Åh forresten

Sådan en hilsen fik jeg fra min læge torsdag. Jeg havde lovet hende lige at sende en hilsen og fortælle hvordan det stod til og hendes svar tilbage var både varmt, støttende og rart. Og så var der en åh forresten bemærkning:

– mon det ville være en ide at du havde noget beroligende hvis angsten bliver for voldsom?

Ja, det ville i høj grad være en ide, så nu skal vi osse lige nå et apotek inden vi stikker af gennem landet. Det ville nemlig være en fordel at have dem fra start og ikke vente til på mandag med at hente dem. Ville måske svagt ønske at vi havde tænkt den tanke lidt før. At hun havde tænkt den og at jeg havde turdet spørge efter det. Og havde tænkt den, må jeg retfærdigvis tilføje.

Jeg aner ikke om jeg får brug for dem, men der er ingen tvivl om at det vil hjælpe mig meget bare at vide at de er der. De betyder så desværre osse at bilkørsel bliver besværliggjort hvis jeg tager dem, men helt ærligt så bliver det et mindre problem for mig. Det er ikke noget jeg skal tage hver dag, men mere efter gehør og behov. Med et givent max dagligt.

Nu har jeg juleferie og blev sendt afsted af min chef med et knus og et bekymret blik, for der var aldeles udsolgt da jeg stod og hang på kontoret fredag eftermiddag og krævede min “kvittedulle” for nøgler og dimser så min afløser kan passe mit arbejde mens jeg nyder driverlivet. De forsøgte ellers at få mig til at blive til kl 17 fredag, men da jeg mindede dem om at de skulle “kvitte” mig ud mht dimserne så betød det jo at en eller anden på kontoret osse skulle være på arbejde til kl 17 ca. Så skiftede fokus pludselig til at finde en anden til opgaven frem for at finde en frivillig fra administrationen der ville “vente” på mig. Så fik de den. Jeg arbejder ikke over hvis de ikke osse gør. Ha!

Første uge et sted i jylland – og ugen herefter hjemme med nyt website-projekt. Og for at udfordre mig selv lidt på den trivi-opgave har jeg besluttet mig for at udvikle og lave billederne på kærestens iMac. Jeg skal jo lære at bruge den og det dur ikke at jeg stort set kun kan arbejde i øverste lag og i praksis ikke finde en forsvundet fil, konvertere et billede eller navigere effektivt rundt i diverse små-programmer. Og så vil jeg (!) altså lære at være en mester i iTunes. Hvis det da overhovedet kan lade sig gøre.

Sådan ser de to næste ugers plan ud. Lidt bedøvelse fra den snigende angst, en masse afslapning og et par udfordringer. Gensyn med gamle venner og nysyn med de lidt nyere. Et nyt kig på vesterhavet, luften, lugten og den salte smag på læberne bliver det nok osse til.

Har pakket kameratasken så mon ikke jeg osse får taget et par billeder undervejs.

Hunden har vækket mig lidt tidligt i dag, formentlig fordi den er usikker på taskerne på stuegulvet og jeg sidder nu foran computeren og nyder den stille ro uden krav. Ser net-tv og ser pludselig at der er lavet et nyt Heavy Agger program på DR. Historien om dem derude – historien der så langt følger min egen. Samme alder, samme musik, samme udvikling, samme dybe kløft mellem Indre Mission og de vilde unge. Samme dem – samme mig. Bare en anden by. Genkendeligheden er så tyktflydende at jeg kan skiveskære den. Hygger mig lidt over sproget og spekulerer på hvor mange, der mon egentlig forstår hvad de siger..

Æ ka ett håw… jo jeg kan.. Jeg husker  det aldeles glimrende!

Vi sætter hermed en vestgående kurs.

14 comments on “Åh forresten

  1. Lyder som en meget fornuftig forresten-tanke din læge fik..
    Jeg ønsker jer begge en rigtig god ferie, tak for venskab, gode snakke og grin. Vi ses næste år både her og der.. 🙂

    • Det må man sige at det var. Her to dage senere har jeg nu ikke følt det store behov for at bruge af dem, men visheden om at de er der er rar. Især fordi jeg bestemt ikke har lyst til at slås med jysk vagtlæge om sådan noget i julen. Med publikum på endda.

      Du ønskes osse en rigtig god jul og ferie.. og velbekomme.. og du kan tro vi ses 🙂

  2. Det er godt med en backup, når vinden tuder og tager til i det indre. Må du få en god juleferie og pøj pøj med at dykke ned i iPadens indre 🙂

    • Det er rigtig godt, og meget omsorgsfuldt at lægen på den måde sørgede for at jeg ikke skulle bokse med vagtlæger og andet skrammel i julen – at jeg kunne klare mig selv med et lille tilskud af de eftertragtede benzo´er.

      Ipadens funktioner har jeg nu ret godt styr på – det er iMac´en (en stationær computer) det kniber en smule med, styresystemet der er jo ganske anderledes end det vi kender fra windows og det er en stor opgave at blive god til begge dele.

  3. Rigtig god læge du har dig, og bare det at vide at man har “backup” i form af noget beroligende, kan gøre behovet mindre. Rigtig god jul og nytår, og god tur til “Agger” 🙂

    • Hun er nemlig rigtig god og til at stole på. Og sammenhængen er helt som du siger – viden om at man har gør behovet til dem mindre.

      “Agger” som vi så skal kalde det – ligner sig selv og det blæser en del allerede – altså udenfor. 🙂

  4. Som sønderjyde forstår man overhovedet ikke hvad, der bliver sagt ved Vesterhavet.
    Godt du har fået lidt ammu mod evt. ubehag.
    Hav en rigtig god jul 🙂

    • Kan betro dig at som ikke-sønderjyde forstår jeg nu heller ikke ret meget af hvad der bliver sagt i lokale sammenhænge i sønderjylland. Utroligt at dialekterne kan være så forskellige.

      Håber osse du får en rigtig god jul.

  5. Godt at din læge fik den en god idé og at du har lidt at ty til hvis det bliver for svært. God juleferie og jul til jer, vi ses forhåbentlig lidt mere i det nye år, det kunne være hyggeligt.

    • Det var et dejligt omsorgsfuldt træk, som jeg sætter rigtig meget pris på. Det er svært at få de piller af vagtlæger mm. Eller kan være svært, for visse læger er ekstra forsigtige med at give patienterne dem hvis de tidligere er blevet snydt.

      Ønsker osse dig og din familie en rigtig god jul og jeg er sikker på at vi ses i det kommende år.

  6. Det lyder som om det allerede er bare en lille smule bedre med dig end forleden. Nu har du jo også fri og får noget angstdæmpende … det er små skridt på vejen.
    Jeg vil ønske dig en rigtig god jul – og hils på din vej dem jeg kender 🙂

    • Jeg har fri og det betyder altså rigtig meget at kravene er anderledes, lidt langsommere og at jeg hele tiden har muligheden for at åbne en bog og bare læse lidt i stedet for at være tvangs-social. Her i familien læser vi nemlig en del og det er fuldt acceptabelt samvær at læse.

      Håber osse du får en god jul og jeg bliver glad for at læse det indlæg der kommer fra dig hvor du skriver at du har fået englænderne godt i hus i sverige. Tror ikke vejene derude i dag bliver de sjoveste.

      Jeg skal nok hilse hvis jeg finder nogen på vejen du kender… (mon du ved noget jeg ikke ved at du ved) 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

