Trekantsdrama uden drama

Kæresten er rejst hjem til sin familie nu og jeg har ti lange dage hvor jeg bare skal passe på mig selv, passe mit job (kæmpe min lille kamp mod mig selv og den lidt større mod ledelsen), passe hunden og i det hele taget se til at alt er i den skønneste orden når hun kommer hjem igen.

Hun har med vanlig omhu sørget for at bunken med regninger er sat til betaling, givet mig adgang til konti, fuldmagt til at klare næsten hvad som helst og lagt en gedigen sum penge hvis der nu skulle ske et eller andet. Ja, det er hende der ordner pengesager her. Hun er nemlig bedst til det.

Til gengæld har jeg sørget for alt det tekniske så hendes telefon og ipad bare kører som det skal og ikke behøver sære indstillinger for at kunne bruges billigst muligt i udlandet. (vi husker vel alle fra ugens gang at en vis borgmester “kom til” at bruge for en kvart mio kr data på sin iphone i udlandet på en uge! – det gider vi ikke – kunne være jeg skulle give Odense Kommunes IT afdeling et lille kursus i roaming og hvordan man undgår det).

De sidste par uger har været meget specielle for os. Der har været så mange praktiske og juridiske detaljer der skulle falde bare nogenlunde på plads, så det hele kunne nogenlunde afsluttes for hende med de næste ti dages tilstedeværelse på pletten.

Samtidig har der været lidt halløj med hendes arbejdsplads, der bestemt ikke brød sig om tanken at hun skulle være væk så længe. En modstand kæresten besvarede med at enten så fik hun ferie som ønsket eller osse lod hun sig bortvise for “udeblivelse uden gyldig grund”. Det endte med ferie. Naturligvis.

Desværre er det bare gået så meget op i praktik, kalendergymnastik, aftaler med ditten og datten og hatten og hitten at der ikke rigtig var overskud til osse at mærke tabet og sorgen. Og jeg kunne næsten ikke trænge ind til hende hvad de her ting angår. Der var helt lukket af.

Så for en uges tid siden kontaktede jeg hendes eks-kæreste og bad hende snakke lidt med kæresten. Det gjorde hun gerne.

Kæresten var ikke glad. “det har jeg altså ikke kræfter til… “. Nej, det ved jeg jo godt, men gør det nu alligevel. Husk at din eks osse kendte og holdt af dine forældre.

En aften stod kæresten med telefonen i hånden og sagde.. nu ringer jeg til Nitis (eksen), og gik ind i soveværelset og lukkede døren.

Samtalen varede i næsten 3 timer og jeg har ingen anelse om hvad de talte om og er egentlig osse ret ligeglad. Da hun kom ud var hun sært afklaret og lidt lettet.

Om jeg er jaloux? Ikke det fjerneste. Jeg er ikke et sekund i tvivl om at jeg er nr 1 i hendes liv, men ved jo at hende den anden spillede en væsentlig rolle i livet for flere år siden, da forældrene var tæt på, aktive og levende i deres liv. Hun elskede ikke den anden mere end mig – bare før mig.

De holder af hinanden og bekymrer sig for hinanden og har gjort det i mange år før mig. Og jeg tror at det lige præcis var dét der var behov for, selvom det ikke var ønsket. En der var tæt nok på og alligevel langt nok væk til at skulle være praktisk i forhold til sorgen osse. En der havde et helt anderledes forhold til familien end jeg nogensinde fik.

Naturligvis kan jeg godt være lidt trist over at jeg ikke lige var det rette til dét – men jeg forstår at behovet var der. Respekterer det nok til faktisk at sætte det i værk. Løsne lidt op på ensomheden og forladthedsfølelsen.

Nu savner jeg hende bare, men ved at hun udfylder sin rolle hos sin familie og at det klogeste var at jeg ikke var der. Men det føles ærligt talt temmelig forkert at hun er der og jeg er her. At hun skal igennem dette kaotiske følelsesforløb alene med sin bror. Og jeg ikke er der. Det rette er ikke altid det rigtige – det er blot det mindst forkerte.

Og nu vil jeg smide mig i sofaen på altanen og nyde den sidste rest af godt vejr og en god bog… når skyerne bliver for mange trækker jeg ind i stuen og smider en film på. En drivende sentimental Spielberg-film (war horse) eller en larmende og storladen Hobbit-film.

Hunden ligger allerede der inde og er trist over at flokken er decimeret i middelsvær grad – den har lært hvad kufferter betyder.

8 comments on “Trekantsdrama uden drama

  1. Det bliver nogle lange dage, ja, men du får/har da dit at se til i mellemtiden med alt det arbejdsbøvl for øjeblikket.
    Jalousi eller ej, er det nu stærkt gået af dig – og fint – at få hende til at kontakte eksen for at få sig en lang og tilsyneladende tiltrængt snak.
    Hvad valgte du? Hobitten eller krigshesten? 😉

    • Dagene er ganske lange allerede. Men heldigvis har jeg godt læsestof og godt vejr på altanen… og en sløv hund ved fødderne.

      Ved ikke om det er specielt stærkt – jeg satsede bare på at det ville være en farbar vej at gå.

      Jeg valgte krigshesten, der var præcis så sentimental som forventet, men overraskende humoristisk med “små” underfundige virkemidler…

  2. At kende sine kompetencer er godt både privat og arbejdsmæssigt, og du er da hårdt spændt for på arbejdet. Håber at du ikke ender som den eneste syndebuk i det spil.
    Jeg synes det er godt, at du kendte en, der kunne få din kæreste til at åbne sig op, se det er kærlighed 🙂 Må du få nogle gode dage på trods af savnet.

    • Det håber jeg heller at jeg gør – altså på arbejdet. Men når jeg snakker lidt med de andre er der stadig stigende irritation at spore og mange begynder nu at tale om at vi må sætte os sammen en dag og få talt rigtig med hinanden. Og komme med et samlet krav til ledelsen. Og ja, det kan så være at mit navn kommer på som en af dem der skal føre ordet, men så får jeg flere bag mig.

      Jeg havde mange overvejelser om det med kæresten og eksen… men nåede frem til at det var det rigtigste i situationen og bare det gør godt for kæresten er det jo egentlig mindre vigtigt hvem der gør det. Det er lidt som med mig og psykologen – jeg render heller ikke nødvendigvis hjem og fortæller alt. For noget af det dejlige der er jo at man får vendt ting i en sammenhæng man ikke skal stå til ansvar for hele tiden bagefter. Kvinder husker jo godt og hvad man har sagt i en spids situation kan sagtens blive vendt imod én efter et års tid.

      Foreløbig går det fint. Vejret er med mig og det er stadig lidt sjovt at være “alene hjemme”… 🙂

  3. Åh hvor rammer du bare præcist med dit ‘det rette er ikke altid det rigtige – det er blot det mindst forkerte’. Sådan er det jo, når vi igen-igen er nødt til at gå på kompromis. Dejligt, at du kan kontakte kærestens eks-kæreste og hjælpe kæresten på den måde. Det siger meget om den tryghed, der er i mellem jer. Og så håber jeg bare, at du kan holde til al palaveren på dit arbejde, mens kæresten er væk.

    • Ja, det er kompromissernes tid, hvor vi balancerer alle mulige behov, forventninger og reelle muligheder mod hinanden og prøver at finde løsninger der er brugbare, osse selvom de ikke lige føles optimale her og nu.

      Vi har rum og plads til sådan noget og jeg føler mig bestemt ikke truet på min plads fordi der var en anden kvinde der var bedre til at få kæresten til at tale og føle lige nu.

  4. Et meget rørende indlæg, jeg har siddet med tårerne trillende.
    Har du slettet det forrige indlæg om job og biler? Det var et interessant emne, men når jeg vil ind og læse kommentarer, er alt væk.

    • Det er en meget rørende situation, set udefra, det kan jeg godt se. Men for mig og os er det nok en ret naturlig ting. Det er sådan vi er.

      Ja det andet indlæg er fjernet. Selvom det var interessant og gav masse kommentarer, så kom det også meget, meget tæt på mig, min arbejdsplads og det i detaljer der reelt gjorde det søgbart. Jeg vidste, da jeg skrev det, at dette indlæg reelt kunne få mig fyret, hvis nogen begyndte at google på de her “problemstillinger” med biler og de andre forhold, for at finde ud af hvordan reglerne var. Så derfor blev det fjernet igen efter nogle dage. Jeg vil helst ikke fyres for illoyalitet – så hellere for at være en ballademager der kendte sin overenskomst bedre end nogen anden på pladsen.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

