Rosin-provokation

Kong Mor er tilsyneladende den store blog-inspiration i øjeblikket, så jeg vil da osse være med til at brygge videre på det hun skriver.

I verdens mindste bisætning dukkede ordet rosin-fobi op. Det er vist et fænomen vi alle er stødt på så her er en tilståelse. Jeg kan altså godt lide de der små bekymrede vindruer. Det kan min kæreste osse, så de bliver brugt flittigt i diverse bagværk.

Men vi har noget vi aldrig har talt om – med andre end os selv.

Om folk med rosin-fobi..

At vi i vores omgangskreds og blandt kolleger har mennesker der på visse punkter kan reagere og virke lidt umodne. Voksne mennesker der er i stand til at blive rigtigt børnefornærmede – der stadig er teenagere på flere punkter. Vi kan godt lide dem, men undrer os ind i mellem over deres reaktionsmønstre.

De har et fælles-træk.. de spiser ikke rosiner!

Det er stærkt uvidenskabeligt men når vi er i et nyt selskab og ser folk pille rosinerne ud af bollerne eller kagerne så ved hvem vi skal være lidt varsomme med.

Nu kom den ud – en rosin-fordom.

Kom nu.. modbevis den.. eller har I i al hemmelighed tænkt det samme… ?

16 comments on “Rosin-provokation

  1. Rosiner smager godt. Både på havregryn og i de nybagte boller. Ret meget mere er der ikke at sige om den sag. Men jeg tror nu nok, at jeg vil begynde at iagttage folk lidt. Det er da lidt interessant.

    • Kan være jeg starter en lille rosin-spiser-iagttagelses-bølge.. det kunne da være lidt sjovt. Men ja, rosiner smager godt. Tror faktisk at det er noget med udseendet eller konsistensen der byder folk lidt modstand.

  2. Ha ha ha, den har jeg ikke hørt før 😀 Donnaen spiste rosiner i rå mængder som lille, men nu vil hun helst slippe. Hun piller dem dog ikke ud af sin mormors boller, så helt rosin-fobi har hun ikke. Jeg kender en del, der lader rosinerne ligge tilbage i bunden af glasset, når de har drukket gløgg (stor fejl, hvis nogen spørger mig), men ellers er det godt nok ikke noget, jeg har observeret. Men nu vil jeg selvfølgelig straks være mere obs på det 😉

    • Indrømmet, jeg har heller aldrig hørt om den andre steder end her hvor vi småfnisende ser en deltager i kaffe-kage halløj sabotere kærestens jule-bars (sådan noget pekan-tranebær-rosin noget) for at bortfjerne rosinerne (men kun de hele).

      Prøv at kigge efter – foreløbig har vores teori holdt stik… at forvoksede børn/teenagere ikke spiser rosiner.

  3. Jeg har aldrig tænkt over det før, men det vil jeg gøre nu.
    Jeg elsker rosiner! Men jeg synes, det er en skam at putte dem i fx boller. Rosiner i gløgg er derimod rigtig skønt

  4. Hehe fin iagttagelse.. Jeg elsker rosiner og kan spise dem i rå mængder, bare helst ikke når de er proppet ind i kager og boller.. 🙂

    Jeg foretrækker boller og kager for sig, og rosiner for sig.. Til gengæld smager en nybagt bolle fantastisk med koldt smør og et godt lag rosiner.. 🙂 Og hvis du spørger om forskellen på rosiner inde i bollen og ovenpå, så tror jeg det har noget at gøre med, at når jeg selv lægger dem ovenpå, så ved jeg præcis hvor de er, hvor jeg skal forvente den gode rosinsmag.. Det ved jeg ikke når rosinerne er inde i bollen og jeg ikke kan se den.. 🙂 OK nok en lidt søgt forklaring men det er den bedste jeg har.. 😀

    • Det regnede jeg sandelig osse med at du kunne 🙂

      Men jeg foretrækker nu at få rosinerne ind i bagværket så de kan give smag – og så finder jeg ærligt talt rosiner som pålæg temmelig besværlige.. de fiser jo af i alle mulige retninger og sådan nogle må hunden ikke spise, så det er bare med at finde dem inden man enten træder dem ud i et tæppe eller hunden finder ud af at de smager godt.

  5. hihi, jeg er ligesom Inge, jeg vil også have rosiner for sig og brød for sig, men kan sagtens spise dem når jeg er nået ned i bunden af gløggglasset, eller oven på en rugbrødsmad. ;-D

    • Rosiner i bunden af glögg-glasset er da den ultimative dessert efter et glas … dem skal man da ikke lade ligge.

      Men godt at vide at du osse sætter pris på de små sorte dimser…

  6. Jeg elsker rosiner i gløgg, så meget at da en ven en gang havde lavet gløgg med 80 % strohrom, ja da blev unge Lene lidt (meget) fuld, fordi hun spiste alle rosinerne i gryden 😉

    • Uha, den er småfarlig den der… der kan jo være ganske meget alkohol gemt i sådan noget bundskrab fra glögg-gryden… må have slået som en forhammer ca midt mellem øjnene…

  7. Haha, godt iagttaget – her er et nyt observationsemne for mig – og jeg var ikke klar over, at Inge og Rejen havde en snert af fobien – rosinerne skal da ind i bollerne; det er hele formålet med rosinboller 😉 – som jeg elsker – du vil aldrig opleve mig pille rosiner ud af noget 😀

    • Dét havde jeg sandelig heller ikke regnet med – for så faldt min fine teori med et brag. Den må gerne skvatte stille og roligt sammen, men ikke med et brag.

      Mht Rejen og Inge så synes jeg ikke helt de tæller – de spiser jo dog rosiner men vil helst ikke ha dem indbagte. Prøv du at servere en nok så rosin-fri bolle med rosiner som pålæg for en rosin-fobiker.. så vil du se at de to damer ikke lige er ramt på den måde.

      Ønsker dig god fornøjelse med rosin-observationerne… kan være jeg har startet en bevægelse af rosin-spiser observatører… frem med SPSS…

Har du kommentarer eller spørgsmål:

