I storkenes by

Dernede i Ungarn, i nabobyen, har de hver eneste sommer mange storke. Altså den hvide stork som vi elsker og aldrig (eller næsten aldrig) ser herhjemme.

Jeg havde håbet at jeg havde set dem i år, men de var desværre fløjet og rederne stod tilbage. Jeg talte lidt med vores vært om de storke og han fortalte at det var selve bystyret der havde ansvaret for storkene. De sørger for at sætte de her stativer op i lygtepælene og de samler alt afskåret materiale fra byens træer, buske mm i passende bunker rundt omkring. Det har storkene helt styr på, så de ved hvor de skal hente deres enorme redepinde.

IMG_2538

IMG_2571

Beboerne i den by har efterhånden vænnet sig til at man ikke skal parkere eller opholde sig under de her reder for storkene smider de pinde ud som de ikke kan anvende – det vil sige de store af pindene!

IMG_2577

Der er rundt regnet 4 hovedgader i byen (ganske som i danske byer: vestergade, nørregade, østergade og søndergade) og de ser alle sådan ud. Men det viser altså noget om storkenes befolkningstæthed i den by, og hvor tæt de faktisk er på hinanden når de yngler her.

Nå – I skal jo ikke snydes for en storkefamilie, så her er hvad jeg havde håbet at se lidt af denne gang. Nu var jeg jo kommet tilbage med bedre kamera og en fin lille zoom og et stativ:

IMG_0768

Det var det år de havde en stork, der vandrede rundt mellem gæsterne på det lokale konditori og jeg fik selv nærkontakt med den da den stjal min kage!

Det havde vi meget grin af men for beboerne i byen er de lidt lige som de hellige køer i Indien – det er byens særkende. Storkenes by.

13 comments on “I storkenes by

    • Ja det synes jeg faktisk osse, for jeg havde håbet rigtigt meget at jeg nåede frem i tide og da vi nåede til byen på vej ned holdt jeg nøje øje med rederne – men de var tomme, og så var der jo ingen grund til at skynde sig tilbage.

  1. Velkommen hjem og tak for rejseberetninger fra et land, som er helt ukendt for mig. Tænk at have storke spankulerende rundt omkring sig i hverdagen, godt de passer på deres storke 🙂

    • Det er ukendt for de fleste og de få der kender det er ikke nået ret meget længere end til Balaton eller en storbyweekend i Budapest. Og dér kan man godt klare sig på engelsk og tysk.. det er straks værre i det østlige Ungarn – der er det en stor fordel at have kontakt med de lokale så der kan tolkes.

      Mht storkene kan jeg jo ikke rigtigt lade være med at tænke på om det ku være en lille del af vores danske storke der er blevet dovne og har fundet en fredelig plet derude… 😉

  2. Æv, at storkene var rejst, før du kom. Gad vide, om man gør lige så meget for storkene i Polen, hvor vi jo også så rigtigt mange. Og det er så ikke kun flyvende pinde, man skal tage sig i agt for under storkerederne. Det var nær gået galt for Donnaen og Gemalen, der havde mere travlt med at se på en storkerede end på den lille kirke, som jeg absolut skulle undersøge. De var totalt forgrinte, da de skulle forklare mig om den kæmpe storke-skid, der var kommet sejlende og landet få meter foran dem 😉

    • Umiddelbart vil jeg tro at polakkerne har det samme forhold til deres storke, men ved det jo ikke.

      Griner lidt af storkemøget og vi så osse sporene – de ER store. Men til gengæld kan de vaskes af tøjet (selvom det er noget jeg personligt ville være ganske ked af) og bilerne… men en pind i forruden vil udgøre et problem af de større..

  3. Det er nogle helt fantastiske reder, de kan bygge – hver eneste er jo et lille stykke ingeniørkunst. Jeg har engang været i en lille tysk by (i det tidligere Østtyskland), hvor de også havde storke, jeg tror byen hed Rüdesheim eller lignende, der passede de også godt på storkene, men der var ikke de fine redebygningsforhold, som dem du viser her.

    • Så vidt jeg ved er der rigtigt mange tyske småbyer med tilsvarende tæt storkebestand i yngle-tiden og jeg tror da de fleste småbyer er rigtigt glade for de store fugle med de kæmpestore reder.
      Ja de er ganske specielle, de der reder. En enkelt af dem vil jeg tro var ca 2 m høj.

  4. Det er egentlig pudsigt, at man har storke så mange steder i Europa, når vi i DK kæmper en nærmest fortvivlet kamp fo rat få dem tilbage igen. Vi har nok for lidt af den mere vilde natur til, at de har ordentlige leveforhold, tror jeg.
    Vi så masser af storke i Alsace.

    • Det kan være de der storke bare er blevet dovne og ikke gider flyve helt herop. Det kan være at klimaændringerne har ført til små ændringer i vindene og at storkene mangler deres medvind herop. Men mon ikke det er som du foreslår, at vi mangler noget passende natur til de fine fugle.

      I øvrigt har jeg hørt noget om at de storke man ser på sjælland ikke kommer fra syd men fra storkegårdene i Sverige.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

