I den hvide verden

Der var jeg i går og jeg vil indledningsvis beklage at jeg ikke havde taget mit kamera med og da lejlighed bød sig valgte jeg ikke at bruge min mobil, da den bare ikke lige var egnet. Så her er ingen smukke billeder af eksklusiv, men velkendt havnefront.

Jeg var nemlig i Hellerup og Tuborg Strandpark lå lige om hjørnet. Der har jeg da været flere gange før og nyder hver gang synet af de dejlige både (skibe er det vel nærmere), de eksklusive boliger med den fine udsigt. Fniser altid en smule af de ganske særlige hundeluftere der går rundt her velvidende at visse af dem tjener deres løn ved at lufte andre menneskers hunde (måske en karriere for mig når mit ben vil lidt igen). Og hundene – altså! Men det blev så heller ikke denne gang jeg tog billeder der, for jeg anede ikke at jeg ville komme til at tilbringe et par timer på en græsplæne med udsigt over sundet og millionærer i nakken.

Der skulle jo  kigges på det der knæ. For at få en dom om det var mig der er hysterisk med en smertetærskel under gulvniveau (tvivler), om det skulle have ro eller om der skulle skrides anderledes drastisk ind.

Ankom 35 minutter før tid, da jeg altså ikke var helt sikker på, at jeg kunne finde det rigtige hus mellem alle de her store firkantede, nærmest lidt vulgære, kasser der ligger klasket ud over Hellerups geografi. Nåede dårligt at sætte mig i sofaen før jeg blev kaldt ind. Blev undersøgt og udspurgt om skaden og tidligere problemstillinger med samme knæ og så faldt dommen.
– Du skal scannes. I dag. Og så skal du indstille dig på at skulle igennem en kikkertoperation i det knæ, hvis scanningen viser at det er noget vi kan gøre noget ved.

Ok, det var jeg jo lissom indstillet på og modtog nyheden om at han ikke agtede at rygmarvsbedøve mig med en vis lettelse. For det tør jeg ikke. Det har jeg prøvet og det gør jeg altså bare ikke igen. Det accepterede han heldigvis og lovede at jeg ville få besked om resultatet af scanningen i løbet af en uges tid.

Han ringede over til dem der stod for bookingen af scanneren og fik det ordnet sådan at jeg kunne komme til mellem to andre – altså hvis jeg lige gad vente et par timer – og være parat til at komme når de ringede efter mig.

Jammen det gider jeg da, for jeg vil da ærligt talt gerne have det her overstået hurtigst muligt. Og vejret var jo fint og jeg havde kindlen i lommen, så det var bestemt ingen straf at blive forvist til nærmeste strandpromenade.

Men altså.. scanningen. Her skal man svare på en masse spørgsmål
– diabetiker? Nej!
– hjerteproblemer? Nej!
– metal i kroppen? Nej!
… osv osv
– angst og/eller klaustrofobi? —– øhhhhh…. ja?!?

Efter lidt snak om hvordan den slags foregik besluttede jeg mig for at køre den undersøgelse uden beroligende, da hun lovede at hun ikke ville køre mig helt ind i det der franske hotdog-brød. Så jeg blev en hotdog i DSB udgave i stedet. Lettere sjusket udført.

Her skulle jeg jo så ligge helt stille på en smal og ubekvem briks i 35 minutter ca. Måtte ikke røre mig og dårligt vrikke med tæerne. Det er altså slet ikke spor nemt. Fik nogle hovedtelefoner med dårligt gengivet P4 KBH på hovedet og så var det bare om at holde sig i ro på trods af bankelyde, sære prikkende fornemmelser i benet og skrattende trafikmeldinger om et eller andet uheld på Helsingørmotorvejen.

Da jeg rejste mig igen kunne jeg dårligt bevæge nakken, var stiv i skulderen, havde et begyndende hold i ryggen og benene sov. Det ringede, eller nærmere kimede for ørerne. Var ved at falde over et kabel på gulvet og tabte det digre headset over tæerne. Kom ind med dumt knæ og følte at jeg havde været i nærkamp med hele den russiske hær, da jeg gik derfra. Og de kalder sig hospital?!?

Da jeg kom hjem sank jeg bare om i sofaen og rejste mig egentlig først da det var sengetid. Fuldstændig flad.

Til gengæld forhindrer det mig ikke i at gå på arbejde i morgen. I tre dage. Og så er det ferie. Og så skal jeg – hvis det bliver aktuelt – opereres og bagefter… sygemelding i op til 5 uger. Ak ja.

Tror faktisk at chefen ville foretrække at jeg ikke kom.

10 comments on “I den hvide verden

  1. God ide at få scanningen overstået med det samme. Nu er det spændende om du når at høre fra dem inden I smutter på ferie, eller der ligger en indkaldelse når I kommer hjem..
    Det ville vel egentlig være meget rart at få tidspunktet inden I tager af sted eller..??

    • Det ville være skønt.. får besked enten torsdag eller tirsdag i næste uge.. og skal jeg opereres vil jeg da foretrække at få det gjort så hurtigt som muligt. Indkaldelser ligger ikke i posten – de ligger i email. Og dem kan jeg nu godt læse i sommerhuset selvom netforbindelsen dér er lidt særpræget; noget med at stå med telefonen i en bestemt retning i badeværelset (hvis det regner) eller endnu bedre på bænken i haven… hævet en smule.

  2. Uf jeg føler med dig – og jeg skulle altså helt ind i det forb. rør, fordi de skulle se på alt fra hoved til røv, bogstavelig talt … men du beskrev oplevelsen rigtig godt alligevel, selv om du ikke blev til en fransk hotdog 🙂
    Det bliver spændende med svaret!

    • Og du lå der garanteret en hel del længere tid end mig. Og jeg syntes ellers at jeg lå der alt for længe. Det er en rigtig ubehagelig oplevelse, den der MR scanning. Men rart alligevel, fordi den er så præcis. Det skal bare overstås.

      Ja, det er lidt spændende hvad der skal ske bagefter. Og hvornår.

  3. Den lyder ikke rar, den scanner. Men forhåbentlig finder de den rigtige løsning til dig, så du igen kan løbe om kap med hunden 🙂

    • Det er den ikke, men trods alt bedre end at de opererer uden rigtigt at vide hvad de skal operere i.. det ville være skønt at kunne det, men den vinder nu altid så motivationen til den leg er ikke så stor for mit vedkommende.

    • Jeg har hørt om folk, der har fået lov til at vente i flere uger på de der MR-scanninger hvis ikke man mente at det var akut-akut. Men det er en af de få fordele ved mit job – at vi har den der – og i øvrigt delvist selvbetalte – sundhedsforsikring så vi kan komme på privathospitaler med det samme. Så kan man da lige så godt udnytte det, synes jeg.

      Nu er jeg så spændt på hvad svaret fra scanningen er og hvad det betyder.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

