En udfordret nørd

Det er sådan jeg føler mig i øjeblikket. Jeg har sat restferien efter nytår af til at lære kærestens iMac at kende. Så godt at jeg kan bruge den både til foto, blogging, mail, video-konvertering og alt det andet som jeg nu kan sådan bare på en PC. Og jeg kan lige så godt indrømme først som sidst at jeg nærmest føler det som om jeg skal lære at gå igen. Alt er anderledes, og små simple opgaver som eksempelvis at gemme et foto i jpeg (jeg tager jo ikke billeder i jpeg) kan blive ganske omstændelige når man nu mangler sin “save as” funktion, der altid lige lå hvor man forventede den i menuer og på tastaturgenvejene. Men jeg er sikker på at det kan læres og oplevelsen af at tingene er enklere – men bare meget anderledes – er begyndt at indfinde sig.

“Nå, er det bare sådan?” bliver blandet med frustrationer som “hvor faen blev det billede af” og hvorfor kan jeg ikke skrive et simpelt @ (det har jeg dog lært som det fremgår)

Jeg får fornemmelsen af at vi i den grad er flasket op med windows-måden at gøre tingene på så det i sig selv bliver svært at skifte. Bare fordi vi plejer jo at gøre… billeder plejer at gøre sådan.. filer  plejer at ligge der…

Men min beslutning er taget – jeg skifter til Mac når jeg får mulighed for det. Og så håber jeg bare at muligheden kommer af sig selv før min PC brænder sammen.

Mit problem er så at det vil betyde et farvel til gode gamle følgesvende, som jeg har haft med  mig siden min første pc (altså ikke samme version.. er skam fulgt lidt med tiden) som officepakken, photoshop og hele den øvrige Creative Suite. For jeg vil bare ikke ud og betale fuld pris for det en gang til. Senere med mit bloggeri er WindowsLiveWriteren kommet til som et behageligt alternativ til den knudrede WP online-klient, der bestemt ikke er noget at råbe særligt hurra for.

Nu skal jeg til at lede efter deres erstatninger i et nyt miljø. Og helst nogle der ikke er så dyre i drift som de gamle venner. Om de kan alt det samme betyder mindre for mig, bare de kan det jeg skal bruge. Og helst til 10% af prisen eller derunder.

Kan man lave regneark og databaser i andet end excel og access? Kan man skrive i andet end word? Kan man arbejde med lag i andet end photoshop? Og RAW filer – hvad med dem? Hvordan konverterer jeg hvad som helst til pdf-filer? Hvad skal jeg finde og bruge for at arbejde med mine projekter på egne domæner? Mon jeg kan finde ud af at sætte en FTP-server op igen, en mailserver, en printserver… en NAS-disk?

Men det er lige nøjagtigt dé spørgsmål der gør, at jeg vil have hele hattehylden over på æble-dimser. Så det bliver nemmere at få tingene til at arbejde sammen på kryds og tværs. Men man skal jo lige lære det. Godt nok er Mac ikke så rigid som det har været, og æbledimserne æder betydelig flere formater og protokoller end de tidligere har gjort, men der er stadig små forhindringer, der bare er irriterende når nu alt centralt i vores netværk hænger på en windows-maskine, og alt hvad vi i øvrigt bruger har æbler på.

Alt bliver formentlig lidt nemmere – når jeg lige finder ud af det hele. Men jeg tror at tiden foran kærestens iMac er velanvendt, så kan jeg nemlig lære det inden jeg ikke længere har noget valg.

Jeg kan eksperimentere uden at risikere for meget, for kæresten er nemlig lige præcis så ligeglad med det hele at hendes computer står som den dag den blev købt. Der er ikke blevet installeret et eneste program på den, udover skype, så den vil være ganske nem at redde hvis jeg får gjort noget dumt – den skal bare sættes tilbage til fabriksindstllingerne, så er den hjemme. Men hun kommer da ind i mellem hen og stiller sig bag ryggen af mig og kigger på hvad jeg laver, og bliver mere og mere betænkelig ved at se de ting jeg er inde og pille i. Godt nok på min egen profil, men alligevel.

Det bedste af det hele er dog – og det er vi ganske enige om – stilheden. Fraværet af maskinstøj. For en mac er bare helt, helt stille og der er ikke så mange bevægelige dele der skal ventileres og drejes rundt.

Det alene kunne næsten overbevise mig. Jeg flygter jo nærmest hjemmefra hvis kæresten tænder en røremaskine eller hiver støvsugeren frem. Og nu sidder jeg og skriver på en computer der slet ingenting siger og spekulerer på hvordan pokker jeg har kunnet leve med at dele skrivebord med en PC der larmede så meget. Hvordan har jeg kunnet koncentrere mig om noget som helst?

Jeg er overbevist.. skal bare lige have puttet de sidste par tusind i sparegrisen!

Og billedet her… det er resultatet af lidt løs leg i det program, der godt kunne gå hen og blive photoshops afløser. Alt det jeg normalt bare gjorde er svært her – og alt hvad jeg normalt kæmpede lidt med – er nemt her. Så nu skal jeg bare have lært rutinerne til de simple opgaver som eksempelvis at “gemme som jpeg” så kunne det godt gå hen og blive valgt. Jeg har 30 dages gratis leg, og så skal jeg betale hvis jeg vil beholde. Ca 550 kr. Nu må vi se om det er det værd. Men det er svært for mig ikke at have en ordentlig fotoeditor. Jeg er ikke så meget til BW og duotone billeder, men jeg legede hurtigt med de filtre i programmet – og der slår det altså photoshop med flere længder og sender picasa i graven.

IMG 2938 copy copy

IMG 2938 copy1

12 comments on “En udfordret nørd

  1. Hej og godt nytår
    En Mac er lækker, ingen tvivl om det…. flot design og isenkram der holder, meeen træerne gror ikke ind i himlen. Når du alligevel skal lære at gå igen, så gå over til Linux, det koster gratis, og er ikke bøvlet og nørdet som det var en gang….vælg f.eks. Ubuntu, så er du bestemt godt kørende. Her kommer du ikke til at mangle software, det bliver højst svært for dig at vælge, så mange programmer er der.
    Hvis du nu ikke er til at ryste i din grundvold mht. Mac, så kan du også køre PhotoShop på den, enten ved at købe Mac-versionen, eller med et hjælpe program, så du kan køre Windows software….. nå jeg skal ikke plage dig mere, med computere er det nærmest som religion, nogle er til det ene og nogle til det andet 🙂 Fortsat godt nytår.

    • Jeg er helt klar over at der findes ganske glimrende win-emulatorer til Mac, men det løser egentlig ikke mit helt grundlæggende problem, at jeg vil af med platformsgymnastikken og at jeg kan se at det er mig der skal rykke mig og ikke resten af husholdningen, der mere eller mindre er skiftet. Har dog lavet backup af alle mine installationsskiver plus koder så bliver jeg træt af det hele må jeg køre en hybrid.

      Linux eller dvs Ubuntu har jeg på en lille netbook, så det kender jeg godt. Bruger den aldrig efter jeg har byttet styresystem, for det er noget roderi synes jeg. Det bliver jeg ikke glad for, og slet ikke som det daglige system.

      Jeg vil have det nemt og så må jeg acceptere at overgangen bliver lidt svær – men andre kan – og så kan jeg vel osse!

      Fortsat godt nytår til dig osse.. håber du kom godt og anstændigt ind i det 🙂

  2. Og meget af det du og Allan skriver er det rene volapyk for mig, så måske har I allerede debatteret det jeg nu skriver om 🙂 Men jeg købte officespakken til mac, så jeg stadig skriver i word og bruger powerpoint, excel har jeg også, men det har jeg aldrig lært at arbejde med 😉 Pøj pøj med pengeopsparing og legeriet, jeg gad godt have den vilje og evne, jeg synes der er alt for meget, jeg ikke ved noget om inden for computer og programmer.

    • Det er rendyrket nørderi, så det er ikke nødvendigvis det hele jeg forstår heller 🙂

      Jeg tror jeg er sær hvad den slags angår. Jeg tænker mig godt om som de fleste, men jeg tester og tester for at finde den bedste løsning til mig selv og til husets øvrige netværk. Før var jeg rigtigt nørdet og havde løsninger der krævede vældig teknisk indsigt – nu er jeg blevet doven med det og vil bare have det nemt. Når jeg altså først kan. Derfor skifter jeg platform når sparegrisen er mæt nok.

      Mit behov er ikke længere til officepakken og jeg kan se at jeg faktisk ikke bruger den mere… google docs er mere simpel og kan hvad den skal til mit behov. Og så synes jeg at officepakken er lidt dyr at flytte over til Mac på autoriseret vis.

      Powerpoint har jeg et rigtigt had-kærlighedsforhold til… det er sjovt at lege med men dræbende for dem der skal udsættes for et foredrag på autopilot.

  3. Jeg sidder stadig og banker i den gode gamle pc. De to børn har begge Mac og kunne ikke tænke sig andet nu, og herren i hytten går også og ønsker, så måske en dag. Jeg kan overhovedet ikke bidrage med noget, hvad det tekniske angår. Her bliver jeg yderst kvindelig og råber hjælp 🙂 Måske fordi jeg ved, at det virker. Held og lykke med projektet.

    • Sådan er det for de fleste mac-brugere.. de vil ikke tilbage og jeg håber egentlig lidt at få den samme åbenbaring. Det er bare overgangen der er lidt vanskelig, men forhåbentlig ikke mere end at det kan overkommes.

      Griner lidt af dit “Hjææælp” for det er faktisk osse en af de problemstillinger jeg vil have løst – for sådan en kæreste har jeg nemlig osse. Når den driller kalder hun på mig og så står jeg der og kan INTET med hendes mac. Det vil da være smart hvis jeg rent faktisk kunne noget i stedet for at jeg skal eksperimentere mig frem hele tiden.

  4. Jeg fatter ikke en pind. Jeg er vist meget sammenlignelig med kæresten i denne sammenhæng. Den telefon jeg fik i fødselsdagsgave for 3 mdr. siden er der intet sket med fra min side. Den ringer fint 😉 Min iPad, som er et par år gammel, har heller ikke ændret sig siden den blev pakket ud. Min stationære pc er jeg meget mere hjemme i. Det andet er rene luksusting der overhovedet ikke bliver udnyttet, men måske en dag, hvem ved…

    • Vi er jo forskellige – jeg kan betro dig at jeg heller ikke fatter ret meget af hvad du fortæller om produktionen i dit køkken og det i en grad at jeg slet ikke ved hvad jeg skal skrive til produkter jeg dårligt kender arten af 🙂

      Vi bruger jo teknikken som vi har behov for det og det er det fine ved de her nyere ting – at de næsten umærkeligt tilpasser sig vores behov. Min situation er så nu at behovet har ændret sig uden at min teknik er fulgt med så nu skal jeg lære det og at smide den sidste windowscomputer på porten er ganske angstfremkaldende, for her kan jeg jo alt, hvad jeg vil. Lige når jeg vil det.

  5. Jamen god fornøjelse med nørderiet – jeg gad ikke, men det ved du vist godt 😉
    Min iPad kan det, en iPad skal kunne for mig, og til resten bruger vi en pc. Eller telefonen, og selv om det er hhv. et æble, en android og en pc, snakker de så godt sammen, som jeg har brug for, at de kan: gebrokkent, men det går 😉

    • Jo tak, jeg hygger mig nu osse med det. Jeg kan bare se at mit behov rykker sig væk fra windowscomputeren nu samtidig med at jeg usikker på om jeg kan hvad jeg vil og hvor nemt/svært det er i et nyt miljø. Og når først den sidste mac er rykket ind bliver min nuværende pc skilt fra sine harddiske, der skal over til ny tjeneste i en central backup- og netværksdisk og den kan derfor ikke længere bruges i en snæver vending.

      Vi gør jo med vores dimser hvad vi har behov for… mit behov er måske lidt mere nørdet end så mange andres 🙂

  6. Haha, jeg har lige skiftet min MacBook årgang 2004 ud med en ny lækker årgang 2013 – og nu kæmper jeg med at finde ud af hvor & hvordan jeg nu vil bearbejde og gemme mine RAW…
    Heldigvis fik jeg en Update til mit Canon bearbejdningssystem, for iPhoto er for lidt og for begrænsende, og photoshop for dyr til mine s¢lle bearbejdninger.
    Men det n¢rderi er alletiders ferieaktivitet til at få koblet af fra hverdagen!
    Så god forn¢jelse med dit n¢rderi 🙂

    • Jeg satser mine få penge på Aperture + Perfect Photosuite tror jeg. Photoshop vil jeg slet ikke betale for igen, og der er alt for meget i det program jeg slet ikke bruger til noget som helst. Men det jeg bruger er jeg rimelig god til. Og så er det svært at skifte. Du kan hente Perfect Photosuite i en 30 dages gratis prøveversion men vær forberedt på at det er meget anderledes end photoshop – men at den gør det rigtig anstændigt…

      Du kan kigge på den her: http://www.ononesoftware.com/products/suite8/

Har du kommentarer eller spørgsmål:

