Nørderier

Som I måske ved har jeg det sådan med computere mm at hvis jeg vil noget skal virke, så må det jo bare være et spørgsmål om hvordan andre har gjort – og så gøre det samme. Kunsten er at finde ud af hvad andre har gjort.

Jeg er lidt i ebogsland i øjeblikket, og det har medført en del udenoms-bloglige debatter for og imod kindle og diverse ebogslæsere og apps.

Der bliver nævnt flere problemer:

  • kindle er kun til amazon
  • kindle er kun engelske bøger
  • erolen.dk kræver sin egen reader
  • kindle kan kun med sit eget format
  • epub formatet er det vi bruger i danmark
  • saxoreaderen kan bruges men er en dårlig kopi.

Nu har jeg leget med det i en times tid og svarene er klare.

Kindle er ikke kun til amazon, da man sagtens kan læse epub bøger fra saxo mfl på appen – eller på kindlen selv. Og så er kindle ovenikøbet så elskværdig at synkronisere i modsætning til saxoreaderen, der bruger epub formatet.

Dermed kan man læse bøger på et hvilket som helst sprog på kindle. Men amazons bøger skal købes på amazon,com.

ereolen.dk – ja, suk. Den kræver en særlig reader pga copyrightproblemstillinger. Take it or leave it – eller køb i stedet for at låne!

Kindle fungerer kun med sit format – det er korrekt. Til gengæld kan epub nemt konverteres til det format. Det er et normalt format, der bliver brugt meget – og derfor er der venlige sjæle der har beriget ebogslæserne med konverteringsværktøjer.

Saxo-readeren er dødfødt. I min verden. Den synkroniserer ikke som den skal og burde – dvs læser man via den på ipad, så nytter det altså ikke at tro at man kan fortsætte på en smartphone fra samme sted. Den gemmer ikke engang bogmærker på tværs.

Til de nysgerrige på hvorfor jeg sværger til kindle kommer løsningen på¨konvertingsknuden, så man kan få danske epub bøger over på kindle samt få synkroniseringen og bogmærker med osse.

Så kan man da slagte en af readerne på sin ipad.. og nøjes med den medfødte iBooks, som jeg ikke engang gider beskæftige mig med, ereolen.dk readeren og kindle – sidstnævnte kan det meste.

Hent calibre og installer, og hvis det er kindle appen du vil bruge primært så vælg det format – ellers vælg den ebogslæser du lige har så programmet konverterer bedst muligt. Jeg går ud fra kindle her:

calibre

Giv programmet en mail adresse – og gerne den der er knyttet til din amazonkonto.calibre2

Hent ebogen som epub hos saxo.com – helt som du plejer. Ned på computeren eller hvor du nu gør af den.

Her har jeg lidt for sjovt købt en Sara Blædel bog på saxo.com. Den kan læses i deres reader – men det gider jeg da ikke.

Trykker på tilføj bøger og finder den epubfil på computeren som jeg har hentet – den ligger og griner mellem overførsler/hentede filer. Om det er pga adobe digital editions som jeg blev bedt om at installere på min pc eller hvad, aner jeg ikke. Men der er den i hvert fald.

Untitled-3

Og så trykker jeg på konverter bøger. Computeren arbejder i et minuts tid og har så gemt en version i et kindlevenligt format. Det ligger i den mappe man har valgt eller oprettet under installationen af calibre.

Så futter jeg videre i systemet – for nu skal den der bog jo over på min kindle enhed. Dvs min ipad.

Der er en rigtig og en forkert måde at gøre det på. Jeg vil nøjes med at beskrive den rigtige.

Gå til http://www.amazon.com/gp/sendtokindle og installer den lille programudvidelse til windows via “desktop”. Og så kan jeg lige så godt forberede jer på at der sker intet.

Sagen er at send to kindle bliver tilføjet i din højrekliksmenu – lige ved siden af send til skrivebord og som mail og hvad ved jeg. Så når du klikker på en fil kan man simpelthen vælge send to kindle. Jeg tror at det er nødvendigt at forbinde ipad til computeren – men ved det faktisk ikke. Min var koblet på, da jeg lavede det her.

2 minutter efter ligger bogen på kindleappen. Med cover, bogmærker, synkroniseringsautomatik og hvad ved jeg. Lige som amazons egne bøger.

Hele manøvren har taget (inkl installationer og test) ca 15 minutter. Den næste bog bliver garanteret klaret på 2 minutter nu jeg ved hvordan.

Keine Hexerei – nur Behändigkeit

Saxoreaderen levede en kort tilværelse på min ipad.. 3 dage. Tror jeg. Mage til møglæser skal man da lede længe efter. Jeg tror, at jeg kan nøjes med to readere – og så selvfølgelig iBooks som jeg ikke bruger til en pind.

Kindle appen er dejlig. Men at læse på ipad er ikke så dejligt. Men det er jo en helt anden sag. Og da vores amazonkonto står i mit navn her – så ved jeg godt hvad jeg får i fødselsdagsgave… hun har ikke gjort meget for at skjule dét indkøb – hende kæresten. Så får hun nemlig osse ipaden næsten for sig selv om aftenen.

4 comments on “Nørderier

  1. Tak for en god forklaring, men hvad nu hvis man ikke gider gå via en pc.. Det gør jeg aldrig, jeg både køber og låner via iPad, og læser også bøgerne på en af iDimserne..

    Jeg tror bare jeg bliver i min iBook og Bluefire Reader, det dækker fint det behov jeg har.. 🙂

    • Men nu fik du i hvert fald en anvisning på hvordan du undgår et utal af læsere på din ipad – samt hvordan man får skidtet til at køre synkroniseret. Men vidste godt at det her gad du nok ikke 🙂

  2. Puha … godt du startede med at skrive, at det var nørdet – jeg skal vist lige læse dette igen i morgen i udhvilet tilstand 🙂
    Jeg hæftede mig dog ved én ting: at du beskrev Saxo-readeren med tommelfingeren nedadvendt. Jeg holder altså meget af den, om ikke andet, så af den grund, at jeg kan skrue op og ned for lyset alene ved at køre en finger op eller ned over skærmen. Det kan man kun med Kindle-readeren, hvis man går omvejen ind i ‘options’.
    Det skal så også siges, at muligheden for interaktion mellem min telefon og min iPad er fuldstændig ligegyldig …

    • Det er synkroniseringen, der er vigtigst for mig, for jeg vil gerne kunne læse på flere enheder og er et fjols til at huske hvor jeg egentlig er kommet til i en bog. Saxoreaderen kan et par tricks, men generelt bryder jeg mig altså ikke om den. Derfor måtte jeg lige få løst knuden med at få de danske bøger ind på kindle og dermed aflive den værste fordom om den geniale læser. At det kun er for folk der læser alt på engelsk.

      Og den tekniske del er altså ikke sværere end at flytte et par filer… eller at lægge et pdf dokument i en særlig arbejdsrelateret mappe og så udskrive det bagefter.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

