Uvejr

Nu bliver der spurgt lidt efter mig igen. Nej, der er ikke det store nye, men jeg hænger på med alt hvad jeg kan. Som altid kan en i forvejen kompliceret situation blive endnu mere kompliceret og på uventede måder.

Jobtilbud findes, så det er ikke min store bekymring. Bekymringen er derimod at jeg godt vil have noget andet overstået inden jeg begynder på et nyt liv i et nyt job.

Jeg venter og venter på at få en operation, der formentlig vil nedlægge mig i 2-4 uger. Og jeg kan ikke lyve om en kommende sygdomsperiode overfor en ny arbejdsgiver så jeg håber at sygehuset snart finder et åbning til mig så jeg kan få det lille projekt overstået. Det er ikke alvorligt, det er ikke noget jeg kan dø af, men det er noget jeg rigtig gerne vil have overstået og som forhåbentlig kan gøre tilværelsen lidt lettere for mig – og smertefri.

Vi har is i maven lidt endnu, men kunne da godt ønske at økonomien ikke led så meget under processen.

Vi ved at “sagen” trækker ud og at det er ikke noget vi skal vente mere på. Men alting på den front bliver stadig mere kompliceret. Der bliver varslet ny næsten-massefyring, hvilket dog ikke forhindrer min tidligere arbejdsgiver i foretage nye tidsubegrænsede fastansættelser. Vi ved at der kommer to runder af fyringer og folk er bange og dukker sig for at undgå opmærksomhed. Men mange af dem har stadig kontakt til mig og fodrer mig med oplysninger og jeg betaler med råd, kontakter og viden om hvad der foregår udenfor, men som har betydning indenfor. Er dermed stadig tovholderen i problem-komplekset. Heldigvis er jeg stadig i stand til at læse og forstå bureaukratisk formulerede tekster, regler og love og trække den væsentligste information ud.

Det går der en del tid med. Desværre er det u-lønnet. De har flere penge end mig og osse mere tid. Til gengæld har de ikke min stædighed. Og indignation.

Til gengæld har jeg droppet et sager, som var for bagatelagtige til at forfølge videre. Slået en streg i sandet. Selvom det var ærgerligt.

Nok om det.

For en uges tid siden (eller var det lidt mere) sad konen og jeg i vores sofa. Hun var på vej i seng, da hun skulle møde lidt tidligere på arbejde næste dag. Og jeg trissede med, og ville læse lidt nyheder mm på ipaden. Luske lidt rundt på facebook og se hvad der skete ude i verden. Sådan gik en halv times tid og så begyndte der at ske noget sært på FB. Folk i nabobyen mod vest begyndte at smide billeder op af den vildeste tordenfront (gustfront hedder det vist). Jeg lurede lidt på billederne og det var som om 10-øren faldt som metal-splinter for så at blive samlet igen oppe i mit hoved. Lidt langsomt altså. Shit – der kommer uvejr. Meget. Sprang ud af sengen (konen; hvad laver du.. jeg; der kommer torden – det regner ikke – det er mørkt- jeg vil tage billeder). På med tøjet og en fleeceponcho over. Flåede stativ, kamera, fjernudløser og et nyt kort ud af reolen og drønede ud på altanen.

Fik fundet den rette vinkel mod vest da jeg havde fjernet de effekter på altanen der ikke er så glade for vand. Hynder på møbler mm. (vi har en lukket altan der kan åbnes helt – derfor er hynderne altid fremme – men nu skulle der jo altså åbnes). Lagde en frysepose over kameraet så kun objektivet var synligt og satte mig og begyndte at tage billeder, sådan lidt på skrømt. Eksperimenterede vildt med indstillingerne og håbede at fange et lyn. Det glimtede og skyerne var imponerende (men ret mørke – i mørke). Alt, alt for sent går det op for mig at lynene de er ikke her – de er på den anden side af huset. Det var derfor jeg så lysglimt men aldrig et egentligt lyn.

Pis, øv og andre ord, der ikke bør sættes på skrift.

Tilbage til køkkenet, der har et fint stort og åben-bart vindue, men en snæver brugbar kameravinkel pga nabohuset, og satte så kameraet op dér. Og trykkede på udløseren i denne sekvens. 15 sek lukketid, 3 sek “kameraet arbejder” (prisen for RAW foto), 15 sek lukketid osv osv. Velvidende at dette ville være et spørgsmål om rent held. Lynene var der oftest, mens kameraet arbejdede, eller osse var de helt eller delvist udenfor rammen. At ramme den i plet mht ramme og timing virkede lidt for håbløst så jeg pakkede sammen igen for at gå i seng, det så alligevel ud til at være på vej væk, det der tordenvejr. Fortrød og pakkede det hele ud igen og fortsatte, da tordenvejret gjorde det samme.

Og så var den der!

IMG_7270

6 mm, 15.0 s, f/4, Iso 80, -1,33 ev – det var den indstilling der virkede bedst på mit kamera.

Det blev til en lille krigsdans i køkkenet.. og den blev gentaget inde i sengen hos min forvirrede kone, der dog ikke var faldet i søvn, men havde lidt svært ved at deltage i begejstringen tidspunktet taget i betragtning.

– hvor mange billeder tog du for at få dette?
– ca 300…

Heraf ca 100 med 10-15 seks lukketid. Så nu har jeg lært det. At fotografere lyn er kedeligt og tålmodighedskrævende.. men sikke en rus når det lykkes.

Det er ikke sidste gang det skal forsøges.

14 comments on “Uvejr

  1. Det billede har du også al mulig grund til at være hammerstolt af! Holddaop, hvor er det ramt lige på kornet.
    Jeg håber for dig, at de snart må finde et hul til dig og din operation. Er det noget, der kræver lang rekreation? Ellers kan jeg da ikke forestille mig, at en ny arbejdsgiver vil kunne finde det belastende, at du skal igennem sådan en sag.

    • Jeg er skam osse stolt af det. Ikke hundrede pct tilfreds. Men det ligner.

      Jeg håber osse på at der sker noget på den front snart, nu beslutningen er taget om at det skal være nu.

      Men mht arbejdsgiver, jo Ellen, i min branche betyder det en del. Husk at den enkelte medarbejder ikke er eller kan noget særligt, og der står 10 derude der hellere end gerne vil have jobbet og kan passe det lige så godt som den der fik det. Man vælger ikke en der melder sig syg på forhånd. Så det skal bare overstås for mit vedkommende.

  2. Godt skudt, fotosproget er volapyk for mig, men billedet er jeg vild med 🙂
    Håber der snart findes en tid til din operation.

    • Fotosproget er måske volapyk for mange, men det er at sammenligne med en strikkeopskrift, der i øvrigt er totalt volapyk for mig.

      Det håber jeg osse, men det ligger uden for de “alvorlige” diagnoser så der har systemet bestemt ingen hast. At jeg er ved at blive vanvittig tager de sig jo ikke af.

  3. Waugh hvor er det bare flot. Den slags kan jeg slet ikke finde ud af. Jeg håber, du hurtigt kan komme til operationen og at din rekonvalescensperiode ikke skal blive for lang.

    • Det tror jeg nu nok du kan.. det handler mere om held.

      Jeg håber osse at det bliver snart og at det bliver hurtigt overstået. Men jeg begynder at frygte for at sommeren kommer på tværs.

  4. Hold da helt maul, hvor er det billede flot!!!
    Rigeligt en krigsdans og lidt manglende nattesøvn værd.
    Held og lykke med operationen, også med at ventetiden på den ikke bliver alt for lang.

    • Tak, ja det er fint. Ikke perfekt, men at bede om et perfekt lynbillede er vist at tage Fru Fortuna for givet, og det kan hun som bekendt ikke lide.

      Tak for gode tanker.. ventetiden er for lang. Altid for lang. Sådan er det med ventetider.

  5. Dejligt at læse nyt fra dig, og se at der stadig er stædighed nok i dig til bare at VILLE tage et så fantastisk lyn-billede. Og godt humør nok til at danse krigsdans klokken midt om natten 🙂 Jeg krydser fingre for at ventetiden på operationen ikke bliver alt for lang, og for at du hurtigt er frisk på den anden side.

    • Er her da endnu, men humøret er ikke det højeste..

      Men jo, stædigheden er der endnu. Osse hvad angår uvejrsbilleder.

      Håber ventetiden er mere end halveret men det er ude af mine hænder og jeg kan ikke påvirke de faktiske hændelser. Må bare tage det hele som det kommer.

  6. hvor det glæder mig at høre til dig igen

    er helt klar over det hele ikke er- har været let
    men dejligt at se livs tegn igen

    • Jeg beklager min tavshed men har været fanget i ikke at kunne tænke så mange klare tanker og de tanker der faktisk var klare var reserveret til noget andet end bloggeri. Men det glæder mig meget at du har tænkt på mig. Betyder en del.

      Skal prøve mit bedste for ikke at falde i hullet igen.

  7. Wauuu hvor er det bare flot.. Jeg har aldrig forsøgt mig med billeder af lyn, men det kunne være sjovt at prøve en dag.

    • Tak, og jeg kan kun anbefale forsøget. Men det er en tålmodighedsopgave men du har da udsigten til et fint lynbillede over domkirken. Nu har du i hvert fald den opskrift der virkede for mig med mit mini canon.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

