Ændrede aftaler

Det var det store hovedtema for os i Ungarn. Hvis vi troede vi skulle noget så gik der max 10 minutter og så havde nogle andre besluttet at vi skulle noget andet i stedet. Jeg havde glemt dette særlige fænomen fra vores sidste ture derned. Det kan ærligt talt godt virke lidt frustrerende, men der er rigtigt mange mennesker der vil se os, og det er jo en god ting. Egentlig. Og der er rigtigt mange ting de vil vise os.

Ind i mellem føltes det lidt som at være fanget i en malstrøm af mennesker (der ævlede løs på et uforståeligt sprog), aftaler, der blev lavet hen over hovedet på mig og uoverskuelige ture ud i byen med masser af “åh forresten – vi skal lige … ” bemærkninger. Indrømmet, det er lidt vanskeligt for en som mig der har brug for at vide bare en lille smule om hvad jeg bliver smidt ud i – på forhånd. Så jeg lige kan indstille det sarte sind på hvad der nu måtte komme. Men det var bare med at hægte sig på og så prøve at tage det i bedste sportsånd.

Vi skulle bare lige aflevere en computer (den med mine RAM-klodser i), drikke en kop kaffe og så tilbage til det hus vi boede i. Men de havde planlagt det anderledes, for vi skulle smage deres særlige majs, der var ekstra søde og alt det der. Men de var allerbedst når de var helt friskplukkede – så det skulle vi lige ud og gøre!

IMG_2494

De har et gammelt hus lidt udenfor landsbyen hvor de kan dyrke hvad de vil i den rigeligt store køkkenhave (der vist egentlig var en mark med et hegn omkring), og der skulle vi ud. NU. Inden solen forsvandt helt. Fuld af ærgrelse over mit standardvalg af kamera, dvs monopod og intet filter samt et objektiv der kunne “lidt af hvert” hoppede jeg ind i bilen, velvidende at derude ville de gode motiver være og der ville være fred og ro til at bruge kameraet helt som jeg ville, mens kæresten og de andre gik i gang med majshøsten.

Manden i huset havde i øvrigt sagt til mig – inden vi kom til dem – at jeg skulle tage kameraet med. Men desværre havde han ikke fået sagt hvad han ville vise mig. Troede jeg skulle tage lidt billeder af familien eller hans bier. Eller sådan noget.

Et af børnene ævlede løs om en hest hun ville vise mig – hendes særlige ven. Jeg fattede ingenting, men fik det oversat og kunne efterhånden genkende hendes ord og høre at de handlede om hesten – hele vejen derud.

IMG_2479

Jeg tror faktisk at det er en Lippizaner.  Men har altså ingen forstand på heste, bortset fra at den race er den fine i Ungarn. Og det var jo præstens hest, ikk? 🙂

Måtte i øvrigt stoppe kæresten da hun svingede designikonet ind ved huset – der stod meterhøjt græs i indkørslen. Knastørt. STOOOOP…. din bil har katalysator, skat… vi brænder sgu det hele af! Hun bakkede kvikt ud på vejen igen og vi gennemgik græsset for at se om der var gløder. Det var der ikke, for hun var ikke nået helt ind til det høje græs med den varme del af bilen.

IMG_2507

Her ville et gråfilter have været godt at have i tasken! Men jeg kan godt garantere at det var en smadderflot aften. Lyset, lydene og duftene var fantastiske. De hidsige hvepse der viste sig at gemme sig i jorden, kunne jeg dog godt have undværet.

IMG_2524

…. men lidt gymnastik på kameraets indstillinger (på lysmålingen især) klarede i nogen grad problemet. Men let var det ikke. Er særligt tilfreds med at det rent faktisk lykkedes mig at fange både farver, sol og detaljer i alt det mørke.

12 comments on “Ændrede aftaler

  1. Det må ha været noget af en prøvelse for dig, med alle de planer og ændringer undervjs.
    Flotte aftenbilleder du fik med hjem, på trods af det savnede udstyr.. 🙂

    • Det var en prøvelse af de lidt større, især fordi det hele jo foregik på et fremmed sprog og jeg fik først oversat tingene når aftalerne var blevet lavet… var sat en lille smule uden for medindflydelse dér.

      Det var hundesvære billeder at tage.. så tak..

  2. Det ligner en lipizzaner. Lækker, men lidt tung hest. Det mørke føl peger også i den retning. Kan godt forstå, hvis du har lidt svært ved at klare alle de hurtige beslutninger, men du har åbenbart formået alligevel bare ‘at flyde med strømmen’ 🙂

    • Jeg har prøvet at google lidt på billeder og synes osse det ligner meget godt. Den virkede helt utroligt venlig og blid og lod os uden problemer nusse både den og føllet gennem det seriøse hegn.

      Der var problemer for mig og jeg fik det svært i perioder med det – men så gav jeg helt slip på kontrollen og så gik det lidt bedre. Til gengæld var jeg ikke særligt selskabelig, for det var der ikke overskud til..

  3. Det er da nogle superflotte billeder du har taget trods det manglende udstyr. Jeg kender godt det med på forhånd at ville vide, hvad der skal ske. Uvidenhed kan skabe utryghed.

    • Tak for os, og ja, det kan godt være lidt svært at gå rundt og være konstant uforberedt på alting.. og sproget gjorde jo så at jeg heller ikke rigtigt kunne gætte mig frem til hvad der skulle ske, kunne ske… men utrygt, det var det nu ikke – bare lidt forvirrende ikke at vide hvor jeg skulle lægge min energi..

  4. Det må ikke være helt nemt at leve med konstante improvisationer, når man helst vil det modsatte. Godt du var forberedt, og det lyder da som ud, du klarede det i fin stil.
    Gråfilter? Når du i forvejen har meget lidt lys??
    Men en flot aften var det.

    • Det var bestemt ikke nemt, men til sidst opgav jeg helt og flød bare med. Men det kostede lidt på evnen til at være social, for jeg vidste jo aldrig om jeg skulle bruge energien til at klare et eller andet større senere. Besøg i et butikscenter eller frokost hos hyrden eller sådan noget..

      Gråfilter, ja. På billedet med majsen ville det have været godt. Lyset var begrænset at jeg måtte arbejde med blænde og eksponeringstid og jeg ville have lidt himmel med under stænglerne. Men skulle jeg have detaljer i majsen – og med lav dybdeskarphed – blev himlen udbrændt og kedelig og fuldstændig overtog motivet som hvid klat. Et gråfilter havde gjort det nemmere at fange detaljerne i majsen med længere eksponeringstid… Og så kunne jeg skære størstedelen af himlen væk – bagefter.
      Men selvfølgelig kun hvis jeg havde haft noget at sætte kameraet på.

  5. Trods manglende tekniske dele, så er dine billeder blevet rigtig flotte. Bare det at skule være sammen med mange mennesker med et fremmed sprog i flere dage ville gøre mig træt og ør, så jeg tager hatten af for dig 🙂

    • Tak.. tror det skyldes en blanding af held og lyst til at lege med kameraindstillinger.. og ikke at forglemme lidt præcise beskæringer 🙂

      Jeg har jo prøvet det før og jeg bliver osse træt i hovedet og lettere irritabel til tider. Men det gik faktisk ganske ok denne gang.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

