Min stærke kæreste

Det er hende der bare står ved mig og ved min side uanset hvad der næsten sker, og som er god til at fortælle mig at det gør hun. Hendes fokus har så ærligt talt været et ganske andet sted i noget der ligner et par år pga hendes forældres sygdom og død. Nej, hendes far lever altså endnu, men hans “død” fylder stadig en del. Det er skræmmende at være vidne til at et dejligt menneske med god humor og lidt gammelmandsstædighed kan forvandles til en bitter og vred mand, der ikke vil noget som helst mere.

Og det har naturligvis fyldt rigtigt meget i vores liv at vi skulle tænke ham og hans situation ind i næsten hvad som helst vi foretog os – hvad vi end planlagde.

Min irritation har været upassende men dog stærkt tilstede, for jeg synes ikke rigtigt det var fair – hvis jeg sådan skulle mærke helt efter indeni. Var irriteret over at alt blev sat på standby mens vi bare ventede og ventede og ventede.

Vi har prøvet at finde løsninger der skulle kunne gøre det meget lettere for ham, og for kæresten. Scenarierne har vekslet mellem plejeorlov i flere måneder for hende og et ret detaljeret og gennemarbejdet forsøg på simpelthen at få hentet manden og installeret ham i en plejebolig i nærheden. Vi har kontakter i et boligselskab og har fået at vide vi på “ren vis” med rette visitation kunne regne med et par måneders ventetid på det. Fint, det var ca hvad vi havde regnet med og håbet. Men det vil manden ikke! Han vil blive hvor han er – langt fanden i vold – i et kæmpe hus han ikke kan magte. Med trapper der er livsfarlige at gå på (selv for mig). Han vil blive hvor han er – han vil have lov til at være vred, sur og bitter. Og gammel. Og han vil på plejehjem et par timers transporttid fra nærmeste pårørende (en søn) og mange timers transporttid for alle andre.

Kæresten kom hjem fra jul og var ret ulykkelig, men i løbet af de par uger der er gået er der kommet en sær forandring i hende. Det er som om hun har besluttet sig for at hun har gjort sit, ydet sit, forsøgt og har god samvittighed og at hvis han vil være vred og sur at han så må leve som han vil. Hun kan ikke gøre mere, herfra, nu.

Jeg kan slet ikke fatte at man kan nå sådan en erkendelse, og jeg tror det har krævet en masse mentalt arbejde hvor hun har sluttet sin fred med at han må dø sin død og leve som han vil – indtil da. Hun kan ikke mere og vil ikke mere.

Jeg ser på hende med næsten nye øjne, for lige så stor min respekt var for at hun “havde orden i prioriteterne” hvad angår hendes familie – lige så stor er min respekt for at hun nu klarer af og nærmest har besluttet sig for at nok er nok – nu. I går meddelte hun at herfra er fokus på os.

Vi var til samtale hos den sexolog der prøver at hjælpe mig på vej gennem mine ret konkrete vanskeligheder og begrænsninger. Og der faldt ordene ganske klare og tydelige.

Den styrke der lå i at hun valgte så klart og ansvarligt ift sine forældre er den samme styrke der ligger i at hun nu siger stop. Hun vil ikke opgive sit liv og gå rundt som en zombie mere – og så bare få negativitet tilbage.

Jeg er faktisk ret glad for hende. Selvom jeg ikke altid er glad nok for mig selv.

8 comments on “Min stærke kæreste

  1. Hatten af for din kæreste! Det er stærkt, og jeg må indrømme, at jeg fuldt ud forstår hende. Jeg måtte træffe næsten det samme valg med min mor, for når folk ikke VIL hjælpes, så gider jeg altså heller ikke spilde alt mit gode krudt på at slås med vejrmøller. Man kan forsøge til et vist punkt, men så er det også slut.
    Du har tydeligvis meget mere brug for hende, end hendes far har, og det er det, hun har indset nu. Det er i forholdet til dig og din livskvalitet, hun kan gøre en forskel. En floskel siger, at man skal vælge sine kampe, men lige her er det meget kloge ord, og du har en meget klog kæreste, som jeg heldigvis ved, at du sætter umådelig stor pris på.
    Held og lykke til jer begge to!

    • Ta for held og lykke, og ja det får vi brug for (håber ikke det er den farvel og tak hilsen der betyder “og skrub så ud af mit liv” 🙂 ).

      Det er nemlig en meget stærk erkendelse og et stort skridt i vores liv at vi nu kan komme videre igen – i hvert fald for en stund. Jeg har haft fornemmelsen af at hun var dér, men osse vidst at jeg ikke skulle spørge for meget til det før den kage var færdigbagt og klar til fremvisning. Det kom bare bag på mig at det var så klart formuleret i går.

      Man skal prøve og forsøge – men mod selvvalgte martyrier kæmper selv guderne forgæves (let omskrevet, det ved jeg).

      Kæresten er klog, men osse meget omsorgsfuld og fuld af gode intentioner om at gøre det bedste for så mange som muligt. Problemet er at få de fine egenskaber til at nå sammen.

  2. Det må være ufattelig trist og hårdt at nå dertil, hvor man er nødt til at sige stop i forhold til familiemedlemmer, der bare IKKE VIL modtage den hjælp, som man synes er den eneste rigtige. Men det kan være nødvendigt, hvis man ikke vil slide sig selv – og sine nærmeste – i stykker. Synd, at din kæreste skulle nå dertil, men dejligt, at hun har magtet at tage beslutningen, så I kan komme ud af jeres stand by-mode og videre med jeres liv.

    • Det er der ingen tvivl om at det er, men jeg er glad for at hun har taget en beslutning og jeg støtter den. Men det er osse vigtigt for mig at støtte hvis beslutningen havde været en anden.

      Men jeg har jo osse brug for hende og hendes nærvær – til at genvinde mit eget. Det er unfair, men sådan er det bare.

  3. Jeg tager også hatten af for din kæreste, det er en stor og svær beslutning at tage, ikke let at “afskrive” familie, men det gør hun forhåbentlig heller ikke helt, men vælger jer to og at priotere jeres liv.

    • Det gør hun bestemt ikke, det ligger slet ikke i hendes gener. Men hun skifter stille og roligt fokus fra det hun ikke kan gøre noget ved til det hun faktisk kan gøre noget ved, dvs mig. Og det er jeg naturligvis ganske glad for.

      Men beslutningen er svær for hende og hun skal næsten tage den dagligt.

  4. Det er en stor beslutning kæresten har taget, og det lyder også som en god beslutning, men vigtigst er det jo at hun helt af sig selv er nået til den konklusion. For hvad der er rigtigt for alle os andre, behøver ikke nødvendigvis være rigtigt for hende. Vi alle føler nu en gang det vi føler, uanset hvad alle andre tænker og mener. Selvom hun nu HAR taget sin beslutning, er der ingen der siger det er nemt for hende i den tid der er tilbage. Jeg er fuld klar over at du er helt med på den, det var bare mine egne tanker jeg ville dele.

    • Beslutningen er taget, det er ganske tydeligt. Men den skal stadig genbesluttes. Men hovedsagen er for hende at hun ved ca hvad hun vil og hvad hun kan – og at det ikke passer med de ting der kan gøre familien tilpas. Og så er jeg det vigtigste – for her kan hun gøre en noget større forskel.

      Jeg lover dig at hun ikke ikke retter sig efter andres behov og meninger – udover hendes egen, min og sin families. Og det er det sidste der er blevet ganske umuligt med tiden.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

