Nu er det nok

Jeg erkender det. Jeg er helt og aldeles  småforelsket i min Mac.

Den står og gemmer sig på min skrivebord med sine flade 20x20x3.5 cm. Den siger ikke en lyd selvom harddisken i perioder er på ganske hårdt arbejde. Og her er forklaringen, som den kan ses i toppen af mit skærmbillede:

Skærmbillede-2014-09-16-kl.-07.35Det røde tal viser hvor meget RAM der er frit og kan bruges af “næste arbejdsproces”.  Når tallet er lavt begynder computeren at bruge harddisken som RAM (virtuel hukommelse). Og det er altså noget der går en hel del langsommere end hvis den kunne nøjes med den almindelige – og til formålet velegnede – RAM.

Ledige 9.49 MB RAM – det er kritisk. Det viser mig med al ønskelig tydelighed at noget må gøres. Konen spurgte i Apple store i går hvad 16 gb ville koste og var ved at gå i gulvet af svaret. Det var dyrt. Meget, meget dyrt. 3.200 gode danske kroner. Og det var endda 2×8 klodser.

Da hun kom hjem beklagede hun at hun ikke bare havde købt dem til mig og var parat til at køre afsted igen. Hun er nu meget sød, men den pris skal vi ikke betale, blot fordi der står mac på labelen. Det er med garanti ikke mac der har produceret klodserne, de har bare godkendt og ophøjet en leverandør til mac official supplier.

No way, José.

Så nu er der bestilt nogle andre RAM klodser på nettet. 1200 kr. 2×8 gb lige til at knalde i kassen når de kommer i næste uge (og hvis nogen vil gøre mig kunsten efter – så vær opmærksom på at mac maskiner er kræsne mht ram, så der skal checkes og dobbeltcheckes om denne eller hin model og udgave passer i just den mac man har stående. Det er derfor de kan tillade sig at være så dyre, for så betaler man for visheden om at skidtet passer). Jeg har regnet lidt på hvad computeren egentlig bruger og har behov for af RAM når den har mange ting i gang på samme tid men ikke i max belastning, og sådan lidt konventionelt ganger man dét behov med to.. og runder op til nærmeste tal i toerpotensen (2, 4, 8, 16, 32, 64, 128 osv). Min vil gerne have 5-6 gb.. så det blev 16 gb.

For det er på tide, og det ville jeg faktisk allerede synes hvis der kun var 250 mb til rådighed. Men 10 – det er aldeles uacceptabelt og det giver en masse frustrationer mens maskinen lige skal tænke sig om.

Fejlen er ikke macs – den er min. For min maskine er købt underdimensioneret (pga økonomi) fra start, og jeg har hele tiden vidst at der skulle mere RAM i – var bare ikke klar over hvor meget eller hvor lidt. Prioriterede den gang en hurtigere processor, da den er vanskeligere selv at skifte end et par klodser, der ikke stiller større krav til teknisk kunnen end begynder duplo fra LEGO.

I øvrigt viser billedet osse lidt om hvad jeg godt kan li ved min mac. Der er direkte adgang til de vigtigste betjeningspaneler. Jeg skal ikke lede efter noget i stifinder – jeg har søgefunktionen direkte her. Jeg kan se med små notifikationer når der sker noget i de programmer der er her, og jeg kan styre eksempelvis hvilke enheder der skal være bluetooth forbindelse med direkte. Og det er faktisk en del, min mac har BT trackpad, BT højtaler, BT headset, BT højtaler i køkkenet, BT surroundsystem i stuen og BT mus (til fotoarbejde, hvor jeg ikke kan forliges med trackpad). Det er her der dukker et lille blinkende ikon op hvis jeg får imessages, her viber og facetime huserer og har udkonkurreret skype, her jeg med et enkelt knaptryk kan skifte til engelsk tastaturopsætning – og her jeg hurtigt kan ejecte diverse usb-dimser. Men altså osse en daglig reminder på at maskinen skulle have lidt mere RAM at lege med.

Og ja,  forresten.. vågnede med skæv ryg, ondt i knæ og hofter hvilket ganske givet er aflastningsskader fra ryggen. Så jeg bliver hjemme fra arbejde i dag. Vil høvle noget smertestillende i mig og så prøve at gå lidt rundt og bevæge mig. Men uden at bære eller løfte. Uden vred og bukken mig. Bare gå lidt rundt og se om ikke ryggen retter sig lidt ud. Ligge på sofaen er udelukket – det bliver det bestemt ikke bedre af.

6 comments on “Nu er det nok

    • Du er velkommen.. så kan Ellen og Inge tage sig af de andre detaljer og jeg tar mig af mac-delen..:-)

      Men jo, det er værd at sætte sig ind når viden om sådan noget kan spare et par tusind kroner… det er da en sjat penge for de fleste. Men nu skal jeg ikke være alt for kæphøj – det kan jo være at de ram-klodser slet ikke virker…

  1. Jeg har selv lige doblet min RAM fra 4 til 8. Mit motherboard kan trække 16, men jeg fik at vide, at det har jeg slet ikke brug for på min maskine. Er der så meget forskel på det vi bruger den til, eller er det simpelthen forskellen på opbygningen af en Mac og en PC?
    (Måske meget dumt spørgsmål, men jeg er ikke så god til HW).

    • Der er forskel på windows og mac… men jeg tror den største forskel er hvad vi bruger maskinerne til og hvor mange ting vi har gang i på samme tid… og vores tolerance for ventetider 🙂

      Men vigtigst er at resten af maskinen skal kunne udnytte alle de ekstra ram sådan at investeringen kan betale sig… og der kan være noget med din hvad det angår..

Har du kommentarer eller spørgsmål:

