne, og ikke på at efterbehandle dem.. Time will show hvad det bliver til – måske ender jeg også i RAW junglen.. 😉

    • Den fine udgave er lidt tidskrævende, jeg har dog fået hentet og lavet et par plugins og actions der gør det meste af det for mig i photoshop.

      Men hvis du vil lege med det og lidt hurtigere og grovere så prøv at finde det lille stykke freeware der hedder “BWorks for digitalcameras”. Det er et rigtigt gammeldags udseende program. Men det giver en vældig god indsigt i hvad forskellen er ml almindelig b/w konvertering og duotone.

      Du henter et billede frem og vælger mellem konverteringer i en dropdownboks og kan se forskellen på de to teknikker umiddelbart i et preview vindue.

      Ca lige så hurtigt som det du gør nu.

      • Jeg hopper den fine udgave over, har lige tjekket Photoshop Element 8 der ligger på denne pc, og duotone er ikke en mulighed.. Sidst jeg havde installeret CS4 pakken fik jeg aldrig brugt det, så det gider jeg ikke rigtig..

        Men nu har jeg hentet det andet lille program, og det er jo så nemt og hurtigt så selv jeg kan håndtere det.. Tak.. det leger jeg lige lidt med, der er jo flere sjove muligheder.

        • Og du har fået fine resultater kan jeg se. Det er sjovt at lege med de der duotone fotoeffekter og det er så subtilt, at det bare virker som det skal uden at fremstå som en egentlig effekt.

Har du kommentarer eller spørgsmål: