Hilsen fra tænkeboksen

Det er sært med det sidste indlæg jeg skrev (det fra i går). Egentlig er teksten forholdsvis simpel, den var ikke særligt gennemarbejdet på skrift, men godt og vel overvejet. Men svarene jeg fik rørte mig meget mere end jeg troede muligt. Er dybt taknemmelig for at der sidder mennesker derude som bare bliver ved med at støtte mig i det her opgør med fortiden. Og med nutiden. Og til fremtiden. Det er da berørende på bedste vis.

Og det har jeg så gået og spekuleret som en gal over i dag på arbejde. Robotten har kørt som den skulle og uden fejl – magtede ovenikøbet en lille bitte ekstraopgave – men tankerne har ærligt talt været et helt andet sted og kun fokuseret på arbejde når maskinerne blev lidt for “farlige” som det kaldes i forbindelse med trekantmærket medicin.

For hvordan skriver man sådanne breve til mennesker man faktisk ikke ønsker kontakt med. Starter man med “kære”? Slutter med “med venlig hilsen”. Aj, helt ærligt. Men bare dette lille formaliaspørgsmålstegn er den første hurdle jeg skal overvinde, for på sin egen skæve vis føles det usædvanligt kunstigt at skrive sådan noget. Men kan det rykke bare en cm på mine streger i sandet vil det være forsøget værd. Så meget har jeg forstået. men hvordan faen kommer man i gang?

Skal jeg sætte mig og skrive om de ting som min bror burde kunne huske? Eller de ting jeg ved han har fortrængt. Skal jeg minde ham om at det faktisk var forbudt – som i rigtigt meget forbudt – det han gjorde? Eller skal jeg begynde at rulle det op hvad det har gjort ved mig?

Og midt i alle disse sære tanker slår kryds-tanken ned i mig. Tænk hvis min bror skrev et brev til mig – om hans oplevelser? Hvordan mon det ville se ud? Ville der være en forklaring, en undskyldning, en udskældning eller bare en konstatering af at jeg ikke var noget særligt værd, og derfor kunne bruges som en spændende (varmere) udgave af lolitadukke med 3 passende huller. Mon jeg ville finde ud af hvad der driver en mand til den slags handlinger – mod et barn? Jeg ser på mine kolleger og venner med børn og tænker – hvad mon de ville tænke hvis det var deres barn – eller børn. Hvordan ville de komme videre. Kan nogen overhovedet forestille sig det – og tør man?

Så nu er der stop på tankerne igen, for de kører i flere spor. 4 faktisk. For de samme tanker gør sig jo i høj grad gældende for “overfaldsmanden”. Hvad drev ham til den psykopatiske handling. Sociopati eller psykopati? Dårlig barndom? Eller var det bare simpelt vanvid i et voldsorgie, der blev værre end planlagt? Var det mon overhovedet planlagt? Det hele? Var han koldblodig i sit valg handlinger – eller alt for “varmblodig” og i følelsernes vold?

Hvad skete der egentlig den der aften? Og hvad skete der mon da jeg var væk, besvimet af en sær blanding af chok og små-fatalt blodtab? Jeg aner det ikke, bortset fra et langt-langt væk minde om lyden af foldbold. Så han fodbold på min sofa? Holdt pause? Mens jeg var væk? Det virker enten meget kynisk eller meget selv-chokeret.

Jo, tanker er der sørme nok af. De skal bare ud på ord og skrift og tale. Men at få struktur på dem føles næsten så overvældende som at begynde at skrive en roman uden at kende struktur og persontegning på forhånd.

8 comments on “Hilsen fra tænkeboksen

  1. Nej du kan ikke starte brevene med kære du og dig… Hvad med bare at skrive.. Til dig der var med til at ødelægge mit liv.
    Idiot og eller psykopat er også en mulighed, men ikke specielt konstruktivt.. 🙂

    • Det kan være at det ikke er konstruktivt, men det er jo på sin egen vis sandheden.

      Du har nok ret – der skal bare skrives men kors i hytten hvor er det svært.

  2. Jeg er enig i at ‘Til’ vil være en passende begyndelse og derudover behøver du ikke at strukturere brevet på forhånd, skriv af karsken bælg lige det du føler og få sagt alt det du vil og alt det du har tænkt i så mange år om de to. Du kan altid lave flere udkast og måske er et af udkastene det du ‘sender’ bare du får skrevet alt det du rummer af sorg, smerte, raseri mv.

    • Ja, det må jo nok bare være sådan. Skriv ud af hjertet og så efterredigeringer og udlugning af gentagelser som der jo nok er en vis fare for. Men det må I jo så tage med. Men processen er vist ganske sund, og tankeprocesserne er da i hvert fald i fuld gang.

  3. Skriv løs, læg det på bloggen pyt med gentagelser, hvis det kan hjælpe dig ligesom det gjorde med dine søstre, så er det det værd.

    • Det skal nok komme og jeg er næsten sikker på at der bliver gentagelser i det. Og så håber jeg bare at det osse hjælper lidt på vej; den rigtige vej vel at mærke.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

