Er ok – og noget jeg ikke vidste

Tænkte at jeg lige ville lægge et par ord om dagen i går. Så I ved at jeg er ok og alt det der.

Det gik helt fint som psykologen der var noget optaget af min nuværende situation og lidt frustreret over det tydelige tilbagefald. De farlige tanker blev luftet, og jeg behøvede nu ikke gå i de store detaljer der, for hun kender mig jo rigtig godt og ved godt at når jeg ser sådan og sådan ud i ansigtet så er jeg ca i den tilstand. Og i går var jeg vist bare “sort”.

Hun vil tage en snak med lægen på mine vegne… Det er ikke helt almindeligt, men hun har min klare tilladelse til – og  på eget initiativ – at tale med min læge når hun føler situationen kræver det. Og jeg har ikke udstedt nogle begrænsninger i den tilladelse. Men hun spørger nu pænt om lov hver gang.

Nåede omkring Inge og Hasse og fik en kop kaffe på vej hjem. Det er den vildeste luksus at komme dér og blive mentalt forkælet af gode smil, skægge historier og godt humør. Og af empatisk spørgeteknik.

Tror dog osse der blev løftet et par øjenbryn dér da jeg svarede på hvordan jeg havde det. Fik en lodret ordre. Og er jo veldresseret så den må jeg prøve at efterkomme. At lytte til den slags råd og ordrer har tidligere vist sig at være en god ting. Selvom man dybest set er ligeglad med det meste.

Og så til noget ganske andet.

På vej ud til psykologen i bilen hørte jeg radio (det plejer jeg jo i bilen) og så kom “sproghjørnet”. Om ordet højt-ragende. Det viser sig nemlig at det hedder det slet ikke. Det hedder høj-travende i stedet. Og det vidste jeg dælme ikke. Var noget med hestes særlige gangarter og et højt trav, der fik rytteren til at se lidt ufrivillig fjollet ud. Højtragende er blevet et lidt underligt stedbarn som følge af sprogets udvikling hvor folk prøver at få mening med et ord, som de ikke forstår. Og de færreste har tilsyneladende fattet at høj-travende har noget med heste at gøre – så højt-ragende blev brugt i stedet. For det gav da mening i sammenhængen. At rage for højt op.

Vidste I det? Og Ellen – jeg er helt sikker på at det havde du helt styr på…. men I andre…

10 comments on “Er ok – og noget jeg ikke vidste

    • I godt humør er måske nok at overdrive en smule.. men bedre – så absolut 😉

      Du vidste det heller ikke.. så bliver jeg glad.. for jeg følte mig meget dum hvis det sådan var alment kendt.

  1. Det er vist meget godt, at de kloge damer snakker lidt sammen om dit ve og vel. Og den lodrette ordre – du skriver ganske vist ikke, hvad den går ud på – er garntrisse også en god ide at efterkomme.

    Jeg vidste godt, at det ikke var med g, men jeg jeg troede, at det var højt-ravende (hvad det så end måtte betyde), så jeg blev også lidt klogere.

    • Jeg er osse nået dertil hvor jeg synes at det nok er smart nok at de gør det og kommer på samme side med min behandling igen.
      Jeg tror ikke jeg behøver skrive hvad den ordre gik ud på.. men blikket den blev serveret med var ikke til at tage fejl af.

      Ha du vidste det heller ikke.. nu er vi 4.. eller 3 ½ for du kunne da stave til det.

  2. Du har ret: det vidste jeg godt – bortset fra, at jeg altid har stavet det med to t’er, hvilket ikke er forkert, og i mine øjne mere logisk, fordi det så mere ligner det biord, det er 🙂
    Jeg er glad for, at ‘nogen’ gav dig en lodret ordre!

    • Naturligvis vidste du det. Jeg sad lidt og lurede på det der ekstra t. Er det i to ord så skal det jo være der – men er det i et.. så skal det vel ikke. Og det lød rigtigt meget som om ham i radioen sagde det som et ord i flere forskellige sammenhænge. Tror osse han på et tidspunkt kaldte det et høj-trav.

      Jeg fik både ordrer og tilbud… begge dele bliver væsentlige for mig.

  3. Jeg troede det hed højt-ravende, uden at have nogen ide om hvorfor.

    Tak for besøget, det er muligt du dybest set er ligeglad, men det er jeg ikke.. 🙂

    • Og så blev vi næsten 5 – jeg føler mig pludselig ikke helt så dum mere. For jeg var altså osse helt overbevist om varianten med højt-ravende. Måske om nogen der raver højt (på en højrøvet et eller andet måske).

      …. jeg er så taknemmelig for at du vil være ikke-ligeglad på mine vegne.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

