To uger

Det er alt hvad der er til vi pakker bilen og kører på tværs af landet for at holde to ugers juleferie. Nu er det dælme snart, og vi glæder os meget til at slippe for arbejde, krav og tider der skal overholdes, planer der bliver lavet hen over hovedet på os og vækkeure der ringer alt, alt for tidligt. Nu skal vi kun bruge to hænder til at tælle dagene. Forberedelserne til jul er godt i gang og i næste uge regner jeg med at posten bringer alle vores “klik-selv” julegaver ind af døren.

Og forhåbentlig osse den der har stået som “not yet dispatched” i alt for mange dage, men som amazon i dag har lovet mig kommer til tiden. Vi krydser fingre, for vi har ikke fundet noget passende alternativ i danmark til samme pris. For hvem pokker kan bruge en mp3/4 afspiller til noget som helst, der er jo ikke noget marked for dem mere. Selv børnene får jo smartphones i dag. Bare ikke lige det her barn, der skal have den vi har bestilt. For han ødelægger ting, osse selvom han egentlig er glad for den. Så der er altså ingen der får mig (eller kæresten) til at gå ud og spendere penge på en iDims til ham. Det kan være det er en lidt gammeldags holdning og at det er en ond cirkel, men vi kunne ærligt talt godt tænke os at give ham noget der holdt lidt mere end nogle få dage før vi giver ham noget der virkelig er kostbart. Ja, drengen ønsker sig naturligvis osse en iPad mini – men det kan han altså godt glemme lige nu. Omvendt kunne man måske mene at han først lærer at passe på tingene når det ikke længere er no-name produkter med ringe blærerøvs-effekt. Fint nok, men det skal dælme ikke være for vores økonomi det eksperiment skal laves. Han er jo trods alt ikke vores søn. Og i øvrigt er det drengens forældre der har “bestilt” den af os.

Det bliver den direkte tur i år (sidste år zigzaggede jeg mig igennem landet og besøgte venner og næsten-familie undervejs). Det bliver der ikke tid til i år, selvom jeg jo egentlig havde sat planen op så den rummede masser af tid og plads til impulsive besøg. Men så var det kæresten besluttede sig for at tage afsted fra Billund og satte dermed en klar deadline for hvornår vi skulle være der. Og for lissom at sætte trumf aftale hun og min mor at vi så passende kunne fejre en mini-juleaften dagen før. Ok, der skal vi så være fremme og min tidsbuffer gik fra at være ca 4 dage til blot 4-5 timer. Så kære venner derude, der bliver bestemt ingen stop hos nogen af jer på vej over. Vi kører den direkte vej og holder kun tisse-pauser. Så må vi se når vi kører den anden vej, hvor tiden burde blive bare lidt mere fri. Og så håber vi altså bare på at vejret arter sig (et forsigtigt håb, de sidste par dages anstrengelser taget i betragtning).

Til gengæld har jeg fået fremragende nyheder fra hjemmefronten, altså den i jylland beliggende front. Mine forældre har lovet mig højt og helligt at jeg ikke ramler sammen med min bror derovre. Han kommer før jeg kommer og kommer først igen når vi er taget afsted igen. Hvordan de har klaret den aner jeg ikke, men det betyder egentlig ikke så meget for mig. Det er bare en god vished at have inden jeg selv okser afsted på tværs af landet.

Det skal nu nok blive en god jul selvom kæresten og jeg atter må holde den i med alt for mange timers rejse imellem os. Vores juletid kommer nok en dag. Lige nu prioriterer vi vores forældre. Benhårdt.

…. åh forresten.. den der toilethistorie… jeg fortalte min chef om det og hun var ved at besvime af grin … og da hun havde samlet sig lidt sammen konstaterede hun at hun var glad for, at jeg var en af dem der skiftede til civilt kluns inden jeg tog hjem fra arbejde, for det der.. det havde været rigtig dårlig image-pleje, hvis jeg havde basket løs på de gamle damer med det slørede syn….

af overleveren Skrevet i Nutidigt med emneordet

6 comments on “To uger

  1. Jeg forstår så godt, at du glæder dig til at holde fri i mange dage.. Og at I begge vælger at prioritere jeres forældre, vi har dem jo ikke i al evighed.

    • Det er jo det vi ikke har, så den prioritering har vi det godt med. Og vi har jo ikke på den måde vores egen familie med børn osv osv, så det forekommer naturligt at gøre det på denne måde. Jul med dem og nytår helt for os selv. Det er sådan det fungerer bedst for os. Og vi er ikke så juleromantiske at vi skal sidde og kigge dybt i øjnene på den aften. Det kan vi gøre alle de andre aftner.

      To uger er ikke længe – det er dejligt.

  2. Dejligt at du ikke risikerer at rende ind i din bror, og dejligt at I kan være lidt sammen dig og kæresten inden hun drager til sin familie.

    • Det er rigtig dejligt og jeg er ganske lettet over at få den besked. Så kan jeg slappe lidt af og kun operere med de plan B´er som vejret mener man bør have.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

