Mødte en svane

Jeg har jo fået en række opgaver af konen. Og der kommer hele tiden flere til når gamle opgaver er nogenlunde løst. Gå stadig længere ture med hunden, lære sære finesser at kende ved hhv kamera og photoshop (og der er blevet leget igennem med langtidseksponeringer, timelapse- og stopmotionvideoer, levels, maskeringer og hvad ved jeg… og bage brød. Det sidste har jeg passet i flere uger, hvor hun har lagt smagsløg til sære kombinationer og underlige ideer. Men vi har ikke købt et ærligt brød – til gengæld har vi slæbt mel hjem i større mænger og i mange variationer – i et par måneder, så det begynder at ligne noget. Og her har jeg erkendt at den assistent køkkenmaskine vi slæbte hjem fra Ungarn sidste sommer er en pragtfuld makker. Jeg vil tro, at vores er 30 år gammel, men den er stærk som en okse og har en behagelig egenskab hvad angår støjniveau, hvor kitchenaids slet ikke kan være med. En dyb næsten behagelig brummen er alt hvad der kommer fra den mens den ælter dejen rundt i skålen. Tilbehør mangler vi ikke til den – det skulle da lige være kartoffelskrælleren, men mon ikke vi en dag er heldige på et loppemarked. Nok om det. Det er bare sjovere at bage brød når der er nogle knapper at trykke på i stedet for at stå med fingrene i dejen. For det hader jeg. Inderligt.

Mit kamera er faktisk ret avanceret og har mange mere eller mindre brugbare funktioner og til sidst opgav jeg at lege helt i blinde og fandt en fin bog på amazon. Her viser en dygtig fotograf gennem junglen af funktioner. Og alt bliver gennemgået med eksempler og menuer. Han har vist lavet bøger til de fleste nogenlunde brugbare kameraer på markedet og de kan varmt anbefales. Tror dog bloglands lumix-fans vil lede forgæves, desværre. Men for canon, nikon og olympus er der guld at hente.

Igår gik jeg en tur over i vores lokale park, hvor jeg ved der er svaner. Målsætningen var sat – i dag ville jeg have det der specielle svaneportræt, som er så svært at tage.

At have en hund i snor ved sø-bredden var dog ikke den optimale taktik. Der var brødrester, der kunne spises, ænder og måger der kunne vuffes ad og fugle-møg man kunne rulle sig i. Kort sagt var den – altså hunden – mildest talt aldeles umulig at holde rolig i sin snor. Men jeg var optimistisk, fordi dagens sære funktion på kameraet var “tracking focus”. Jeg har godt vidst at kameraet kunne det der, men har aldrig rigtigt dyrket det. Og det viser sig at være en fejl. For det er dælme smart.

Indstillede sigtekornet på en uvenlig svane, der bestemt ikke brød sig om hunden (eller osse var den bare tosset over det manglende foder i min hånd). Satte fokus-punktet midt mellem øjnene på den da den var 3-5 m væk og lod kameraet arbejde med skarphed mens jeg sørgede for at holde den i billedet. Pjattede lidt med dybdeskarpheden (men det forbliver legebilleder på computeren) og fik dette skud:

svane

I sig selv ganske pænt med fine nuancer i alt det hvide.

Men det bliver altså en kende mere udtryksfuldt med lidt beskæring:

svane2

Svanen padlede rundt i søen og pustede sig mere og mere op indtil den blæste hvæsende af os og jeg valgte at lade den få fred. Men jeg kommer tilbage og håber at få den i direkte front. Med de løftede vinger som indramning på det hidsig-orange næb. Men det møg-bæst gør jo kun hvad den selv vil. Og den ser jo unægtelig mere imponerende ud med siden til. Det andet ville bare være et meget bedre billede.

Og til sidst et sted at nørdelege med foto. Der er lavet en ny kamera-simulator, der på glimrende vis viser sammenhængen mellem blænde, lukkertid, objektiv-valg mm.

12 comments on “Mødte en svane

  1. Du er godt nok mere modig end jeg! Jeg er stor tilhænger af en vis respekt-afstand, når det gælder svaner 😉 Flot billede, ikke mindst beskåret, hvor svanen bare ser endnu mere olm ud. Dejligt, at Konen stadig deler opgaver ud, og ikke mindst at du stadig arbejder med dem 🙂

    • Svaner angriber meget sjældent noget der er større end dem selv med mindre man står mellem den og dens rede, men de truer en del. Mit problem er at min hund er mindre og derfor i risikozonen. Et opgør jeg ikke kan afgøre hvordan vil ende, men formentlig grimt og to dyr på dyrehospitalet.
      Rent faktisk er jeg mere nervøs for større kragefugle. Aggressive, intelligente, territoriale og smider med ting..

      Tak for ros – jeps det billede er ret flot takket være den selvkørende fokus.

      Hun deler opgaver ud i stor stil og jeg gør hvad jeg kan for at løse dem. Primært praktiske ting for hun ved at hovedarbejde ikke lige er noget der kører på bestilling pt.

    • Tak, ja det synes jeg osse at det er.. men det var sjovt at lave det.

      Anbefaler legelinket.. det er lidt nørdet men giver alligevel et par hints til forholdet mellem blænde og lukkertid…

    • Tak for ros.. og ja, det er godt. For selv om jeg har en lidt nørdet tilgang til mange ting er der mange hjørner jeg bare ikke kender til. Og det er et – måske lidt for meget – avanceret kamera, der kan meget mere end jeg kan overskue på en gang. Så jeg tager en funktion ad gangen.

  2. De pålagte opgaver er et godt redskab til at komme videre. Selvom det snart er mange år siden, husker jeg det ganske tydeligt fra dengang det var min opgave at få Allan videre.
    Flot svanebillede. Allan har for få år siden måtte stikke af fra en hvæsende svane han gerne ville fotografere. Der var en anden der fik et godt billede, men vist mere af en jaget mand, end af en smuk svane 😉

    • De er i hvert fald gode til ikke at gå helt i stå.

      Jeg ved det er en kæmpeopgave som ægtefælle at stå ved siden af et menneske i så dyb krise. Og det piner mig egentlig lige så meget som alt det andet.

      Ja, jeg synes også det er næsten perfekt.. kan se de små fejl men en svane er jo en modvillig model så der skal osse held til.

      Jeg har også set svaner “angribe” mennesker, men der er som regel en forklaring i hvor deres rede er eller ekstrem overskridelse af deres sikkerhedsafstand. Det andet billede har med garanti været ganske underholdende i situationen. Allan havde nok lidt vanskeligere ved at se det skægge lige der.

  3. Jeg beundrer jo dit mod. Omvendt så er jeg blevet nysgerrig nu. Men nu kan jeg jo også fange dem helt ude i vandet, hvis jeg kan holde kameraet stille 🙂

    • Øj, den her kommentar har jeg overset alt for længe.. men du ved hvor jeg er.

      Tak for ros og ja… manglende zoom må kompenseres med mod -når det handler om svaner og andre “vilde” dyr…

Har du kommentarer eller spørgsmål:

