Sommer-tanker

Pinsen er masser af tid til gode snakke om livet, kærligheden, familien og døden. Vi havde isoleret os en smule i disse dage, da der var en masse. som skulle vendes og tales igennem, og det er tid til at få styr på og afstemt forventningerne til hinanden.

Vi havde faktisk lovet os selv at vi skulle rejse lidt her til sommer, at vi trængte til at komme lidt væk. Men planer er som bekendt til for at ændres, og disse er så ingen undtagelse.

Jeg har set billeder fra begravelsen (sådan gør man altså i dag – noget der forekommer mig at være fjernt) og undrede mig lidt over placeringen af blomster i kapellet. Der stod mit navn på en stor fin en af slagsen, og det der gjorde et vist indtryk var selve placeringen.

Det er nemlig sådan at placeringen af blomster følger et ganske nøje mønster. Først kommer ægtefælle, så børn og deres ægtefæller, så børnebørn og dernæst den afdødes brødre og søstre mm efter et lige så nøje mønster. Det er rendyrket rangering af mennesker, og jeg kan ikke lade være med at tænke på at vores dronning en gang svarede på spørgsmål om rang og adelsklasser i forbindelse med en nytårskur at der selvfølgelig var en rækkefølge man skulle gå igennem dørene i – for alle kunne jo ikke komme ind på samme tid alligevel, så det var nemmere at det var veldefineret. Således osse til den der begravelse. Blomsterne angiver en familiemæssig rangfølge.

Og her lå mit navn og blomstrede lige i måsen på børnebørnenes. Ergo er jeg i praksis blevet ophøjet til at være absolut nærmeste af de ikke blodbeslægtede familiemedlemmer. Det er en overraskende placering for mig, og så absolut ikke uden betydning.

Kærestens onkler og tanter var ikke helt begejstrede for dét arrangement, skulle jeg hilse at sige.. for hvem pokker er nu dét, der møver sig ind der.

Jeg har fået mig en ny familie, de har nærmest tvangsadopteret mig.

Og det endda uden at vi er gift. Og selv hvis vi var ville de såmænd ikke have anerkendt dét, så der betyder lige netop det alligevel ikke så meget.

Helt konkret betyder det at jeg skal præsenteres lidt mere for dem. Så vi tager afsted til sommer. Starter bilen og kører derud og er der i 10 dage ca.

Naturligvis spiller det osse en rolle at der er ting i kærestens fars hus, som skal hentes hjem og at det er praktisk at bilen kommer med. Og skal bilen med skal jeg osse med, da det er en lang tur at køre alene.

Min kæreste er noget så særpræget som transsylvaner af székely stammen. Så vi drager altså til det østligste Ungarn (og tager et smut til Cluj-Napoca osse – det ligger i Rumænien – en tur op til Karpaterne og bjergenes borge bliver det nok osse til). Kulturen og omgangsformer er ganske specielle og jeg føler mig ikke helt hjemme i miljøet og har forlængst opgivet at kunne gøre mig forståelig på deres indviklede feno-ugriske sprog, hvor jeg kun forstår og kan udtale ordene for hej, farvel, tak, ja og nej.

I år bliver det meget anderledes at komme dertil, for min rolle er blevet en helt anden. Børnene ser mig som familie og kan kalde mig familie, og med faderens og dermed familieoverhovedets bortgang får vi en helt ny betydning i deres liv. Og den skal og må vi tage godt vare på.

Jeg kunne måske nok bare sige at det er kærestens afdeling, men sådan fungerer det jo bare ikke. Når vi har besøgt familien tidligere har det været sådan lidt “suk- nu igen”-agtigt for mig, men i år glæder jeg mig rigtig meget til at komme derud.

Vi har fortalt dem at vi kommer og de er allerede gået i gang med at tale om oplevelser, om overnatning i hytter i bjergene, om vingårde der skal besøges og fåreflokke der skal flyttes. Og så mener børnene, at det er på tide at jeg får lært ikke at være bange for de der allestedsnærværende heste.

Nogen badeferie bliver det altså ikke, hvis man altså lige bortser fra ungernes ganske velvoksne pool i baghaven. Men vejret er varmt og tørt så sol skal vi nu nok få nok af.

Men først en uge i sommerhus et sted på sydfyn. Helt fast tradition som intet kan lave om på. Dernæst kører vi til min mor og afleverer hunden, der bestemt ikke vil nyde en køretur på 2×2000 km.

8 comments on “Sommer-tanker

  1. Jamen rigtig god tur, når I når så langt – det lyder som en super ferie, I skal have jer der 🙂
    Pyt med badeferier – de er overhovedet ikke oplevelsesrige – jeg har prøvvet det én gang i mine unge år – og gør det aldrig mere 🙂

    • Det skal nok blive godt det hele.. og badeferier kan jeg faktisk osse godt undvære og jeg sætter stor pris på kærestens oplevelsesture hvor man kommer bag om turistfælderne…

  2. Fedt, både tvangsadoptionen og sommer-turen 🙂 Det er lige en tur efter min datters hoved. Hun prøvede at sælge ideen med road-trip, rumænske borge og masser af natur, men vi var ikke helt med på den. Til gengæld kan jeg godt forestille mig, at man får noget ud af det, hvis man har en ‘indfødt’ familie-del med.

    • I er gået glip af en masse særlige oplevelser dér, men osse kropumulige situationer hvor sprog- og kulturbarrierer er høje som rundetårn.

      Det er lige netop dérfor jeg sætter så meget pris på det område – fordi vi har en helt anden indgangsvinkel til tingene.

  3. Det bliver da fedt at komme derned som et accepteret familiemedlem. Og på vej til eller fra hundeafsætning eller -hentning kunne I jo passende lægge vejen forbi. Griner lidt af sætningen om at ‘pakke hunden ind i bilen i dit sidst indlæg – var det mon mig, du havde i tankerne? 😉 Jeg har haft mit hyr, efter at Kamelen brækkede sig på sin ‘jomfru-tur’ i nyt bur. Men nu er det heldigvis lykkedes at overtale hende til at indtage buret i god ro og orden. Helt tilfreds er hun ikke, men hun finder sig i det så det …

    • Det var naturligvis osse dig jeg tænkte på, men ved at der rundt omkring i blogland findes andre der har lidt hund/bil problemstillinger, hvad vi heldigvis er ganske forskånet for.

      Vi skal se om tiden bliver til det… vi har ikke rigtig sat datoer for tur/retur endnu, men på vej derned tvivler jeg på at I vil se os.. vi kører nemlig om natten for at undgå de værste stau-forsamlinger, hvor folk sætter sig i kanten af motorvejen og drikker kaffe og så blot rykker sig 10-20 m når bilerne flytter sig minimalt…

Har du kommentarer eller spørgsmål:

