Pandekager, biler og dæmoner

Jeg har en formiddag helt for mig selv i dag. For jeg gad ikke hvad de andre skulle og sendte dem afsted alene. Kæresten, hendes bror og hans kæreste er kørt afsted for at købe en bil. En lidt særlig bil, som de har fundet til salg et par hundrede km væk, så de lettede herfra i morges og jeg håber at de ikke kører turen forgæves og kommer hjem i to biler. Min svoger og hans kæreste skal nemlig også på langfart her i sommer, og de behøvede en bil, der kunne klare mosten og fragte dem rimeligt bekvemt ned til Italien. Audi A8 – det må da siges at være bekvemt. De havde heldigvis indset det formålsløse i at spørge os om de måtte låne vores bil som jo ikke skal bruges før senere på sommeren, så det gjorde de ikke. De må købe deres egen fine bil.

Vores er ikke en A8, men helt ærligt, jeg vil nu ikke bytte, benzinomkostningerne taget i betragtning når man skal køre 5-7000 km. Og så ville jeg egentlig være dybt utryg ved at køre sådan en tur i en ny-indkøbt brugt bil. Osse selvom det er en bil i luksusklassen.

Så jeg sidder her for mig selv og drikker kaffe og læser blogs og sådan noget. Og når de sms´er, at de er på vej hjem skal jeg i gang med at fabrikere den største bunke pandekager jeg kan – godt jeg har flere og til formålet egnede pander at svinge. Der er dømt hygge og bilsnak på hattehylden i eftermiddag.

Men endnu kan jeg slappe af og tænke på andre ting og nyde roen og lyden af regnvejr på ruderne.

Og det er nødvendigt, for jeg tog en gevaldig dæmon-dans i går. Der sker nemlig ind i mellem det at jeg går rundt og virker enormt sund og velfungerende og det i en sådan grad at selv kæresten glemmer sin viden og sin erfaring. Og gør et eller andet umådeligt banalt, der udløser en gevaldig angst, vrede og tristhed i mig. Jeg ved godt at det er umuligt at undgå og jeg forstår, men konsekvenserne er store for mig. Så nu har jeg brug for ro – bare i et par timer. Ro og stilhed og forudsigelige hændelser. Jeg håber ikke telefonen ringer eller at nogen ringer på døren. For de to ting kan alene sende mig på utur igen. Lige nu. Så er det at jeg bliver mindet om at rask, det er jeg bestemt ikke. Men jeg prøver, alt hvad jeg kan.

Og bagefter en bunke pandekager. Mon de virker lige så godt som de piller jeg ikke tager mere? Og ja, jeg ved godt at de bestemt feder en del mere, så det behøver I ikke fortælle mig. Men det er jo lørdag – så må man godt, ikk?

Jeg kunne vist godt have sat et billede ind her af nogle pandekager. Men dem ved I jo hvordan ser ud, så jeg vil bare nøjes med at fortælle at mængden af dejen taget i betragtning ender bunken med at blive godt og vel 12 cm høj.. normal størrelse pandekager. For hvis det går som det plejer dukker der flere op når de hører, at der bliver lavet pandekager på hattehylden.

IMG_0167Forresten.. jeg fik min kindle. Lidt før tid ift fødselsdagen, men det er ok. Og jeg kan lige så godt afsløre at dén bliver jeg meget, meget glad for. Det er altså noget helt andet at læse på den end på ipadden.. i sollys, i kunstigt og stærkt lys, i halvdunkelt lys på altanen om aftenen eller i totalt mørke i soveværelset, hvor man bare tænder for dens eget diskrete læselys i skærmen. Perfekt lille læse-dims til prisen, der endte på 1250 kr. Ca.

Se lige alle de dumme reflekser jeg slipper for – og her er billedet i øvrigt taget på en regnvejrsdag uden direkte sollys og alligevel spejler den ipad alt hvad den kan. Og så vejer kindlen altså kun en tredjedel.

Derfor kan jeg godt lide både at have en ipad og en kindle. Ipaden er rigtig god til at være tablet – kindlen er derimod en dedikeret femstjernet e-reader.

UPDATE:

Kan godt se at billedet foroven virker lidt manipulerende.. så her er den ægte vare (der kan klikkes større) med en reel sammenligning af reflekser:

IMG_0168

8 comments on “Pandekager, biler og dæmoner

  1. Det er jo tydeligt at se, hvad du mener med, at iPadden er meget reflekterende (!), men jeg har nu ikke haft problemer med at få anbragt mig i en stilling, så jeg ikke bliver generet af reflekser.
    Jeg er altså ikke meget for at lade mig overtale til at investere i en Kindle, men du taler jo varmt for at gøre det … nu må vi se 😉

    • Det er jo i høj grad et temperamentsspørgsmål hvad man er til og om man kan forlige sig med den lille omvej man skal gå for at få danske bøger ind på kindlen… det eneste jeg i det tilfælde kan sige er at kindle pt har den bedste e-reader i paperwhite-udgaven som er den med eget lys og høje opløsning. Prismæssigt kan den altså osse godt konkurrere med de “dårligere” varianter.. og så lever jeg med det lille kunststykke når saxobøgerne skal klædes ud så kindle tror de kommer fra amazon.

      Jeg vil fortsætte min kamp for at få lusket en kindle ind i din rejsebagage 🙂

  2. Nu må du også tage i betragtning, at dine ‘små kunststykker’ er jeg ikke helt så ferm til 😉 – men det er sikkert ikke så svært, når man først får det lært …

    • Jeg fik rigtig meget ro i sjælen på de stille timer jeg scorede mig mens de andre kørte på tværs af landet… og meget ros for pandekagerne, så de var goe nok.. og mange nok.. 🙂

  3. Jeg kan godt se forskellen på kindle og iPad, men her er der stadig lang vej til et behov der udmønter sig i anskaffelse af nok en elektronisk dims.. 🙂

    • Du har jo osse hele æble-sættet så det kan jeg jo sådan set godt forstå… 🙂

      … men det er altså rart ikke at slås med de der reflekser…

Har du kommentarer eller spørgsmål:

