Næsten ingen klager herfra

Kors, hvor er det altså bare dejligt vejr i dag. I hvert fald hvor vi er. Det er varmt men det blæser en del, så vi mærker nærmest ikke den der tunge hede, vi kan aflæse på termometret, 

Så nu sidder jeg lige så stille på altanen og skriver lidt mens kæresten har opgivet at være ude og er gået i køkkenet – for at bage! Hun er skruptosset, men der var vist et par nye opskrifter og nye remedier der lige skulle afprøves. 

Men jeg nyder det altså – og nok mest fordi jeg ved at jeg ikke skal arbejde i dag – og sender en varm medfølelende tanke til dem der skal. Osse blandt mine kolleger er der nogen der sidder på en dum weekend tilkaldevagt. Godt det ikke er mig. Jeg blev spurgt men sagde pænt nej tak. 

Jeg havde faktisk forventet noget tordenvejr i dag men det er vist blæst væk igen. Og heldigvis for det. 

IMG_0311I går var vi sammen med vennerne her hos os og vores altan bestod hygge-i-tropenatten prøven med levende lys i lamperne og skummel hygge med noget i små glas og alt for fedende chips i små skåle. Efter byens lydbillede at dømme var vi bestemt ikke de eneste der ikke kunne finde ud af at gå i seng på sådan en fantastisk aften.

Dem vi havde besøg af havde kørt ca den samme tur som vi skal ud på om nogle uger (alt for mange uger iflg mig) så vi skulle lige have et par tips mht ruter og hvordan man finder overnatningsmuligheder undervejs. Og hvad der kan betale sig og hvad man absolut bare ikke skal køre efter. Blandt andet fik en obskur og aldeles ukendt cafe på en ungarsk rasteplads skudsmålet – drej af her og bliv dér. Viser sig at være god og vellavet mad, dejlig betjening og pæn wellness afdeling som indehaverens kone vist havde fået indrettet lidt til privat brug men som de nu tjente gode penge på. En afdeling for herrer og en for damer, så vi skal ikke dele spa med rumænske truckere iført netundertrøjer og ikke særlig lødige manerer. Det må vi opleve – en rasteplads med wellness profilering. Det er da for sært. Især fordi den vist ikke ligger i nærheden af motorvejene. Og så var der ovenikøbet vagter og video på parkeringspladsen så man blev opfordret til at lade vinduer stå lidt åbne og lufte bilen samtidig med at man selv dyppede sit overophedede køre-legeme i poolen. 

Andre små forberedelser til turen er osse i gang. Blandt andet har vi fået lavet et nyt hundetegn til vovsens halsbånd, og stiftet bekendtskab med den sære danske hundelov. Enhver hund skal bære et hundetegn i halsbåndet (uanset om den er chippet eller ej) hvor ejerens navn og adresse står med “uforgængelige bogstaver”. Ja, fint nok. Der behøver hverken stå hundens navn eller telefonnr eller email på. Men navn og adresse. Hvad havde de tænkt sig hvis de fandt hunden løbende løs og ensom rundt i en skov – sende den med postdanmark til modtageren? Jeg fatter det altså ikke og stod det til mig stod der ejerens navn, et tlf nummer og en emailadresse i stedet. Men det koster altså kassen i bøde ikke at have styr på det der så vi måtte pænt ofre et nyt lille skilt til hunden, så min mor, der skal passe hunden mens vi er væk, ikke pludselig står overfor en hidsig betjent der udsteder bøder for manglende oplysninger på hunden.  Og nu vi var i gang fik vi lavet et tilsvarende – blot med min mors oplysninger på. Så kan de to hænge side om side når hunden er hos hende og ingen kan “gø” af det. Men da hun ikke formelt er ejer af hunden skal den altså bære begge – Vi håber at den, hvis den løber væk, bliver fundet af nogen der selv kan tænke sig til hvilken adresse den hører til – om så bare midlertidigt, da den jo næppe er vandret gennem landet for at forsvinde ud i en vestjysk skov. Tvivler dog på at den bliver nogen stor jæger med det dobbelte dingleværk om halsen. 

Forberedelse nr to er fremskaffelsen af en skal til min telefon så denne bliver modstandsdygtig overfor det fine steppesand/støv der kommer ind overalt. Så nu ligner min ellers elegante iphone noget der er fremstillet af DeWalt og som mere eller mindre er modstandsdygtig overfor bomber, tab fra 3. sal, dypning i vand (ned til 2 m som der står – men uden at muligheden for samtaler fjernes – hvem faen snakker i tlf 2 m under vandet??) og vigtigst af alt – støv. Kærestens tlf skal alligevel udskiftes når vi kommer hjem, så den må klare det som den bedst kan. 

Så er der anskaffet en køleboks til bagagerummet.. sådan en smart én der kan gå på 12v stikket. Hurra – kolde drikke undervejs når vi vil have det og ikke bare når der er mulighed for at købe det. Det er bestemt heller ikke alle steder i østeuropa vi har lyst til at stoppe for at proviantere, så der er det osse rart at kunne klare sig selv lidt bedre. 

Og altså i går.. solen gik jo ned over byen – og det så sådan ud. Lynskudt fra altanen og her bestod mit lille monopod stativ sin eksamen. Hurtigt op, finde støtte, fokusere og så skyde på 1/4 sekund.. havde jeg skulle sætte tripoden op var gået galt, da vi ikke umiddelbart har plads til sådan et stativ på altanen og derfor skal der flyttes rundt på tingene – og inden alt det var sket var farverne forsvundet. Her smækkede jeg bare kameraet på monopoden og skød næsten med det samme – og hen over hovedet på et par af vores gæster:

IMG_2380

 

 

16 comments on “Næsten ingen klager herfra

  1. Nu er I vist ved at være så ferieklare, som I overhovedet kan blive – så kan tiden kun gå for langsomt. Hunderegler er tåbelige – ganske som så mange andre regler er tåbelige, og man kan kun gøre én ting: følge lovene 😦
    Vi hørte to tordenbrag og det regnede i fem minutter. Det var til at overse …

    • Overhovedet ikke, men vi har egentlig ikke så meget tid at gøre med, da vi jo har travlt på arbejde og derfor kun har et par weekender til det praktiske – og det er der altså stadig en del af. Men skal jeg mon forstå det sådan at nu gider du bare ikke høre mere om den ferie før vi får lettet måsen og er kommet afsted? 😀

      Hæhæ.. det måtte jo komme fra dig.. tilbagebetaling af min holdning til at regler bare skal respekteres – osse når de er fjottede 🙂 Men egentlig er det ikke fjollet, det er bare en petitesse som jeg ikke fatter men jeg er da bedøvende ligeglad, bortset fra at visse adressers længde ikke er designet til at stå på små metalskiver.

      Vi har ikke hørt eller set noget.. vi venter stadig.

  2. Wauu en flot solnedgang.. den fik jeg desværre ikke med, måske fordi den ikke kunne ses fra sengen, som overfaldt mig før solen gik ned.. Vi havde været oppe tidligt og spille golf, så jeg var mør.. 🙂

  3. Der er nu ikke noget som at gøre sig klar til ferien, det er så dejligt efterhånden at kunne sætte checkmarks, så man kan se, at projektet skrider fremad.

    Smuk smuk solnedgang.

    • Sådan en type ferie som vi har gang i kræver en del forberedelser, netop fordi vi egentlig ikke kan forberede og planlægge ret meget når vi først er på vejen.. Og så er vi grundige af natur 🙂

      Ja, det var en fantastisk solnedgang og en superaften at være ude i…

  4. Udveksling af ferietips under indtagelse af rare ting og siddende på en sommeraftenvarm altan er en skøn beskæftigelse 🙂

    Og så vil jeg gerne spørge dumt: Hvorfor er der steder i Østeuropa, hvor I ikke har lyst til at proviantere? Er det udvalget? Hygiejnen? For skummelt eller noget helt andet?

    • Ja og dejlig lærerigt, selvom vi jo nok kender hovedlinjerne i turen, da vi har gjort den før.

      Du spørger ikke dumt, men jeg tror du overser et lille faktum her. Så jeg vil stille et modspørgsmål til dig: hvordan tror du vil have det hvis du og en nær veninde (og ingen andre) sætter jer bag rattet i en “bedre” bil, der oser af enten turist eller velstillet mand, og kører afsted med destination “den rumænske grænse”..

      Vi skal altså tænke os om, for der er ingen “mand” til at se skræmmende ud og der er ingen andre end to kvinder (der vil blive opfattet som nemme ofre, der næsten selv er ude om det) på tur til at løse problemstillinger med landevejsrøverier, falske politifolk, sigøjnere med hang til tricktyverier. Det er ikke mange steder vi har lyst at stoppe, og vi vil helst selv bestemme hvilke så det er godt at være nogenlunde selvhjulpen så langt som muligt. Sidst vi kørte turen alene lærte vi at kigge stederne ud ift parkering- og oversigtsforhold og benzin-kæder med videoovervågning. Hygiejnen og udvalget er vi ligeglade med og har altså vores eget lokumspapir med i bilen, for er der overhovedet noget på toiletterne er det af typen “ridser i røven og bæ-tværeri” og alkogel kan klare resten.

      For nogle uger siden sad min gamle onkel og klogede sig i hvorfor vi dog ikke tog på ferie i ørkenstaterne og fik den oplevelse med.. eller Ægypten for den sags skyld. Men nix – to kvinder på ferie uden mænd indeholder sine egne problemstillinger som man ikke altid tænker på – hvis man ikke lige står i homo-situationen.

      • Du har fuldstændig ret: Jeg tænkte mig ikke om. Eller jeg var bare for uvidende til at forstå, at kombinationen af rumænsk grænse og to kvinder alene på tur var et decideret risikabelt foretagende. At I bliver set skævt til er trist. At I ligefrem skulle være ‘nemt bytte’ og ‘selv ude om det’ er uhyggeligt og væmmeligt.

        At der helt generelt er forskel på at være afsted som mand og kone/familie og som to kvinder er jeg helt med på. Omgivelserne reagerer anderledes. Jeg mærkede det tydeligt i New York. Men heldigvis kun på den gode måde.

        • Kulturen er bare meget anderledes i det østligste europa, og det gør sådan en tur til noget der skal udføres med en vis omtanke. Om det er risikabelt ved jeg ikke, men vi skal tænke os om hvordan vi færdes rundt der. Vi har dog et par fordele som jeg helst ikke vil komme for meget ind på lige her, men vi er gode til at falde ind i omgivelserne, så vi ikke ligefrem oser af turister og vi er gode til at kontrollere kæreste-trangen og bare være veninder med behørig afstand, da vi ellers risikerer gedigne tæsk, problemer og chikane.

          Men lige så svært som du har mht at forestille dig hvordan det kan være – lige så svært har jeg jo ved at forestille mig at det kan være anderledes, da mine rejseerfaringer med en mandlig rejsefælle kan ligge på et meget lille sted.

  5. Jeg kan godt følge dig at nu kan det kun gå for langsomt, og det var sgi da en fjollet hunderegel, men der vist mange fjollede regler i Danmark, men tror nu ikke at politiet bruger særligt meget tid på at kontrollere hundetegn og heldigvis er hundegøen jo ens i alle lande, så den røber sig jo ikke. ;-D

    • Det er faktisk først nu den bliver lovlig hvad det der angår, men det skal helst være i orden når den nu skal passes i et par uger.. at vi selv tager risikoen for en kontrol er en ting, men andre skal ikke påduttes noget der ikke er helt i orden.

      Ja den regel er lidt fjollet, men de sære politikere har vel næppe vidst hvad der ellers skulle stå på det der skilt… og så blev det navn og adresse.. vi undlod dog postnr da vi jo ikke tror den skal med postdanmark hjem…

  6. Nu er det mange år siden vi kørte rundt i Østeuropa, og der var det som en lille familie med far, mor og børn, og tingene så helt anderledes ud, selvom der også dengang var steder der var for farligt at holde og overnatte i det fri. Skal vi afsted vil vi bestemt også lytte til andres erfaringer, for i dag er det med livet som indsats at overnatte på anerkendte rastepladser med campingvogn.
    Vi har et vennepar, hvor konen var superkorthåret og ret maskulin. Hun fulgtes med mig og Camilla på dametoilettet, men blev vist ud. De pegede på herretoilettet, indtil hun rettede sig op, så de kunne se hun var en kvinde, der bare var gemt i en lidt løshængende T-shirt. Det har vi haft meget sjov ud af 🙂
    Jo jeg viste billeder af himlen, og det gør jeg igen i dag 😉

    • Overnatte på rastepladser ville jeg slet ikke turde, men det er osse en vurderingssag bare at holde stille på rastepladserne – men man lærer hurtigt at kigge de andre biler “ud”.. og så har vi heldigvis et par undercover-tricks i baghånden så det går nu nok.

      Og når vi først er landet hos vores vært bliver bilen dækket over og sat ind til hønsene og vi skifter til en lokal ældre seat med det rette rust-/gaffatape look og lokale nr plader og så er der ingen der gider beskæftige sig med os mere.

      Griner af din historie med dametoilettet.. den kan jeg godt genkende 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

