Sommerforberedelse

Det er som bekendt ganske omfangsrigt i år. Men et fast punkt på de fleste sommerferieplanlægningslister er læsestof. Og der er jeg altså lidt blank i år. Så jeg har købt ind med lidt løs hånd. Det er blevet til en række fotobøger med hvert sit emne, lige fra blåtimefoto, over lavprisfoto (nu jeg har fået kompaktkamera) til gadefoto og lidt om komposition. Der kan jeg komme vidt omkring hvis jeg har “gid” til lidt faglitteratur.

Faglitteraturmappen rummer osse et eksemplar af vores overenskomst. Den skal jeg havde læst og helst ganske nøje når jeg kommer tilbage fra ferie, så jeg ved ca hvad der venter mig når dansen med chefen skal fortsætte. Og nej, hun taler stadig ikke til mig med mindre hun slet ikke kan blive fri. Det morer mig altså en smule at et voksent menneske kan blive så børnefornærmet og smide al professionalisme overbord. Jeg ved ikke hvilket lederkursus hun har været på, men jeg vil fraråde andre at gå på det samme.

Og så er der romanerne. Erfaringen siger mig at jeg høvler bøger igennem i højt tempo når jeg er afsted med kæresten til hendes familie, derude hvor kragerne er vendt forlængst.

Men hvad skal jeg dog kaste mig over?

Jeg har hentet Lene Kaaberbøl & Agnete Friis serien. Det er krimier og for en gangs skyld ikke med en politi-dame i hovedrollen, så vidt jeg er orienteret. Så er krimidelen dækket ind. 4 bøger. Håber det er nok?

Der skal osse være noget humor – bingo 1 – Den hundredeårige der kravlede ud af et vindue og forsvandt. Den har jeg aldrig fået læst så den røg osse på ordresedlen.

Kunsten at græde i kor har jeg fået anbefalet af et intelligent menneske der plejer at ramme ret præcist mht læsestof. Så den er osse med.

Ingen sommer uden et eller andet historie – det blev så Tom Buk Swientys 1864 serie, som jeg heller ikke har fået læst.

Og nu vi er ved historien har jeg begejstret pløjet mig igennem Jan Guillous Arn- og brobyggerserie, jeg har læst Follets historiske romaner, både de gamle og de nye (sidste bind i century-serien kommer til sept). Og hvad så nu?

Jeg prøver noget ganske ukendt og ikke anbefalet. Men det ser spændende ud. En for mig helt ukendt forfatter (der dog får noget blandede anmeldelser på amazon.

Robyn Young – Brethren trilogien. 

Den kunne købes på dansk, men hvorfor pokker skulle man gøre det når man kan få alle 3 bøger for ca 9 dollars og de oversatte for 3×149 dkr.

Det er stort set kun de danske bøger jeg køber på dansk – og fra saxo.com, der så vidt jeg kan vurdere er det bedste sted at købe e-bøger.

Nu håber jeg ikke at jeg kommer til at mangle læsestof på kindlen. Det tror jeg nu ikke. Men er en humørlæser og det nytter ikke noget bare at fylde den med krimier og humor hvis jeg er i humør til noget rigtig historie.

Men derfor må I altså gerne melde ind med gode ideer – der er altid plads til flere bøger. Jeg er nemlig aldeles blank for nye ideer.

20 comments on “Sommerforberedelse

  1. Jeg er faktisk netop blevet færdig med “Kunsten at græde i kor” her i formiddags – og den er god! Hvis sådan en bog falder i din smag, ville du måske også kunne lide “Rum” af Emma Donoghue. Eller “Forbandede yngel” af Anne Cathrine Riebnitzsky‎ – eller “Alexandras rum” af Anna Mattsson. De er i hvert fald faldet i min smag – men hvem ved 🙂
    Jeg læser også rigtig meget. Og også historiske romaner. Men jeg har vist ikke læst nogle af dem, du beskriver. Jeg kan til gengæld godt lide “Den anden søster” af Pholippa Gregory – og Jordens søjler. Men den har du måske allerede læst 🙂

    Åh, jeg går helt i selvsving, kan jeg mærke. Jeg ELSKER bøger! 🙂

    Håber, du får en rigtig god ferie 🙂

    • Jordens søjler er en af Follets historiske mursten – og jo dem har jeg pløjet igennem. Kan anbefale dig at læse de andre osse 🙂

      Jeg ved ikke om Kunsten at græde i kor falder i min smag, men hvis den gør så skal jeg nok vende tilbage til de andre gode råd..

  2. Ej ej ej – jeg glemte en af mine yndlingsbøger! “Vindens skygge” af Carlos Ruíz Zafon – fantastisk bog! En blanding af historie og krimi, vil jeg tro, hvis jeg skal genrebestemme den. Og oven i købet et smukt sprog 🙂

  3. Jeg kan anbefale masser af bøger, men nok mest krimier. Først og fremmest Sissel-Jo Gazan. Hun er helt i top. Start med Dinosaurens fjer.
    Arne Dahl (Ikke femikrimier)
    A.J. Kazinski. Lars Keppler. Leif Davidsen. Sara Blædel.
    Når du nu også er til engelske bøger, er Glenn Coopers serie ret god, men anderledes (Library of the Dead og de to efterfølgere).
    Ikke-krimier: Hanne Reintofts bøger.

  4. Jeg får læst alt for lidt, men de sidste par stykker jeg har købt er Elsebeth Egholms Eget ansvar og Kød og blod, ganske udmærket ferielæsning, og det er Sara Blædel også, hvis ikke du har læst hendes krimier.

    • Sara Blædel har vist flere fans her.. osse mig, dem har jeg læst.

      Elsebeth Egholm kender jeg slet ikke.

      Det er ferie, så jeg kan godt forstå at der ikke lige har været tid til at læse fordi man har travlt med at opleve. Min ferie består for en vis del af et utal af mennesker jeg ikke kan forstå og masser af larm – så der er det rart at kunne trække sig tilbage til en stol i bunden af haven med en kold øl og god bog.

  5. Elsebeth Egholm vil jeg anbefale. Arne Dahls bøger har jeg også slugt. Jo Nesbøs bøger ligeså. Jeg plejer at læse mange krimibøger, men jeg tror, jeg er blevet overmæt. Mine sommerbøger gider du helt sikkert ikke læse, for jeg er til hygge og varme med happy ends, så alle bøgerne fra Rosamunde Pilcher og Maeve Binchy er jeg desværre færdig med, så i år genlæser jeg nogle af dem, bare for hyggens skyld. Historiske bøger gider jeg slet ikke, og jeg gik helt kold i Follets Jordens søjler, ikke flere af ham 😉
    Men jeg elsker sådan et indlæg, jeg får jo gode tips til ny læsning, tak 🙂

    • Man bliver hurtigt mæt af krimier.. næsten som at kaste sig over en pose lakridskonfekt (den gode fra Bassets).. æder og æder og fryder sig over at det ikke smager ens, indtil man indser at det hele faktisk smager ens og kvalmen hænger tungt i kroppen. Derfor varierer jeg det gerne lidt. Tager en hel serie ad gangen og rykker så over i en anden genre inden jeg prøver at sætte mig ind i et nyt persongalleri.

      Du er en af de få jeg så har “mødt” der er gået kold i Jordens søjler. Jeg synes den er fantastisk, men lidt lang… De nye Follet bøger er derimod hæsblæsende og meget mere nutidige, hvis man kan kalde 1910 og frem for nutidig.

      Jeg har i hvert fald fået gode tips og er gået på powershopping i saxo… nu kommer jeg i hvert fald ikke til at mange læsestof….

  6. Glæd dig til “Den Hundredeårige” – herlig læsning. Læser rigtig meget og kan varmt anbefale:
    Maren Uthaug “Og sådan blev det”/roman. Da jeg var færdig med bogen startede jeg forfra igen – og jeg er ik fatsvag -men så god er den. Hendes sprog svinger for vildt.
    Erling Jepsen “Den sønderjyske farm”/roman. Blixen havde en kaffefarm -Erling havde en kaninfarm som barn, og han beskriver sin barndom i 60´erne med vid og humor, selvom det var en barsk tid for ham.
    Jojo Moyes “Mig før dig”/roman som jeg lige er blevet færdig med. Troede det var en gang pladderromantik -men men – den rummer så meget vid omkring det at være menneske og er særdeles velskrevet. En tyk bog man sluger på alt for kort tid.
    Enjoy 🙂

    • Den glæder jeg mig faktisk en del til. Har heller ikke set filmen, så jeg har det hele til gode.
      Den sønderjyske farm har jeg kun hørt godt om, men havde faktisk glemt den igen.

      Tak for reminderen…. og ps Maren what-ever betragter jeg som en reklameblogger og vil hele tiden spekulere på om hun osse har præsteret en omgang product-placement i en bog…

      • ps Maren what-ever har ikke præsteret en omgang product-placement i en bog, men har derimod skrevet en overordentlig god roman, som er anmelderrost til skyerne. Med god grund. Jeg vil æde min bøllehat, hvis ikke du bliver vild med den bog 🙂

          • 🙂 jamen så har vi en aftale.
            Prøv at checke “Litteratursiden.dk” ud.
            Her kan du få inspiration til ny læsning – og se andre læseres mening om bl.a. “Og sådan blev det”.

            Det man ser (og hører), er ikke altid det man får.
            Men en mille læsere kan ikke tage fejl 😉

  7. Sikke en masse dejlige bøger, du har valgt. Jeg var meget betaget af “Jordens søjler” og kunne slet ikke lægge den fra mig igen. Hans bog om 1. verdenskrig betog mig ikke så meget, mens jeg slugte den om 2. verdenskrig.

    • Det håber jeg de er… gode bøger.

      Jeg var lige vild med begge af Follets century bøger og stepper af iver over at det sidste bind i serien er på vej…

  8. Ja, hvem glæder sig ikke til september og Follets sidste bog i century-trilogien? Modsat Stegemüller var jeg helt vild med Fall of Giants, mens Winter of the World ‘bare’ var rigtig god. Jeg kan vidst ikke komme med gode forslag. Jo, læs Steinbeck, hvis du ikke allerede har gjort det for længst. Hans bøger er nogle af de bedste, jeg nogensinde har læst. Lige nu læser jeg Jojo Moyes’ Me before You, som Pipper også har læst. Først troede jeg, at den ‘bare’ var en blanding af Bridget Jones og den franske film De Urørlige, men den er meget mere end det. Er ret spændt på, hvordan den ender. Også ret spændt på, hvad du mener om Den hundredårige. Jeg græd af grin i begyndelsen, men syntes, den blev alt alt for meget til sidst. God læselyst 🙂

    • Jeg gør i hvert fald… synes at det er et gigant-værk han har begået dér. Hans research er så omfattende at man bliver helt åndeløs.

      Er selv spændt på den 100-årige og så må jeg jo se om den er for meget som du siger.

      Steinbeck har jeg vist aldrig læst – jo måske engang i folkeskole eller gymnasie. Men ikke noget der gjorde der store indtryk på mig og derfor ikke noget jeg umiddelbart har lyst til at vende tilbage til.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

