30 minutter før lukketid

Jeg kan lige så godt indrømme det. Jeg er korthåret. Ganske meget korthåret. Eller lidt. Eller hvad vi nu skal kalde det. Så korthåret at sakse til at klippe med er meningsløse og operationen bør udføres med en maskine. Ofte.

På plussiden:

  • Jeg har aldrig morgenhår
  • Jeg har aldrig problemer med frisuren i blæsevejr for jeg har ingen
  • Håret er aldrig vådt i frostvejr – egentlig er det jo sjældent vådt
  • Jeg har ingen problemer med gode huer og deraf følgende hattehår – eller hjelmfrisure hvis transporten foregår med motor og to hjul
  • Jeg spreder ikke lange mørke hår på saniteten (ahem.. i mit tilfælde ville de vist mestendels være grå)
  • Lykken er stor når kæresten klipper mig efter en varm dag på arbejde – som i dag.

På minussiden:

  • Jeg bør faktisk smøre hovedbunden med solcreme, alternativt tage en hat på.
  • og… øhhh så kan jeg faktisk ikke komme i tanke om flere minussider om mit hår der i den grad er blevet mit brand (især på arbejde hvor alle ved hvem  hende den korthårede er)

Og dog.. én. For jeg skal jo have sådan en maskine til at klippe det med. Og den maskine har bare at fungere fra kæresten kører den første bane af – til hun er færdig med den sidste. Der er absolut ingen halve løsninger her, med mindre at jeg vil ligne en der er blevet klippet af et barn eller være udstyret med enten en hanekam eller en uskøn kløft.

Det er nu altid (eller næsten altid) gået godt.

Men her i eftermiddag var det altså meget tæt på at gå galt. Kæresten var ca halvvejs i hårfræsningen da maskinen på snedigste vis undslap hendes greb og styrtdykkede direkte mod toiletkummen. Der sad jeg så på en skammel og vidste at jeg var udstyret med en højst ejendommelig frisure og så, nærmest i slowmotion, maskinen lave sit kamikazedyk. Hun reddede den med et næsten overmenneskeligt greb i ledningen og blev bagefter ganske chokeret. Og jeg grinede. Hvad skulle jeg ellers have gjort. Var den røget i potten måtte hun jo bare afsted efter en ny maskine og dét i en gevaldig fart, butikkernes åbningstider taget i betragtning, for jeg ville ærligt talt være lidt ked af at gå på arbejde i morgen iført kasket eller bøllehat og jeg tvivler lidt på at bossen ville bryde sig om at jeg udeblev på grund af halveret hårpragt. Kunne jo naturligvis tage en “hårtrimmerens første sygedag” og jeg er helt sikker på at situationen ville blive forstået men dog ikke accepteret.

Kæresten forstod ikke at jeg kunne grine af det – inden vi overhovedet havde fundet ud om den havde overlevet den ufrivillige tur i kummen – men helt ærligt – hele situationen var altså lidt grotesk men slet ikke noget der kunne have slået mig ud.  Hun havde en sand kamp med mig resten af tiden fordi jeg småklukkede og ikke rigtigt kunne sidde stille, og det skal man altså stadig selv om det er med maskine.

Nu sidder hun henne i sofaen og skumler lidt over mine småfnis og føler sig lidt dum. Og jeg ved hvad hun gør – hun søger efter en ny maskine uden ledning og med gummigreb. Vamdtæt, måske?

Så kommer der da noget godt ud af det for den gamle maskine var ærligt talt ved at blive lidt småslidt og jeg har en vag erindring om at jeg i splitsekundet mellem hendes uuuuhh og kummens splash (viste sig at stamme fra et eller andet andet der havde taget turen med  ned) sad og håbede at den ville dø nådigt her og nu og at kæresten måtte afsted efter en anden.

Men den lever endnu – men nok ikke længe for hun har kæresten nærmest fået et hårklippermaskinetraume om at efterlade mig i halvklippet tilstand. Og iført kasket.

Men ok, én ting har vi i hvert fald lært. Dette er noget der skal foretages inden lukketid, for står potten ikke åben, kan der sikkert ske noget andet med maskineriet, der gør mig lidt mere end bemærkelsesværdig dagen efter.

Så der er da en minusside mere – maskiner kan gå i stykker. Eller blive våde. I modsætning til håret.

14 comments on “30 minutter før lukketid

  1. Hehe. Jeg kan nu også godt se det morsomme i det. John sætter sig ud på terrassen og lader mig klare sagen derude, og om vinteren foregår det i køkkenet – uden kummer og hårde gulve 🙂
    En ide, måske?

    • Jo det var da en ide, men da jeg insisterer på et bad bag efter for at få drysseriet af er det vist nemmest at den slags foregår i badeværelset. Har vist osse lidt mere hår end John, trods alt 🙂 Men udenfor ville være perfekt, hvis vi havde muligheden – og dér kan altanen ikke rigtigt bruges…

  2. Godt Kæresten reddede maskinen og din dag i morgen.

    Jeg sidder og tænker på, om det ikke også er farligt at smide elektriske remedier i vand – det er da sådan de begår selvmord på film: op i badekarret, fylde det og i med føntørrerren, så er det bal forbi.

    Jeg er sikker på, at hun kan google sig til en waterproof ledningsfri trimmer 🙂

    • Ja.. men det var hun nu kommet til uanset hvad – for så var hun jo bare blevet sendt afsted efter en erstatningsmaskine. Men hendes reaktion var ganske underholdende da hun frygtede at hun skulle efterlade mig halv-klippet.

      Jo.. det kan være småfarligt med vand og elapparater men ikke helt så farligt som det bliver fremstillet og i øvrigt greb hun den i ledningen.

      Det har hun vist allerede gjort, så mon ikke en udskiftning er på vej..

  3. Når man som jeg let kommer til at omsætte det læste til billeder, så endte det her indlæg med at blive ganske underholdende 🙂 Og så kom jeg til at tænke på, hvor meget tid jeg kunne spare på en uge, hvis jeg skiftede føntørrer og glattejern ud med trimmeren. Men nej. Jeg tror, at jeg holder den linie, der er lagt.

    • Det må da gerne være underholdende og det er tilladt at trække på smilebåndet over den selvmordstruede trimmer og mig med hanekam.

      Ja, det er ganske tids- og shampoobesparende at holde håret så kort og når jeg ser hvad priserne er på frisører når jeg går forbi deres vinduer tænker jeg på at jeg vist ikke behøver have dårlig samvittighed over at skifte trimmer ca hvert andet år.

  4. Hahahaaaaaa…. spændende look, du kunne være endt op med, hvis maskinen var afgået ved døden..:-)
    Hasse har også privat frisør.. eller trimmer, hedder det vel egentlig, når vi er i jeres hårlængder 😉

    • Ja.. det ville være interessant og jeg er ikke helt sikker på at kæresten ville have brudt sig om det.

      Trimmer.. ja.. men sådan helt ærligt omtaler jeg den nu som regel som “fræseren”…

    • Ansigtsudtrykket var ganske underholdende og hele situationen var da bare til at sprutte af grin over. Men kæresten er lidt ærekær mht at gøre tingene ordentligt og rigtigt så hun tog det ganske personligt at det var ved at gå så galt.

  5. Altså min datter har meget kort hår i den ene side og meget langt hår i den anden side, så du kan vel også 🙂 Ellers må I have en reservetrimmer

Har du kommentarer eller spørgsmål:

