En bunden opgave

Jeg har en god ven der er lidt backpacker-agtig. Lidt terrængående kalder jeg det. Ikke supernørdet med det, men alligevel. Sådan en der tager på cykeltur i skotland, kajakture gennem de svenske søer og sådan noget. Han gør det for at slippe væk fra en alt for travl hverdag.

Han ved jeg kan noget med knuder og sådan noget, demonstrerede det en gang jeg enkelt bandt et par snore sammen for ham – og knuden holdt!

Der kom en mail fra ham – en opfordring og en opgave… “jeg behøver en line på ca 4 m, der kan holde til et par hundrede kg. Jeg behøver den bundet så den intet fylder men er let at binde op, let at bære uden at den hænger fast i alt muligt. og det må ikke fylde noget særligt.” Jeg tror der bliver pakket til en kajaktur et eller andet sted i nordamerika, hvor det vil være uheldigt at miste sin oppakning. Og derfor lidt rart at have visse ting på sig.

Men han orker ikke selv lave de her små-ting. Eller osse har han ikke tid til det.

Hmmm…. jeg gav ham adressen på et sted man kunne købe faldskærmsliner og sagde at han kunne sende pakken til mig og så skulle jeg se på det.

IMG_2802

Han får den øverste. Der gemmer sig 4.5 m faldskærmsline i den lille dims. Den tykke del er ca 10 cm lang og har en løkke for neden til hans gerber-tool En karabin for oven så den kan hæftes fast i et eller andet i tøjet. Den hvide stribe er reflekssnor og bare pynt. Et enkelt diamantknob blev der osse plads til – bare for sjov!

Der var meget andet småtteri i det han havde købt til mig og inden jeg så mig om havde jeg lavet en til mig selv af lidt småsnore og rester. Det er den nederste.

Jeg mistænker at han mente at jeg manglede noget hobby-arbejde, der ikke foregik foran en pc og at det var derfor han gav mig opgaven.

Min svoger og et par venner besøgte os og så hvad jeg havde gang i og så kom bestillingerne ind.. og inden jeg så mig om havde jeg sådan en stribe:

IMG_2803

Flere af dem har klikspænder (som den vi kender fra rygsække mm) men en har knudelås og den yderst til højre er med sjækkel-lukning. Den er ikke færdiggjort for det tog mig lidt tid at få alle snorene passet ind i et smalt spænde. Den skal svoger muligvis have og jeg vil ikke afslutte den før han lige har prøvet om den passer.

Lavede osse et bredt armbånd til ham den aktive. Med det skæggeste spænde – der har indbygget en fløjte! Så er man altså BS-agtig! Der var to spænder – så jeg lavede et til mig selv osse. Tænkte at jeg jo så kunne fløjte på hunden, ikk?

Kæresten var hurtig og bad mig lave en lille reb-bold til en nøglering. Den er hun glad for, på den helt barnlige måde.

Det er egentlig sjovt at lege med så nu har jeg bestilt lidt mere og har allerede besluttet mig for et nyt halsbånd til hunden. Det er nemlig svært at finde et der passer den – og mig. Der er altid et eller andet galt eller et spænde der sidder forkert. Så nu laver jeg sgisme mit eget! En af mine hundeluftervenner har allerede meddelt at hvis jeg får held af det så vil hun bestille et par til hendes retrievere.

Kan ikke strikke – men det her – det kan jeg. Og så er det osse lidt sjovt og jeg behøver ikke tænke til det.

Nu venter jeg bare på nye forsyninger og de ringe, der skal bruges til hundehalsbåndet. Her har vi besluttet os for noget med reflekser. Der røg vist osse lidt andet i kassen så jeg kan tilfredsstille de ønsker der allerede er kommet ind.

Mon ikke jeg laver en eller anden form for snor til det – på arbejdet – aldeles uundværlige leatherman-tool til mig selv. Jeg tror det.

Og så skal min gamle far have en brændeløfter.. sådan en tingest, der kan løfte flere uregelmæssige brændeknuder og -stykker uden at han får svinet tøjet til. Det kræver blot noget snor, noget fletning og så et par rundstokke. Det kan jeg vist lige finde ud af.

28 comments on “En bunden opgave

  1. Sikke nogen fede ting 🙂 Det er jo lige før, der er grundlag for en lille forretning der. Og så er det slet ikke så tosset, at få noget i hånden, der ikke rimer på Ipad eller Iphone (og dermed tidsrøver).

  2. De er da små kunstværker jeg bestiller da også gerne hos dig mangler også en nøglering i boldform så du siger bare til når du åbner din butik. 🙂

    • Meget undercover.. når det nu er mig…

      Og ja, det synes jeg faktisk osse at det er.. Og lidt atypisk mig at gøre sådan noget – og så alligevel ikke. Jeg er jo osse lidt Land Rover Light-agtig.

    • Tak – og det kan jeg ikke helt. Men det er da sjovt at lave og lege med, så jeg tager gerne imod.

      Det er meget tynd line men med høj belastningsevne og så er den knyttet hårdt og 2 gange. Så jo, jeg ved jeg brugte en ensfarvet line der var 5 m inden jeg gik i gang og jeg fjernede godt 20 cm i enderne da jeg var klar. Enderne indgik i øvrigt i min reste-udgave der består af 5-6 forskellige stykker snor, men jeg skal jo heller ikke på overlevelsestur og klarer mig sikkert uden et stykke snor i lommen.

  3. Øh – ikke helt forstået. Vil det sige, at der er 4½ meter line inden i den der lille knyttede dims – sådan lige til at hive ud?? Det er da fantastisk. Men hvad gør man så, når man har hevet sin line ud og gerne vil putte den tilbage. Kan man det? Den der brændeløfter lyder som en genial ting, så når du åbner din butik, er det sådan en, jeg gerne vil bestille 🙂

    • Ja, det vil det sige. Lige til at binde op (vil tro det tager et par minutter).

      Man binder den igen. Den bliver ganske givet ikke så fin og jævn, men det kan sagtens lade sig gøre med et tab på 2 x 10 cm. Jeg har gjort det flere gange undervejs, men har dog ikke brugt snoren til et eller andet BS-agtigt i mellemtiden.

      De brede armbånd rummer ligeledes 4,5 m line – men er delt op i to stykker for at få striber. Den han fik var dog ensfarvet … orange!

      Brændeløfteren er en lidt skæg ting.. fandt den faktisk på nettet da jeg susede lidt rundt for at finde inspiration til den der “survival dims”. Simpelt men så vidt jeg kan se brugbar til formålet for de af os der ikke bryder sig om at løfte spindelvævsindpakkede brændeknuder med splinter i alle retninger op i armene.

  4. Sikke nogle skønne sager du har kreeret! Jeg kan virkelig godt lide den rå stil og de anderledes spænder.

  5. Respekt! Jeg var slet ikke klar over, at du var så kreativ! Du kan virkelig noget med bånd og liner, der betænkeligt nærmer sig det professionelle 🙂
    Se du bare at komme i gang med den forretning – det må kunne lade sig gøre at forblive anonym og alligevel blive verdensberømt med de it-evner, du (også) har. Jetg kan umiddelbart forestille mig en hel del både mænd og kvinder, vil finde dine ting både nyttige og smukke.

    • Er jo ikke alt jeg sådan render rundt og skilter med. Nu var det så fordi jeg fik en blandet kasse at jeg lavede variationer og synes det kunne være lidt skægt at vise frem. Kreativt er det nok næppe, bare meget systematisk og derfor tiltalende for min særprægede hjernefunktion.

      Jeg tror nu osse at der kan være nogen der gerne vil have dem… foreløbig er der da flere der har spurgt lidt til det. Glæder mig til at få en ny kasse snor med mange flere farver så der er noget at vælge mellem. Den første kasse havde bare 6 forskellige og lidt vareprøver, og så havde jeg lidt gemt af vejen til en trist vinterdag.

      Verdensberømt ? 😀

  6. Flot håndværk. At du nørkler med sådan noget, har min fantasi ikke rakt til. Halsbånd og snore til hunde må der være masser af salg i. Især til store hunde kan jeg forestille mig. Efter det kendskab jeg har, er de nemlig svære at få fat i. Gode holdbare kan kun købes på messer i Tyskland.

    • Det er tilsyneladende kommet bag på en del, så det skal du ikke undre dig over 🙂 Har kunnet det længe men har ikke dyrket det særligt meget på det sidste – men så fik jeg den der lille pakke med faldskærmssnor og så tog det fart igen.

      Hundehalsbånd og snore kan sagtens blive et hit for de er holdbare og stærke og de bliver jo tilpasset nøjagtigt til de enkelte hunde. Og så er der stort set frit valg på farver og 5-6 designs.

  7. Pingback: Jeg fik et par bøger | Overleveren

Har du kommentarer eller spørgsmål:

