Er lidt træt

Ret meget træt, faktisk. I øjeblikket forekommer facebook at være en krigsskueplads mellem nogle regioner, en minister og en lang række selvstændige erhvervsdrivende som vi normalt kalder “vores praktiserende læger”. Regionerne vil blande sig for meget siger lægerne, lægerne er ikke effektive nok siger regionerne og midt i det hele er der en SF minister der er kommet op med et forslag der stinker af ikke SF-politik men kunstfærdigt maskeret som rød-blok regeringspolitik (som vi troede det skulle være) og flotte ord om god lægedækning i yderkanterne af landet og hvad ved jeg. Så skal jeg tage stilling til lægernes påstand om om at regionerne vil have detailkendskab til de enkelte patienters forhold for “at forbedre og effektivisere sektoren” og så svarer regionerne igen med en slet skjult dagsorden om at miskreditere lægerne “se lige om DIN læge har fusket med ydelserne”.

Og straks myldrer alle facebookere ind på sundhed.dk for at se om deres læge har fået sig taget lidt for godt betalt for sine ydelser. Ca lige efter at de samme har klikket synes godt om til “bevar familielægen”. For vi gør jo det hele, ikk?

Nej, jeg er lidt træt af at regeringen ikke fører rød politik – det er jo det de blev valgt til. Jeg er lidt træt af at regionerne ikke fatter at lægerne ikke bare er læger men osse har en forretning at drive. Personale der skal have løn, pension og løn under sygdom, husleje der skal betales osv osv og bare synes at de kan bestemme hvor forretningerne skal drives og hvordan alting skal gøres. Og når det ikke lige kan blive som regionerne synes, så truer de med at gå over i den anden grøft. Private aktører. Jammen altså. Jeg fatter ingenting. Vi har private aktører under kontrollerede former i de praktiserende læger. Det er der fordele ved – og det er der osse ulemper ved. Den største fordel er nok nærmest – at det er sådan det har været meget længe og at alle har vænnet sig til deres nøjagtige rolle i sundhedssystemet, hvad enten der er tale om sygehusadministration, læger og patienter. Det vil man kontrollere endnu mere, og dermed sætte lægerne under total administration og kan man ikke få det – går man guddødme over og taler om private aktører og firmaer. Tror regeringen i deres vildeste fantasi at dé aktører vil være mere samarbejdsvillige overfor regionernes særlige krav til administration, placering af praksis og hvad ved jeg.

Tag nu for pokker at bliv enige om et eller andet. Ingen synes det her er godt for det fremtidige samarbejdsklima der skal etableres på den ene eller på den anden måde efter dette.

Men kort og godt – jeg er møgtræt af de to parters mere eller mindre seriøse smædekampagneforsøg.

Jeg gider da ikke checke min læges ydelseshistorik. Jeg er ganske sikker på at der bliver afregnet efter bogen, og hvis der ikke gør er det ikke mit problem. Jeg skal da ikke have mistillid til min egen læge fordi hendes erhverv ligger i konflikt med regionerne. Men guderne skal vide at lige præcis dén kampagne med at checke ydelser støder mig voldsomt. Det må være det sidste græsstrå regionerne griber efter her nu hvor de har set at lægerne vist har befolkningen godt med sig.

Så skal vi have mistillid til dem, så skal vi atter og atter mindes om hvor meget en læge tjener – men skægt nok aldrig hvad det koster at købe og drive en lægepraksis. Så bliver omsætningstal blandet sammen med overskud og hensættelser og befolkningen æder det råt, for vi er jo lidt sure over at lægerne tjener penge på at være læger. Lidt misundelige over deres årsopgørelse og nok osse lidt over selve deres viden om sygom, liv og død. Det sidste vil vi bare ikke stå ved og det er osse så ukonkret – så er det betydeligt nemmere med tallene på deres årsopgørelser.

Nu venter jeg bare på at vi skal smæske os i de sponserede læger.. det er jo snart sommerferie og historierne om læger der er betalt af medicinindustrien plejer at dukke op i slutningen af juni. Ca med samme regularitet som restskat og selvangivelser.

Personligt kan jeg nok egentlig vælge at være ligeglad. For mig har det ikke den store betydning om jeg skal betale for at komme til min læge eller ej. Så længe jeg ved at det er en midlertidig tilstand, så rykker det nok ikke det store i min økonomiske situation. Jeg vil nok prioritere at gå til den læge der har behandlet mig igennem min sygdom og så betale frem for et lægehus i en midlertidig barak med nogen, der skal præsentere sig hver gang, der ikke aner andet end min “ydelseshistorik”. Se det er jo dét “familielægen” kan. De kender patienten, historien, har mødt familien og de behøver ikke præsentere sig eller sidde med næsen i en computer – for de kan journalen i hovedtræk lige så snart de ser et kendt ansigt.

Ok… indrømmet.. jeg hepper nok mest på lægerne her. Men kunne de for faen da .. ikke lige… holde op med at være lige så useriøse som deres modpart. Vi har forstået budskabet, der er ingen grund til at overdrive med billeder af stop-skilte og sådan noget.

6 comments on “Er lidt træt

  1. Jeg giver dig fuldstændig ret, og nej jeg har heller ikke været inde og tjekke min læge, har haft ham i næsten 30 år, har fuld tillid til at han kun tager sig betalt for det han skal. 😀

    • Det er jo lige det der er med de der læger.. vi har dem.. læææænge… og tillidsforholdet handler altså om meget andet end ydelser— det er ikke vigtigt for os som patienter.

  2. Jeg har opgivet at finde hoved og hale i den konflikt, håber bare de snart begynder at kommunikere med hinanden og ikke mod hinanden..

    • Den er osse svær at hitte ud af og misinformationerne flyver lavt fra begge lejre.

      Det gør de nok en dag men mon ikke vi lige skal igennem 4-5 uger med selvetaling.. det er naturligvis ikke i orden da lægehjælp er noget af det vi betaler til via skat, men det er noget vi nok kan leve med en tid.

  3. Det er endnu et godt eksempel på, hvordan vi bliver manipuleret rundt med, og hvordan vi kun får serveret den ene side af sagen.
    Den med lægerne, der er betalt af medicinindustrien, er en gammel ting, som ‘nogen’ elsker at vade rundt i, når der er agurketid. Det har i mange år været ulovligt og dermed strafbart for et medicinalfirma at give noget som helst dyrere end en reklamekuglepen til en læge. Jeg siger dermed ikke, at det ikke finder sted, men hvis journalisterne ellers gad gøre deres arbejde, skulle de hellere gå efter den historie og få afsløret, hvilke medicinalfirmaer der begår ulovligheder. Jeg har bare aldrig hørt det sagt, at det er sådan, det er – det bliver udblæst som, at nærmest alle læger bliver betalt af nærmest alle medicinalfirmaer, og det kun er et spørgsmål om, hvem der betaler mest.

    • Ja, vi bliver forsøgt vundet for næsten hvad som helst hvad angår sundhedssektoren i øjeblikket. Tilbud er der nok af og bullshitdetektoren må på overarbejde.

      Jeg kender godt de der regler du nævner men du ved jo osse at der er måder at omgå det på – men vi må altså stole på de der læger selv kender grænserne. Lige som så mange andre mennesker med myndighed og indflydelse.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

