Pjatterier

Forberedelserne til ferieturen ned gennem europa er ved at tage form. Vi tæller ned og begynder at orientere os om overnatningsforhold undervejs og alt det der. Checker bilens forsikringsforhold, sikrer at falck-abonnementet virkelig er all-europe. Eller i hvert fald de dele af europa som vi agter at sætte sommerdækkene i. Rejseforsikring får osse et ekstra kik og vi begynder at orientere os en lille smule om diverse mobilforhold undervejs. Heldigvis har EU været så venlige at blande sig i roaming-priserne på mobildata, så vi regner ikke med nogle katastroferegninger hvad det angår. 

Jeg har opdateret ipad og iphone med to geniale apps til turen. Sygic navigation, der kører uden mobildata og dermed uden chokregninger til følge. 260 kr og så har jeg navigation til 98% af europa i min telefon – uden at den skal hente data. Og så er det kun én dims vi skal huske at tage med fra bilen når vi går nogen steder. Og holderen til telefonen signalerer “jeg holder en iphone, der ikke er i bilen fordi min ejer har taget den med !!!”  Det er dælme i orden.  En garmin holder derimod siger at den holder en garmin, som ejeren ikke har meget at bruge til uden for bilen, og derfor ofte smider i handskerummet eller under forsædet, når der skal drikkes kaffe. 

Den anden er en VPN addon, som gør at jeg uden fare for hacking kan smække både ipad og iphone på gratis  wifi hotspots i udlandet (og herhjemme). Noget ellers ville være ganske tøvende med. Men nu kan vi altså komme gratis online på hoteller, turistbureauer, tankstationer og cafeer og hvad ved jeg – uden at nogen kan lytte med på linjen.

Ja – og så har jeg endnu en gang prøvet at få gang i min blogbad pro, som er en wordpress app til ipadden, og som mest af alt minder om livewriteren. Men den driller og er lidt speciel, og jeg beklager hvis jeg sprøjter underlige indlæg ud i jeres RSS  læsere og derefter sletter de halve indlæg igen. Det er især problemer når jeg vil have billeder ind i et indlæg, at jeg så lige vil have et preview af bloggen inden jeg trykker på upload. Men denne her skiderik af en app – den uploader sgu hele møget og viser mig så online-versionen. Som jeg så kan få lov til at slette bagefter, men der har jeres læsere jo allerede opdaget det der sære indlæg. Det må være et eller andet i min vane jeg gør forkert, for programmet er højt agtet for at være godt og seriøst og måske er problemet at jeg hverken er højtagtet, seriøs eller god. Men det ville ærligt talt være lidt fedt om jeg kunne bruge den app og finde rundt i den lige så godt som alt muligt andet når jeg starter bilen en dag i august. For jeg tager slet ikke en computer med – kun ipad og iphone. 

Vi tæller ned til ferien – ganske som vi gjorde for et år siden og en tilsvarende kalender markerede vores flyttedato, så denne ikke pludselige var “næsten i morgen”. Det kan være mystisk svært for os at holde rede i sådan noget forholdsvist simpelt noget fordi den ene af os styrer sin kalender på datoer og ugedage og den anden på ugenumre. Så aftaler har det med at komme lidt bag på mindst den ene af os. Og det er noget roderi. Mildest talt. 

Så nu sidder denne lap papir på køleskabet og vi næsten slås om at få lov til at slå det daglige kryds, der markerer endnu en arbejdsdag mindre til vi kan tage hjem fra arbejde en fredag og  skåle i et par øl inden vi pakker bilen og kører dagen efter. Kors hvor vi glæder os til at komme lidt væk fra dagligdagen og køre ud i “ingenting” uden at have mange faste aftaler om hvor vi skal være og hvornår. Hvor alle aftaler ikke er plus/minus 15 minutter men plus/minus et par dage. 

 

Og så er kærestens bestræbelser på altanen begyndt at bære frugt – eller hvad man nu skal kalde det når det er tomater.

Altanen bugner af grønt og rødt og lilla og lidt mere grønt. Selv peberfrugterne ser ud til at hygge sig, men vi er lidt spændt på om vi når at få glæde af det hele inden vi drager af. 

En ting er i hvert fald sikkert, der er ikke noget af det der overlever 14 dage eller mere uden pasning. Vi gider ikke engang spekulere i selvvandingssystemer til noget af det. For vores altan er glohed som et drivhus uden døre hvis ikke vi er hjemme til at åbne vinduerne på vid gab. Og sådan har vi nu ikke tænkt os at efterlade det når vi tager afsted. Vi lukker og ved at det må så være sådan. 

Og mig? Jeg er stadig i den der tænkeboks, men har dog en vis ide om hvad der venter og hvad der er i en eller anden proces på vej ud mht at skrive breve til intethederne. 

Fik lidt nyt at tænke med i weekenden pga en samtale der pludselig udviklede sig i lidt sær retning om søskenderelationer. Men den skal vist lige have lidt ekstra tid på det mentale komfur før den er helt mør. 

16 comments on “Pjatterier

  1. Ih, hvor jeg altså håber for jer begge, at I får en super ferie og at I vil nyde gavn af at komme godt og grundigt væk fra hverdagen.
    Tak for at nævne den navigeringsapp – den lyder uhyre nyttig og tilmed billig at bruge i udlandet.
    Rigtig god ferie, når I når så langt!

    • Tak for gode ønsker og vi deler dem ganske meget.

      Den navigeringsapp er rigtig god og lige så avanceret som almindelige gps´er. Eneste lille problemstilling er at den skal holdes opdateres for at virke som den skal, men det er nu hurtigt klaret inden man kører ud. Og ikke mens(!) man kører ud, for den vil have wifi til det. Den bliver opdateret 3-6 gange om året og er mere up to date end andre jeg har prøvet. Og så er det altså lidt fedt at den samtidig fungerer på ipaden.. se, dét er en fin skærm at have navigation på 🙂

  2. Hvor bliver det dejligt, når I når til den fredag.. Kan godt forstå I glæder jer, sådan en tur uden alt for faste planer er lige mig..
    Kan du ikke bruge den alm. wp app, den virker da udemærket i min verden.. 🙂

    • Vi glæder os sådan helt vildt.. vi ved hvor vi skal ende og vi ved hvornår vi skal være hjemme igen – og så tager vi det som det kommer ind i mellem.

      Jo, det kunne jeg godt, men er lidt træt af at den har visse begrænsninger vedr opsætning med billeder… så det er især dér jeg godt ville have den anden til at fungere – og det er lige præcis på dét punkt den driller. Men tror faktisk jeg fik knækket problemstillingen nu.

  3. Nedtælling til ferie er ikke så dårligt, og dejligt at kunne gøre hvad man har lyst til uden tidsplan.Håber I når at få smagt på grøntsagerne inden I drager afsted. ;-D

    • Det er nemlig så rart når man kan tælle ugerne på én hånd. Så går det stærkt.

      Jeg ved ikke om vi når det, men jeg tror kæresten synes at det har været sjovt at prøve, og er sikker på at det næste år bliver bedre. Der har været flere fejl og forsøg undervejs.

  4. Det lyder til at blive en rigtig god ferie, væk fra stress og jag og bare derudad.

    Det er nu synd for de smukke planter på altanen at de bare kommer til at dø. Jeg kender det altfor godt fra min altan i Vanløse, hvor jeg boede før. Der havde jeg vejens smukkeste altan, lige til jeg tog på ferie, hvor alle mine smukke margueritter døde. Det var nu lidt trist.

    • Vi håber det bliver godt og jeg glæder mig til at gense sydtyskland og østrig og ungarn.

      Ja, det er lidt synd men vi kan ikke gøre noget ved det, og vi vidste det jo da vi startede på de der planter. Til gengæld er der gjort nogle erfaringer som gør at det nok bliver bedre næste sommer.

      Altaner er guds gave til byboere i etageejendomme.. ville ikke kunne undvære vores.

  5. Din tekniske viden ville jeg altså godt have lidt af. Jeg fatter ikke en dyt, men med min gamle telefon er det også lige meget.
    Vores Garmin kan altså sagtens bruges både til fods og på cyklen, men vi slæber den sjældent med.
    Jeg ønsker I får alletiders ferie, lige om lidt 🙂

    • – din kommentar var altså røget i godkend kommentar – og det er ikke det samme som spamfiltret her… men du er godkendt og kan skrive videre, håber jeg.

      Og jeg ville godt have lidt af din om have og planter og sådan noget. Og sådan er vi jo heldigvis så forskellige og må trække på hinandens viden.

      Vi havde en 8 år gl tomtom, som ikke burde virke endnu (det interne batteri dør) og som kun havde kort over skandinavien, så uanset hvad skulle vi ud og købe ny gps. Og så var i vores verden mere praktisk at have det på telefonen der har en fin skærm.

      Netop – man bærer jo ikke rundt på en garmin i en bymidte som fodgænger.. men telefonen er i lommen og sygic har osse en “fodgænger” indstilling.

  6. Man skal ikke gå ned på teknik 🙂 Gamle Bertha (vores Garmin) er også sendt på pension nu. Hun fyldte det meste af tasken, for jeg er netop en af dem, der aldrig lægger den i handskerummet eller under sædet. Jeg ville gå fuldstændig i panik, hvis hun var væk, for min retningssans er stort set ikke eksisterende.

    Det bliver rigtig godt, når I får sat de sidste krydser og kan starte turen. God nedtælling..

    • Nej, det skal man ikke, og alligevel gør vi faktisk et hæderligt forsøg på at få tingene til at kunne flere ting, telefon som navigation og ipad med eksternt tastatur som bærbar osv osv.

      Bertha? Er det på grund af stemmen der hele tiden insisterer på at der skal foretages en u-veninding eller sådan noget?

      Heldigvis koster nye enheder ikke alverden mere og telefonen gør det altså osse ganske ok med en god app. Tomtom, garmin, navigon og sygic leverer fine apps til formålet.

      • Jeg ved ikke, hvorfor hun kom til at hedde sådan. Jeg tror mest, at det var for at drille ungerne. Det hang bare ved. Min venindes hedder Sibedillen, for den kan næsten snerre 🙂

        • Kan være hun har hentet en særlig stemme til sin navigation.. det har jeg osse prøvet og underholdningen er god, men lidt enerverende efter få timer, når man sidder alene i bilen.

  7. Rigtig god ferie, og ups jeg bruger da frejdigt wifi på hotellerne med vores iPad, var ikke klar over at der kunne hackes. Vi havde lige fået smartphone inden vi drog udenlands og teleleverandørerne anbefalede os at slå dataroaming fra, så det gjorde vi 🙂

    • Jo tak – der er stadig for mange dage til.. men vi glæder os jo alligevel.

      Der kan hackes på de der åbne wifi-spots og især hvis man kommer til at bruge et der ikke er “kontrol” med, så det er en god ide at gøre sådan noget lidt varsomt og ikke lige ordne et par bankoverførsler nu man er i gang. Man skal tænke sig lidt om med det – men opsætningen af en VPN gør det hele meget mere sikkert. Vores rejsemål er jo i øvrigt osse øst-europa og der skal man måske tænke sig endnu mere om hvad den slags angår.

      Det er en god ide at slå dataroaming fra når man kører udenlands og så selv slå det til hvis man skal bruge det i situationen.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

