Paparazzi

Det lykkedes mig faktisk at få kameraet med ud på et par små gåture i landsbyen vi boede i. Men jeg blev pænt eskorteret og blev bedt om at være diskret. Så det prøvede jeg på. Så her er lidt fra bymiljøet eller hvad vi nu skal kalde det. Men meget sigende for hvordan en landsby er – derude…

Huset med det blå tag – eller det vil sige billedet af det – er forfærdelig uskarpt. Det er taget som hofteskud ud gennem et bilvindue med et tørklæde over kameraet. Der boede Gangsta-Kongen i området, og han bryder sig bestemt ikke om nysgerrige. Tror måske ikke det blå tag er financieret helt lovligt – men det er dælme da bemærkelsesværdigt…

Der mangler ikke motiver og farver derude – der mangler lokal forståelse for egen fotogenitet. Og så var vi vist de eneste turister i byen – i flere år.

Her er lidt fra de ture rundt i byen. Lidt havepynt, et par eskapistiske græskar, lidt om deres elsystem som vist ikke bør kopieres, lidt forfald, som vi i Danmark ville kalde øjebæer, men som her bliver sært maleriske. Det er så dejligt nemt at være turist.

IMG_2422IMG_2416IMG_2495IMG_2592IMG_2442IMG_2427IMG_2498

Her bad vores vært mig gå ind for at hente nogle majs til hønsene. Det nægtede jeg, da min rejseforsikring ikke dækker “risikobetingede aktiviteter”. Da han fik det oversat satte han sit mest flabede grin op og rykkede lidt i væggen og meddelte mig at tagstenene kun faldt en af gangen og at jeg bare kunne lade være med at flytte mig rundt efter dem. Jow tak. Men han fik nu selv lov til at hente sine majs.

Nu har vi set på forfaldenheder nok, så her er udsigten jeg nød fra “vores” terrasse når jeg sad og læste, eller fulgte lidt med i nyhederne herhjemme fra – eller bare lukkede af for omverdenen og genopladede de indre batterier.  Skorstenen i baggrunden er vigtig – for her sidder byens højtaleranlæg der højlydt annoncerer hvem der har fået en datter på sygehuset, hvem der netop har høstet vandmeloner og kommer rundt for at sælge dem, at en eller anden har slagtet en gris og kun skal bruge den halve og at “ham den tossede” har fået slynget sin honning og sælger løs af det i to-liter glas.

IMG_2607

Det ser da lidt bedre ud, men selve terrassen inviterede faktisk osse til lidt leg.

IMG_2596

Huset har byens fineste terrasse og som I ser – vi nåede faktisk osse at få lidt regn.

I øvrigt er huset ganske moderne på flere måder.. har et fyr der kan brænde nærmest hvad som helst (hvilket er en god ting når nabolandene bekriger hinanden på gas-priser) og så er det så vidt jeg kunne se det eneste hus med solcelleanlæg. Naboerne siger.. at her bor “ham den tossede”… men lur mig, jeg tror jeg ved hvem der ler sidst her.

Og dette er så næst-sidste ferie-indlæg fra mig. Der kommer bare lige ét til. Og så er det slut. Det lover jeg.

Men ikke mere fra landsbyen der ligger 20 km fra den rumænske grænse og som bare har 80 km til den ukrainske og den slovakiske.

8 comments on “Paparazzi

  1. Jeg gad nu ellers godt se flere billeder dernede fra, synes det ligner et meget fotogent sted. 🙂 det er lidt øv, at de er så fotosky, selv om jeg godt forstår hr. Gangsta konge ikke vil have alt for meget opmærksomhed.

    • Jeg har snart ikke flere jeg kan vise frem, men mon ikke det osse er ganske rigeligt om den fjerne landsby.

      Men altså.. ham der kongen.. hvis han ikke ville have opmærksomhed hvorfor pokker så lave et hus med lyseblåt tag… ? 🙂

  2. Det er da en helt fantastisk tur I har været på; jeg nyder både dine beskrivelser og dine billeder. Det er bare ærgerligt, at du ikke kunne komme til at tage flere billeder.

    Du har et meget flot lys på billedet af huset, hvor du ikke ville gå ind for at hente majs til hønsene. Har det været en tur gennem Photoshop?

    • Havde jo osse andet at lave end at rende rundt og tage billeder. Men det var sjovt da jeg endelig fik muligheden for at tage kameraet med ud.

      Hanne, alle mine billeder kommer gennem photoshop. Det vil sige alle dem der er taget med DSLR. For jeg fotograferer jo i RAW. Checkede lige billedet du tænker på mod originalen og det eneste der er korrigeret er hvidbalancen og lidt detaljer i træværket der er trukket frem. Så mere kunstgjort er det ikke.

      Hvis du tænker på den fine orange himmel som det fine lys må jeg skuffe dig – den var orange men ikke helt så udbrændt i virkeligheden som på billedet…

    • Ja, den ville nok vække lidt opmærksomhed herhjemme osse. Vi kom igennem en mindre by hvor der lå et helt blåt hus (baby-lyseblåt).. blå mure, blå tag, blå hegn.. og naturligvis en blå bil i indkørslen.

      og tak.. det var lidt svært for jeg bruger jo som regel lang tid på kameraet inden jeg trykker på udløseren.

  3. Sådan et blåt tag er ellers ret se-mig-agtigt. Det må være svært at være gangsta-konge; på den ene side vil man gerne prale med sine midler, på den anden side skal folk heller ikke blive for nysgerrige 😉 Spændende at se, om solcelle-ideen vil brede sig.

    • Ja, det er vist osse en af grundene til at det er lidt besværligt at være små-kriminel.. tjener gode penge og ikke meget at bruge dem på uden at blive opdaget.

      Det tror jeg for EU støtter det vist, men det sætter jo krav til tagets konstruktion så det skal jo klares først.. Solceller er smart i varmt steppe-klima.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

