Jeg har ikke forstand på digte

Nej, jeg har andre kompetencer. 

Digte hvad enten det er god gammeldags poesi eller moderne – og med dyb gravrøst eller høj fistelstemme – reciterbare digtsamlinger aner jeg ikke meget om. Så jeg vil ikke gerne kaste mig ud at skulle kvalitetsvurdere digtsamlinger. 

Det gør jeg derfor ikke.

Men jeg undrer mig nu alligevel en smule over al den opmærksomhed en vis ung digter af anden etnisk oprindelse end dansk (vor herre bevares for et udtryk men på skrift må vi hellere være bare lidt korrekte) får. Så meget at det i øjeblikket tilsyneladende smitter af på et pigebekendskab som nu osse har begået et eller andet litterært værk. Det kan sagtens være at den unge mand (og jeg gider ikke gentage smøren) er dygtig, kunstnerisk og alt det der. Men jeg ville ærligt talt ønske at jeg ikke sad tilbage med følelsen af at opmærksomheden på ham i højere grad skyldes, at han har gjort sig upopulær hos islams mere markante fortalere og dermed øjeblikkeligt har fået PET-beskyttelse, journalist-bevågenhed, politiker-tække og alt det andet. 

Vi har set det før i bogform, i tegninger, i film og i kunst. At kritisere islam, eller lægge sig ud med denne regelfaste religion ophøjer næsten hvad som helst til kunst som vi endelig skal dyrke og beundre. 

Jeg er naturligvis varm tilhænger af ytringsfriheden og for min skyld må man gerne – som en vis Thorsen gjorde – lave ganske specielle malerier af Jesus og hans mandlige udstyr. Fine by me. Det er det frie kunstneriske valg at gøre det, hvad enten man laver uppercuts på den ene eller den anden religion. Det der derimod forundrer mig igen og igen er at selve det at man, med ytringsfriheden som løftet fane, marcherer mod næsten hvad som helst, der for andre er helligt – så er det pludselig stor kunst.

I min verden er det stadig bare ytringsfrihed, og det er ikke det samme. 

Er der nogen der har læst den her digtsamling… er den virkelig så fantastisk at digteren og hans pigebekendskaber skal pryde forside efter forside efter forside?

Eller er det bare fordi han mobber islam.. og det kan vi jo så godt li her i lille Danmark. 

Jeg får ganske mange mails i indbakken her på overleveren. Fortællinger om barndomme i dyb desperation, om svigt og misbrug. Jeg besøger deres sider, jeg læser deres indlæg og visse skriver osse digte om deres liv og barndom. Jeg kan ikke vurdere kvaliteten men må jo dybest set forundres lidt over at dem er der ingen opmærksomhed på, for de er danske, har pæne danske navne og de er i gang med et opgør med deres pæredanske familier i modsætning til føromtalte unge mand.

Mon en ung dansk mand med ca samme svigt-historie havde fået samme opmærksomhed?

Det kan sagtens være at det faktisk er kunst – men jeg vil vove den påstand at det er selve konteksten der gør at nogen har opdaget kunsten. Og så hjælper et par PET-vagter og avisforsider i hobetal for hver eneste oplæsningsseance jo altid lidt på vej. 

15 comments on “Jeg har ikke forstand på digte

  1. Du udtrykker meget præcist det, jeg også har tænkt. Jeg er bestemt heller ikke imponeret over hans digtekunst.
    Men.
    Hvad jeg derimod er imponeret over, er hans mod til at gå imod alt, hvad han synes er negativt ved den kultur, han stammer fra; med trusler på livet til følge.
    Det er derfor svært at være negativt indstillet over for ham, synes jeg, og hvad enten det er hans digtekunst eller hvad, synes jeg, det er utrolig stærkt gået af så ung en mand.
    Pigerne i hans kulturbagland har jo længe gjort oprør, men der bliver nok ikke ændret noget for alvor, så længe hankønsvæsenerne synes, at alt er som det skal være.

    • Jeg er osse imponeret over det personlige mod han udviser, slet ingen tvivl om det. Det jeg undrer mig over er i højere grad at provokationen mod islam og dens tilhængere får sådan en opmærksomhed – hver gang.

      Er mod kunst? I sig selv? Eller er det kun når det er rettet mod islam?

  2. Næh, jeg har ikke læst hans digte. Men gør det nok en dag, for ellers har jeg jo ingen ret til at mene noget om dem. Måske er digtene gode. Måske ikke. Jeg ved det ikke. Men alt andet lige er det altid nemmere at få opmærksomhed, hvis rammerne for ens præstation er tilpas spændende. Der er jo mange erindringer – fra politikere, skuespillere og andet godtfolk, der aldrig ville være blevet publiceret, hvis ikke det var fordi, det fx er lidt spændende (på den sladderagtige måde), at nogens bror var alkoholiker. Ligesom det nok er lidt nemmere at komme igennem til forlagene med sine børnebøger, hvis man i forvejen er en kendt model. Og sangere bliver skuespillere, og skuespillere bliver sangere. Osv osv.
    Men som Ellen pointerer, må man da tage hatten af for hans mod til at stå frem. Om han selv havde regnet med omfanget af hurlumhej er ikke til at vide. Men at det ville medføre trusler på livet, kunne ingen vel være i tvivl om?
    Hans damebekendtskabs bogudgivelse får hårde ord af anmelderne. Om bogen bare er endnu et forsøg på at lægge sig i slipstrømmen af en succes, er nok lidt svært at afgøre. Og er det kun pga beskrivelsen af hendes såkaldte kærlighedsforhold (som i sig selv ikke er ganske lovligt) til digteren, at bogen er blevet udgivet, eller er der et reelt indhold? Who knows. Jeg gør ikke og kan bare måbende følge al den presse-larm, som den, altså bogen, har afstedkommet.

    • Som jeg skriver har jeg ikke forstand på at vurdere om det er god eller dårlig kunst han præsterer.

      Hans personlige mod stiller jeg slet ikke spørgsmålstegn ved og det burde jeg naturligvis have skrevet lidt klarere.

      Mit problem er den publicity der følger i kølvandet af en provokation rettet mod islam – at så er alt hvad enten det er godt eller skidt pludselig vældig interessant. Og mere interessant end det ellers ville have været. Vi har set det før med de sataniske vers der pludselig ryger på bestsellerlisten uden at blive læst af ret mange (men man ville da gerne have den stående på reolen) og nu igen med hans digtsamling.

  3. Jeg har ikke læst hans digte, og gør det nok heller ikke, da jeg ikke aner en pind om den form for kunst. Men jeg er præcis som fruen og Ellen, imponeret over hans mod, til offentligt, at kritisere og revse sine egne rødder. Det gør man bare ikke i den verden der har været hans, han er i den grad mønsterbryder, og han får ikke alene sin familie mod sig, men en meget stor del af den muslimske verden. Det kræver nosser.. Undskyld mit franske.. 🙂

    Men du har også en pointe i at, politibeskyttelse og PET opmærksomhed er med til at promovere ham.

    • Hans mod stiller jeg slet ikke spørgsmålstegn ved – for mig er det et spørgsmål om at vi alt for gerne løber med på en bølge, uden at forstå den, når nogen bider islam i hælene.

      Det handler for mig slet ikke om ham… men om os… er det en kvalitet i sig selv at gøre sig uvenner med mennesker der vender sig mod mekka?

  4. Han er knaldhamrende god til dét med ord!
    Jeg tror at havde Yahya valgt at lade sine digte handle om noget andet var han også blevet udgivet og han havde også fået god kritik… men vreden som oser ud af hans digte ville ikke have været der på samme måde, desværre har han bevæget sig direkte ind i en hvepserede og skal nu beskyttes… så lad os betragte den deraf følgende ekstra opmærksomhed og det forøgede salg som en slags fryns… og takke den unge mand for at turde sige dét, de voksne ikke turde sige… dét ingen dansker tør sige.. sandheden!

    • En digter der bliver udgivet og får god kritik havner ikke på bestsellerlisten. Uanset om han er god eller dårlig. Det sker kun fordi han har lagt sig ud med det muslimske samfund – og det er dét der undrer mig at vi som danskere tilsyneladende ser dét som en kvalitet i sig selv. For mig er parallen ganske klar til de sataniske vers som de færreste nogensinde fik læst og endnu færre fandt kvalitet i – men som fik en masse opmærksomhed.

      Jeg holder mig fra at kvalitetsvurdere hans arbejde, for jeg har ikke forstand på digte.. det er mere det der følger med.

      Som skrevet i tidligere kommentarer (og det burde jeg nok have skrevet i selve indlægget osse) betvivler jeg slet ikke hans personlige mod og oplevelser…

  5. Du kan læse nogle af digtene her: http://www.b.dk/kultur/smuglaes-i-yahya-hassans-digte-her og en anmeldelse af samme, hvor der argumenteres fornuftigt for, at det er digtekunst, her: http://www.b.dk/borger/jeg-elsker-jer-ikke-forsender-jeg-hader-jeres-ulykke
    Jeg synes, at Yahya Hassans digte er stor kunst, fordi han med få ord får mig til at være i jegets sted, men døm selv. At hans motivkreds ydermere er kontroversiel gør hans kunst populær. Hans debut/succes minder mig om Vita Andersens, da hendes “Tryghedsnarkomaner” udkom.
    God læselyst.

    • Velkommen til 🙂

      Jeg vil som nævnt ikke være i stand til på rimeligt grundlag at vurdere hans digtekunst.. jeg udtrykker blot min forundring over at provokation mod islam (eller andre religioner for den sags skyld) giver så meget opmærksomhed at det bliver en kvalitet i sig selv. Faktisk vil jeg næsten mene at det er lidt synd for manden at hans store kunst bliver begravet i hele den her kvælende atmosfære af hans personlige mod, af hans provokation, af hans personlige sikkerhed….

  6. Jeg er både meget enig og så alligevel ikke helt (og jeg melder mig i gruppen, som ikke har læst hans digte, jeg duer dårligt til hype). Det er så trættende, at der hele tiden skal slås på islam. Ikke fordi islam skal være forskånet kritik – men det er den sørme heller ikke blevet. Når det så er sagt, så er jeg langt, langt mere interesseret i at høre på kritik af islam fra folk, der faktisk har haft religionen tæt inde på livet, end jeg er i at høre på kritik af islam fra folk, som er bange for at den vil ødelægge Danmark, eller danskheden, eller hvad det nu lige er man mener, den vil ødelægge. Så fra det perspektiv under jeg manden al den publicitet, han får, det er noget af al den øvrige kritik jeg godt kunne ønske, at vi kunne skære fra.

    • Jeg er faktisk osse både meget enig og meget uenig med mig selv hvad det her angår. Der er ingen tvivl om at manden har et væsentligt budskab men der hvor jeg står lidt af at vi kun hører ham fordi budskabet er rettet mod islam. At hypen er styret af det og ikke af mandens kvalitet i sig selv.

  7. Jeg har læst størstedelen af hans digte, første gang at jeg nogen sinde læste digte frivilligt. Min søn havde købt digtsamlingen, og jeg læste dem da jeg var indlagt i november. De er gode, fortæller en barsk historie om en familie der ikke fungerer særligt godt, men det der er jo også rigtig mange danske familier der heller ikke gør, men til sidst måtte jeg opgive at læse flere pga min egen situation. Men jeg ville ikke have læst digtene hvis jeg ikke havde fået bogen stukket i hånden af min søn. Og jeg kommer nok heller ikke til at læse flere digte, jeg kan bedre lide en god krimi. ;-D

    • Men det er jo i sig selv ganske sigende at du ikke har læst andre digte end netop disse… og måske ikke kommer til at læse andre. Det rammer jo egentlig ret godt i min forundring over den publicity den unge mand har fået og som jeg ikke stoler på alene er drevet af kvalitet men derimod vores tilfredshed med at se en kultur blive udstillet som dårligere (hvad den i hans tilfælde osse ganske givet var)…

  8. næ det var ikke for at læse om hans kultur er dårligere end vores, jeg tror de står lige når det kommer til stykket, det var kun fordi min søn havde købt den, og han læser alt muligt, også digte, og jo jeg har da læst noget af Dan Turell når jeg nu tænker ordentlig efter, så lidt digte har jeg læst da jeg var yngre ;-D

Har du kommentarer eller spørgsmål:

