Du skal ikke være her!

Sådan ca lød det bag mig i dag på et halv-offentligt toilet på en benzinstation, jeg var stoppet ved for at få fyldt kaffekoppen og tømt kroppen for den kaffe jeg fik en time tidligere.

Udtalelsen blev fremsat af en lidt ældre dame der vist hørte til et større selskab fra en bus der var på vej hjem fra tyskland, så vidt jeg kunne forstå på det hele. Der var kø på toilettet, men da mine spurtegenskaber er langt bedre end ældre damers ditto nåede jeg frem til toiletterne før dem.

Nåede at gøre hvad jeg ligesom var gået derind for og moslede hen til håndvasken og det var mens jeg stod og baksede med sæbe og vand, der var lidt for koldt, at jeg blev prikket voldsomt på skulderen af en af kødamerne. Du skal ikke være her, gentog hun dumstædigt. Jeg havde jo heldigvis et spejl lige foran mig så jeg kunne jo se hvad der foregik og undrede mig bare… tænkte at det er sikkert nogen der er på tur fra det lokale demens-hjem eller sådan noget. Rystede lidt på hovedet og ignorerede højt og flot hendes irrationelle vrede.

Lige indtil hun begyndte at slå ud efter mig og råbe op om hvorfor jeg var kommet derind? Ja, vel samme grund som jer andre – jeg skal tisse… men siger intet. Dukker mig lidt og undgår at bliver basket med damens håndtaske (nej hun lignede bestemt ikke fru Jelved).

Gå! Forsvind! Perverterede menneske!

Og så rammer hun mig på skulderen da jeg halvt vender mig om. Placerer en hård finger midt på hendes brystkasse og træder et skridt frem og hvisler af hende at “hun vist ikke ønsker at slå på mig!”.

Gå! UD!!!!!

Hun prøver at slå ud efter mig igen med den der taske, der faktisk ser ud til at have en vis faretruende tyngde og jeg træder endnu et skridt frem uden at flytte fingeren.

Jeg har ikke slået damen, jeg har ikke skubbet hende om kuld – jeg har blot flyttet hende meget, meget bestemt.

Hun råber endnu da jeg går ud af døren, mens jeg spekulerer på om hun vil vågne op i morgen med et blåt mærke på størrelse med en underkop eller et lagkagefad. Eller noget derimellem.

Hun var godt nok vred, og jeg er pavestolt af mig selv at jeg ikke gjorde andet ved det end blot at flytte hende væk fra døren så jeg kunne efterkomme hendes noget særprægede ordre. De andre damer i køen så nemlig ud til at have potentiale til en tilsvarende ophidselse, og jeg ville nødigt ende som den nederste i en bunke med ældre damer der både er taskesvingende og stokkebaskende.

Så jeg fortrak og tog flugten tilbage til bilen.

Da jeg kiggede i mit bak-spejl begyndte jeg at grine da erkendelsen ramte mig hårdt og brutalt – mit hår – eller mangel på samme! Men derfor må jeg altså stadig godt benytte et dametoilet, selvom det damede i mig faldt død om for ufattelig mange år siden.

Ak ja.. så lærte jeg det. Men jeg ændrer nu ikke frisure af den grund, men vil nok holde lidt bedre øje med hvem jeg deler dametoilet med, og især.. hvor mange de er… og hvilke våben de er i besiddelse af.

14 comments on “Du skal ikke være her!

  1. haha, ja undskyld, jeg tænkte slet ikke på din at frisure kunne udsende nogle andre signaler, jeg troede bare at hun var “pissesur” over at skulle vente på at det hendes tur. ;-D

    • Det gjorde jeg heller ikke, så jeg blev bare forbløffet over bagholdsangrebet og tænkte ikke særligt meget over det. Hun var pissesur! Formentlig over at skulle stå i kø og så se at en mand havde møvet sig ind på det forkerte toilet og dermed forlængede kø-tiden.

  2. I guder! Det er jo tragikomisk. Ærgerligt, at du ikke regnede ud, hvad hendes problem var, i tide. Så kunne du måske have sagt et eller andet meget rammende. Man kan fundere over, om hun så ville have undskyldt eller bare havde syntes, at lesbiske slet ikke skulle have lov at gå på toilettet? Og hvad nu hvis du havde været på kemo og var ved at få dit hår igen, havde det så også været forbudt at benytte toilettet? Man kan næsten nå dertil, hvor man ønsker, at hun var dement …

    • Mit hår har nu nok ikke noget at gøre med at være lesbisk, det er bare sådan det er.. er et praktisk menneske med praktisk hår.
      Men jeg stoppede altså med at tænke da hun begyndte at baske mig og skælde ud.

      Jeg tror ikke hun var dement, jeg tror bare hun var en “jeg har altid ret fordi jeg er ældre end dig” type..

  3. Der kom du godt nok med levende billeder til den indre film. Jeg var underholdt. Når det så er sagt, så glæder det mig, at hverken du eller den ældre dame led yderligere overlast.

    • Ja, det havde været kønt, men selvom man ikke må slå på gamle damer må de altså heller ikke slå på mig uden at jeg begynder at forsvare mig, hvilket jeg gør med en vis vrede. Så det var godt hun ikke kom mere til.

  4. Godt kæmpet!

    Jeg har også kort hår og oplever ofte det samme eller noget lignende. Ofte sker det, at folk tror, at jeg er gået ind på det forkerte toilet – og det sårer mig hver gang. Jeg bliver aldrig usårlig på det punkt.

    • Jeg bliver aldrig såret over at få et blik eller en kommentar – jeg morer mig vildt! Men det er sgisme første gang jeg er blevet angrebet, hvilket jo så osse lukkede lidt for den tankebane at det kunne være pga mit hår og at hun troede jeg var en mand.

  5. Jamen helt ærligt da altså! Godt nok er du korthåret, men jeg ville da aldrig forveksle dig med en mand!
    Jeg siger med Fruen, at det var synd, du ikke gennemskuede konens misforståelse, før det var for sent, for du kunne sikkert snildt have været kommet med en yderst passende og rammende bemærkning. Jeg gad godt at have set hendes ansigt, hvis du havde tilbudt at trække dine bukser ned 😀

    • Det er jeg da glad for, for jeg fatter det jo heller ikke. Men de hurtige fordomme trives åbenbart stadig.

      Hendes bagholdsangreb kom på alle måder bag på mig så jeg nåede slet ikke at tænke den der tanke – rent faktisk spekulerede jeg mere på om jeg havde forvildet mig ind på et handicaptoilet. For så mange plejer ikke at tage fejl af mit køn. På en gang. Så der måtte jo være noget andet de havde ret i.

      At slå på mig bagfra er en ret sikker metode til at få min slagfærdighed til at falde død om og erstatte det med en ganske anden form for slag-færdighed.

  6. Fa… godt gået at du styrede din lyst til at slå igen, selv om hun kunne ha trængt til det.. 🙂
    Klukker over at dit korte hår snød hende så meget, var hun helt ædru.. 🙂

    • Ja, det er da det store plus, men jeg tror egentlig det handlede om at jeg ikke mente hun udgjorde en større trussel end at hun blot skulle flyttes 🙂

      Det er sgudda det der er problemet – hun var da fuld… ja… fuld og selvoptaget og lidt selv-god.

  7. Jeg sad altså lidt med hjertet i halsen på dine vegne, men længere nede i teksten kunne jeg ikke lade være med at smile, fordi vi med et vennepar har oplevet noget lignende i Tjekkoslovakiet. Jeg og ungerne fik af vagten lov at komme ind på dametoilettet, men ikke veninden. Jeg sagde til veninden ret dig op, så de kunne se hun havde en barm under den løsthængende t-shirt, og så fik hun lov at smutte med ind 🙂

    • Jeg har oplevet det flere gange, men er nu aldrig blevet så direkte antastet som den dag på toilettet hvor det var ved at ende med håndgemæng – og så endda mad en flok ældre damer. Som visse har pointeret var de sikkert ikke helt appelsinfri, men alligevel.

      Fik lidt blikke da vi rejste i sommer, men det var så varmt at påklædningen jo i sig selv afslørede at jeg bestemt ikke var et mandligt medlem af befolkningen så jeg fik lov til at komme ind. Men blikkene hang i rygstykkerne. Det har jeg dog for længst vænnet mig til, så det generer mig ikke længere. Mærker det bare og griner lidt for mig selv.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

