For enden af vejen, gennem hullet i hækken. Del 2

Lige kommet indenfor på det "forbudte" område. Hvor vi havde fået lov til at gå lidt rundt.

Lige kommet indenfor på det “forbudte” område. Hvor vi havde fået lov til at gå lidt rundt.

Kartoffelkælderen. Den daværende.

Indgang til kartoffel- og roekælderen. Den daværende.

Personalebygninger fra børnehjemstiden.

Personalebygninger fra børnehjemstiden.

Slottet

Slottet – køkkenindgangen

Den store trappe ud mod parken

Den store trappe ud mod parken

Personalebolig

Personalebolig – landbrugsskolen

Trappen

Trappen

Trappen. Bemærk at våbenskjoldet har været der men er væk. Det samme gælder vist uret.

Trappen. Bemærk at våbenskjoldet har været der men er væk. Det samme gælder vist uret.

På vej over til landbrugsskolen

På vej over til landbrugsskolen

Aflåst lade. Den er i brug endnu.

Aflåst lade. Den er i brug endnu.

To konstruktioner, der må have tjent et formål af en slags. Vi kunne ikke regne ud hvad.

To konstruktioner, der må have tjent et formål af en slags. Vi kunne ikke regne ud hvad.

Slottets bagside. Bemærk de firkantede huller i græsset. De var 4-5 m dybe og der lå jernskrot dernede. Dem måtte vi helst ikke falde ned i.

Slottets bagside. Bemærk de firkantede huller i græsset. De var 4-5 m dybe og der lå jernskrot dernede. Dem måtte vi helst ikke falde ned i.

Resterne af et lille svømmebassin til børnene. Her kom de søde børn ud som belønning.

Resterne af et lille svømmebassin til børnene. Her kom de søde børn ud som belønning.

En legeplads, hvor legeredskaberne er stjålet for mange år siden.

En legeplads, hvor legeredskaberne er stjålet for mange år siden.

Landbrugsskolen

Landbrugsskolen

En af de få "åbne" døre. Her gik vi indenfor.

En af de få “åbne” døre. Her gik vi indenfor.

Indenfor i landbrugsskolen.

Indenfor i landbrugsskolen.

Sneg mig til at åbne et skab, det var tomt men stadig dekoreret med udklip fra UJSA Girls Magazin

Sneg mig til at åbne et skab, det var tomt men stadig dekoreret med udklip fra UJSA Girls Magazin

Min nevø mener at vide at dette er en flyvende hund.

Min nevø mener at vide at dette er en flyvende hund.

Et enkelt viljefast træ.

Et enkelt viljefast træ.

10 comments on “For enden af vejen, gennem hullet i hækken. Del 2

  1. Tak for rundvisningen og historien. De har virkeligt forstået at give dig oplevelser ud over de turistede. Det er vildt interessant.

    • Det har de… og det undrer mig til stadighed at dette sted er stort set ukendt. Der er så få referencer til det på nettet, at jeg dårligt har kunnet rekonstruere noget som helst. Prøvede at finde et billede eller tilsvarende fra en tid hvor slottet lignede noget der blev brugt. Men der er intet. Kan dårligt finde oplysninger om familien der byggede det.

      Det er trist – men osse fantasiskabende – at bevæge sig rundt sådan et sted.

  2. Hvor er det dog synd, at sådan et smukt sted får lov til at forfalde, men det ser næsten ud som om det er for sent at redde det, selv om der kom en med penge nok til det.

    • Ja, det er synd.. for det har ganske givet været et dejligt sted. Det er ikke for privatpersoner at redde det sted. Det er staten, EU eller en fond, der skal ind. Men hvorfor skulle det.. det ligger langt væk fra alting og har ingen “historisk interesse”.

      Jeg har fået lovning på at det ikke er sidste gang vi besøger stedet – hvis hendes far stadig har ret til adgang til udendørsarealerne.. det er vist osse ham der klipper græsset over de der gevaldige huller…

  3. Det har været spændende og interessant læsning, og dejligt med billeddokumentation, som ikke lige svarede til de billeder jeg fik på nethinden fra 1. del.
    De der to grå betonmure, kunne da godt ligne noget ‘kørevej’ hvor biler, maskiner, tanks osv. kan blive blive undersøgt eller repareret fra graven. Jeg har set noget i DK der ligner.

    • Nej, jeg troede osse at ruin var noget mere middelalder-agtigt.. men det var altså en bygning der kunne stå selv.. havde tag på… men ingen gulve… så vidt vides.

      Jeg er ret sikker på at du har ret i dit bud. For størrelsen passer meget godt med at man kunne køre almindelige køretøjer op på den og reparere dem… det må være det det var. Jeg undrede mig bare over dem, fordi de stod helt umotiveret på noget beton (der dog nu var overtaget af ihærdigt græs).

  4. Sikke et studium i forfald! Trist og spændende på en gang. Tænkte det samme som Pia mht de der betonmure. Er til gengæld ret mystificeret over de dybe huller. Hvad filan har de været brugt til?? Kan godt lide, at du også lige så en flagermus! Og skabet med de (ret tækkelige) frække piger. Hvor er det egentlig et fint lille tidsbillede 🙂

    • Jeg tror Pia har ret. Jeg har vist osse set dem før andre steder. Hullerne i jorden fattede jeg heller ikke, men måske har de noget med dræn at gøre. Bygningen ligger jo ved det gamle floddelta.

      80´er-pigerne grinede vi osse en del af…

      Og yes – vi fandt en flagermus. Den kom flyvende gennem rummene da vi var på vej ud og jeg så bevægelsen ud af øjenkrogen og spurtede ind efter den….

  5. Der skal vist mere end en enkelt hvid penge kuvert til at redde det sted. Jeg forstår godt at landsbyen har interesse i at få det tilbage og genopbygget. Men det ligner desværre noget der kræver rigtig meget, at få bragt tilbage til noget man kan bebo.

    • Det sted fortjener det næsten, men jeg tvivler på at det kan lade sig gøre med mindre der er nogen der finder en meget stor hvid kuvert.. Men spændende sted at besøge..

Har du kommentarer eller spørgsmål:

