Et had-/kærlighedsforhold

Det er ca sådan det er. Mit forhold til twitter. Altså. Kan jeg bruge det til noget fornuftigt, nej det tror jeg ikke. Er det underholdende, ja ind i mellem. Men oftest er det bare en mængde overvældende enslydende, kedelige mennesker der skal gennemføre lidt selvpromovering. Hvad enten det handler om politikere der tager selfies rundt omkring på Christiansborg, folk der vil vise en lille stormskade frem, eller diverse nyhedssider der bruger det som “breaking news” medie.

Jeg hader det og jeg elsker det. Men hvis jeg skal være helt ærlig bruger jeg det mest til underholdning. Osse når det er nyhedsstof forklædt som underholdning. Eller omvendt.  Eller sagt på en anden måde, jeg bruger det overhovedet ikke til noget fornuftigt. Det er sådan en slags digital sitcom serie for mig. Et større antal figurer der mere eller mindre interagerer med hinandens mens jeg ser på og diskuterer ting de kun selv kan se vigtigheden af. Eller rettere, emnerne kan være vigtige nok – men meningerne om emnerne svinger en del i kvalitet. Og underholdning.

I modsætning til diverse sitcoms er plottet dog ganske uforudsigeligt. Man ved hvad de vil sige men kan sjældent forudse emnet.

I dag er det hedeste emne ifølge hashtags #facebookdown. Det var det vist en times tid i morges af grunde jeg ikke kender og dybest set ikke interesserer mig for. De har et problem, de skal løse det, og det gør de nok.

Men twitter bliver altså ret underholdende når sådan noget sker.

Og så er der jo den der snestorm i New York. Ikke at den er vildt vigtig for os i DK men den rummer da et par gode historier alligevel, og amerikanernes særlige humor dukker op i alle afskygninger nu hvor de vågner op til 12 cm sne.. og ikke 90 som de vist havde forventet. Folkeviddet har gode betingelser på twitter og gode indfald spredes lynhurtigt. De dårlige ditto bliver hånet med gode indfald. 

Men twitter kan faktisk bruges til noget når stormene truer herhjemme. Og her må jeg må jeg jo lige indskyde at de i år mest bare har truet og ikke gjort så meget andet. (eller er det fordi de træer der er væltet de sidste 15 år i stormene var gamle og ville falde på et eller andet tidspunkt.. og nu er de faldet og de sunde, der ikke vælter så let, står tilbage).
Men er der grund til at gå indendøre og tænde radioen (som det af mystiske grunde stadig hedder sig man skal) og få oplysninger om hvad der sker siden der er beredskabsmeldinger – så er det twitter jeg kigger på. Det er hurtige nyheder, det er ofte ganske præcise beskrivelser af hvad der sker – lige der hvor det sker. Det er der man får at vide hvilke veje der er lukket hvis man virkelig skal ud og køre i møgvejret.

Men næstmest kan jeg lide twitter for at det er dét medie der har de allerhurtigste nyheder.

Allermest fordi jeg skal bruge min egen bullshit-detector for at sortere i skidt og kanel i den rivende strøm af tweets. Og det er altså ikke givet at det journalisterne synes er vigtigt at formidle er det samme som det jeg synes det er vigtigt (for mig selv) at vide noget om.

Det har taget lang tid at lære men efterhånden er jeg nået frem til at arbejde med lister der er emneinddelt. Så er der ikke så meget støj på linjen. Og søger man efter information om noget konkret der sker aflurer man bare hvilke hashtags der lige er i brug til formålet.

Twitter er god nok… når man altså er udstyret med både BSD´en og et støjfilter.

12 comments on “Et had-/kærlighedsforhold

  1. Jeg har også en Twitterkonto, men idéen med hashtags er aldrig rigtig gået op for mig, men det er nok mig, der er forældet. Det irriterer mig, at også danskeres tweets er på engelsk, at det er svært at ramme danske hashtags, og at der kun er 120 tegn at gøre godt med. Jeg dropper altid et link til nye blogindlæg på Twitter, som automatisk sender til Facebook; men jeg tror faktisk, jeg vil droppe dette og så i stedet bare reklamere for nye indlæg direkte på FB. Jeg kan næsten ikke skrive noget beskrivende/relevant med 120 tegn.

    • Det har en stejl indlæringskurve.. det der twitter. Det vil jeg godt indrømme, men jeg kan slet ikke genkende din beskrivelse af at danskere twitter på engelsk og at danske hashtags er svære at finde.

      Jeg skriver heller ikke på twitter mere.. læser kun… og bruger det som ren underholdning og nyhedsfeed hvis der er specielle ting i gang…

  2. Jeg har også valgt Twitter fra helt fra starten – var udmærket klar over, at 120-tegns-begrænsningen var ren utopi for mit vedkommende. Det dur jo ikke at være irriteret over den begrænsning, når der ikke lægges skjul på, at det er ‘optagelseskravet’ 😉

    • Det ville osse et pænt stykke af vejen være et problem for mig at begrænse ordstrømmen.. jeg læser med på twitter efter specifikke ting… men jeg skriver ikke selv. Det er underholdning og opdateret nyhedsstrøm…

  3. Jeg er twitterblank – som i helt blank. Ungerne fik mig med på Instagram og Snapchat. Måske jeg også finder twitter, når jeg har fundet et par ekstra timer på døgnet 🙂

    • Og en til.. men til gengæld har du fanget instagram (hvad jeg slet ikke gider har jeg fundet ud af) og snapchat… sidst nævnte er jeg lidt skeptisk med, og da jeg ikke kender så mange der bruger det føles behovet ikke så stort…

  4. Jeg er på twitter, men kun i mit professionelle liv 🙂 og jeg er aldeles nybegynder. Og derfor har jeg heller ikke fundet de gode hashtags endnu. Twitter er et meget populært diskussionsmedie ude i den store verden, derfor er der mange danskere, der tweeter på engelsk. Vi har en kommunikationsmedarbejder, der holder twitter-frokost med dem inhouse, der twitter, og det er rigtig god sparring omkring ‘dos-n-donts’

    • Twitter er lige præcis hvad man gør det til. Om man er interesseret i det sidste nye om en eller anden (og for os andre ligegyldig) kändis der har indkøbt en kjole i en second hand butik eller om det er informationsudveksling.. der er der hele. Det man skal blive god til er at sortere (hårdt) i mængden.

      Hvis man twitter som prof – som en funktion i sit arbejdsliv og måske på vegne af arbejdsgiveren – skal man være ekstra forsigtig og påpasselig med hvad man skriver. For twitter er meget mere åben end facebook, linkedin og hvad de ellers hedder. Alt kan i princippet læses af alle.

      God ide med noget sparring der.. og god fornøjelse.. og twitter er meget andet end til praktisk brug.. man kan hurtigt fortabe sig i sjove hashtags..

Har du kommentarer eller spørgsmål:

