Når katten er ude

Spiller musene på bordet.

Sådan er det jo. Altså bortset fra at musen her valgte at rydde bordet. Skrivebordet. Alt røg på gulvet, computere, ledninger, lamper, papirer og alt muligt andet blev samlet i større eller mindre bunker rundt på stuegulvet. Bordene blev rykket ud og ledninger bortfjernet fra de hjørner hvor de har tilbragt de sidste par år (lige knapt) uden at jeg har rørt dem. De lå jo nedenunder en masse andet – i et hjørne.. og krævede jo ikke at jeg kiggede på det.

Så byttede jeg computer og alle de ledninger og dimser jeg ikke havde brug for, men som jeg ikke umiddelbart turde smide ud endnu, havnede ned i samme hjørne. Med nye ledninger ovenpå. Og noget ret langhåret støv, må jeg indrømme.

At slippe det fri fik mig nærmest til at føle at jeg holdt perserkat – i betragtning af det yderst langhårede og næsten levende væsen der væltede frem.

Det er derfor Gud gav mennesket støvsugeren!

Skilte det hele ad og begyndte at lægge ledninger ca samme steder som dimser. Det viser sig at vi har tre stikdåser ved skrivebordet og at ingen af dem var placeret så vi nogenlunde let kunne skifte ud i indholdet, endsige bortfjerne stik i tilfælde af tordenvejr (man er vel lidt overtroisk.. eller forsigtig.. eller noget). Det viser sig endvidere at vi faktisk kun har brug for én. Som, belært af erfaring, nu placeres tilgængeligt men i baggrunden.

Hele netværket flås fra hinanden og bygges op igen – denne gang mere fornuftigt.

Papirer skal sorteres, og det blev de så… alt uvæsentligt direkte ud, alt vigtigt kigges på igen, og alt rigtig vigtigt en tur i scanneren og lagt i en mappe for sig selv. Alt vigtigt studeres en gang til og ryger stort set ud. Denne kategori består hovedsageligt af breve med navn, adresse og cpr som skal bortfjernes for sig selv.

Nu fik jeg plads til min søde mac mini på skrivebordet (den lille alu-dims bag øllen), fik lagt højtaleren lidt af vejen (noget mystisk pink noget der ligner et jpeg artefakt) og fjernet et par generende ledninger (jeg er nemlig ikke til trådløse tastaturer, de har det med at rende tør for batteri i utide). Kender I forresten osse det, at de der møgcomputere altid har gemt usb-stikkene i den ende man ikke kan nå og at alle ledninger efterhånden er blevet så glade for hinanden at de ikke frigiver deres computerbytte bare sådan. At trække den ud, eller vende den sker derfor altid med en vis spænding om det er et webcam der hopper af, en ekstern harddisk der ryger på gulvet, eller headsettet der tager turen ned langs ledningerne og forårsager en yderligere og bestemt uønsket sammenfiltring. Eller er det bare mig der oplever sådan noget?

Støvet er væk. Det skal fejres.. en kold lørdagsøl, helt for mig selv. Tænk hvad man vil, men jeg synes faktisk at jeg har fortjent den efter at have moslet rundt i flere timer i stiv sol i en varm stue.

Kærestens papirbunker lagt nøjagtigt som hun forlod dem, for hun er sådan en der alt for irriterende kvikt kan finde næsten hvad som helst i sådan en bunke. Jeg er for dum til sådan noget. Men hendes private ørnerede af ledninger er ordnet og er reduceret til bare to. Der er gemt væk.

Er egentlig lidt tilfreds med mig selv, men tror faktisk bare jeg kedede mig og savnede kæresten en smule. Hun hilser i øvrigt rundt til alle, især dem hun kender, og siger at det hele gik som det skulle og bedre end håbet. Humøret er noget bedre i dag end det var torsdag. Og på torsdag kommer hun hjem. Det kan jeg godt lide. Det glæder jeg mig faktisk rigtig meget til.

Nu gør jeg så alt det jeg ikke må. Drikker øl uden glas, spiser i stuen, ser lige præcis det tv jeg gider se, herunder larmende film eller spiller høj musik. Man skal jo osse huske at få noget godt ud af situationen, ikk? Men hunden sover ikke i sengen eller i soveværelset, den får ikke godbidder ved bordet og jeg husker de fleste af de små daglige pligter som hun ellers plejer at have styr på – altså lige ind til den kære Ellen minder mig om blomster der skal vandes… øv bøv. Den havde jeg næsten glemt.  Men ellers er jeg faktisk ret god til at være alene hjemme.

Nogen har spurgt til hunden (tak skal I ha). Den har det fint, den sidder hver dag en time eller to i vinduet og kigger efter kæresten. Den står hver morgen i soveværelsesdøren og kigger forhåbningsfuldt på sengen – er hun mon kommet hjem i løbet af natten (ville formentlig forudsætte en lettere akrobatisk ankomst op af en stige og ind af at vindue, da hundens hule står i entreen). Og når vi går tur trækker den i retning af den lokale netto og skal lige hen og kigge ind i dørene der. Sætte sig og se ud som om at vi venter her. Jeg ved ikke hvad logikken er men mit bedste bud er “kæresten er ikke hjemme, kæresten kommer ikke hjem til vanlig tid – ergo er hun gået på netto!” Resonnementet er ikke helt ved siden af eller urealistisk og så alligevel. Men det er altså lidt besværligt med en hund der har besluttet sig for at vente i flere dage – udenfor en netto.

Men vi klarer os.

 

8 comments on “Når katten er ude

  1. Ej, hvor er I søde, I to. Det er da et ‘godt køb’, kæresten har gjort, og det gælder både dig og hund 🙂

  2. Hehe ja, når katten er ude – men det er da godt, at I klarer jer fint trods savnet.
    Da jeg var meget mere alene hjemme end nu, elskede jeg især det med at læse, mens jeg spiste.
    Jeg er dog stort set aldrig alene hjemme mere … derfor prøver jeg nu at lære John, at det man godt må læse ved måltiderne – især i forbindelse med morgenmaden, når man alligevel er meget stille.
    Jeg må også gerne læse, hvis John ser en tv-avis, mens vi spiser aftensmad 😉
    Når man har levet sammen i 28 år og er sammen 24/7, er det altså begrænset, hvor meget indholdsrig snak, man kan fylde samtlige måltider ud med – og dermed siger jeg ikke, at vi keder hinanden, for sådan er det heldigvis ikke …

    • Jeg tror faktisk at den slags “alene-perioder” er ganske sunde for et forhold. Dog kunne jeg jo godt ønske at anledningen var mere positiv. Der er ingen tvivl om at vi sætter en streg i sandet nu, og skal til at genfinde roen efter 3 år der i høj grad har handlet om sygdom og død og væren på stand by. Det ser jeg ganske upassende lidt frem til.

      Ja, man må gerne læse og se tv når man spiser, problemet kan være at man ikke altid er helt enige om hvad rummets tv faktisk skal vise 🙂

  3. Det der med at rydde op i “ormegården” af ledninger, det kender jeg! Jeg læste engang en bog der kaldte det en mellemting mellem en skruk kongeørn der er ved at bygge rede og en eksplosion i en spagettifabrik.
    Jeg har aldrig fundet løsningen på problemet.

    • Jeg tror faktisk at jeg har den der bog liggende et sted, og det er formentlig der mit udtryk om ørnerede kommer fra 🙂

      Der er masser af fancy løsninger på ledningsproblemet, men de er egentlig bare starten på nye problemer, for de gør det umådeligt besværligt at skille tingene ad igen og mange ledninger ender med at hænge løst i kabelkasser fordi man ikke orker at rykke rundt på borde og hvad ved jeg for at få fat i dem. Det var dét jeg gjorde i weekenden, og det er ganske omstændeligt.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

