Sommerferieplaner

Det har været ganske omstændeligt i år at få planlagt en ordentlig ferie. Familiehensyn og tilhørende arrangementer lagde sig konsekvent i vejen for en rigtig “nu skal vi være kæreste-agtige” tur. Og skulle det være en kærestetur plus hund eller uden den. Og hvis det skulle være uden – hvor skulle den så være?

Der er ingen tvivl om at vi virkelig trænger til at komme væk og bare være os selv, og der er egentlig heller ingen tvivl om at det for os ikke rigtigt spiller nogen rolle om hunden er med. Vi er jo vant til at have den.

Men det kan altså godt spille en rolle hvis man skal til udlandet. Eller ud at flyve.

Ergo – det bliver nok uden den. Så vi forhører os hos vores faste hunde-sitter, der kender hunden, om hun kan tage den i 10-12 (måske 14) dage. “Jo, jo.. inget problem, har kun en aftale i løbet af sommeren. En rund fødselsdag der er henlagt til et weekendarrangement. Nå – var det dén weekend – det må I lave om på” Øv. Tilbage til regnebrættet og tænke det hele om – og tale med chefer om vi kan bytte ferieuger. Det var heldigvis ikke noget problem, så nu er ferien på plads. I hvert fald i teorien.

Vi starter med den sædvanlige sommerhustur. Det ligger altid helt fast og vi ser frem til at være på hvad vi jo selv mener er Danmarks skønneste plet og holde hof med venner og familie. Det bliver helt som sædvanligt i den der uge med bål, hekse og midsommerviser. Og det er heldigvis snart – vi kan næsten tælle ugerne i hovedet uden brug af kalender.

Så skal vi arbejde og arbejde og arbejde mens resten af verden har ferie og mens vi venter på det bliver ultimo august. Her fyrer vi op under designikonet (dvs bilen), kører på tværs af landet og afleverer hunden. Og stikker snuden mod syd. Først mod Sydtyskland, dernæst Østrig.. så kan det være vi vender Tjekkiet, hilser på Balatonsøen og ender ude på de vældige græsstepper i den østlige og egentlig ret ukendte del af Ungarn.

De par billeder jeg viser her altså de turistede billeder… Sådan ser de ikke altid ud de der puszta-cowboys. Men de er da fine og check lige baggrunden. Steppelandet er så stort og så fladt at det er svært at fatte og endnu sværere at fotografere. Det er i øvrigt fra denne del af europa man finder oprindelsen til de danske gardehusarer. Oprindeligt et ungarsk ryttteri som en eller anden dansk konge hentede for at slås med nogle russere i tidernes morgen. En ting er i hvert fald sikkert – de har bare styr på de der heste. Osse når de ikke optræder i de blå dragter og bare er i almindeligt arbejdstøj. Og faktisk mere fascinerende at se dem i dagligdagen end når de optræder for turister. For derude på steppen er heste altså bare det rette transportmiddel når man skal fra A til B.

Desværre er de kropumulige at fotografere i dagligt tøj. De er nemlig bare små prikker i horisonten og bryder sig ikke om kameraer når de ikke er i traditionelt tøj. Man skulle jo nødigt ødelægge illusionerne hos turisterne.

IMG_1866

Puzstaen venter og jeg glæder mig som et lille barn til gensynet med dette landskab og dets særprægede indbyggere. Er dog helt sikker på at designikonet vil stikke en del ud i omgivelserne. De kører mest i ældre biler – model meget mini og forholdsvis simpel teknologi. Eller hestevogn. Traktorer er der nu osse en del af.

Det er nu ikke så ringe, endda.

Så skal vi bare have det finansieret, da vi begge pure nægter at holde ferie for lånte penge. Vi har tre måneder til at skrabe pengene sammen så det skal vi nu nok nå. Sender her en venlig hilsen til skat.dk der lige havde overset at vi havde gigantiske befordringsfradrag i et halvt års tid før vi flyttede ind til byen og derfor udbetaler ganske mange penge til os i løbet af nogle uger.

Egentlig kunne vi nu godt have hunden med på turen. Den sover i bilen og tager det hele med en vis ro. Problemet er desværre bare, at det der med hus-hunde i Ungarn bare ikke lige er som her. De har dem som vagthunde, hyrdehunde og brugshunde. Og som vilde dyr i skovene og på steppen. Det er ganske enkelt for farligt at komme slæbende med et kæledyr i snor. Farligt for den – og farligt for os at servere de vilde hunde en omgang “take away” mad.

Jeg er helt sikker på at vi får en rigtig fin tur og får set ting – lært ting – som de færreste turister kommer til derude. For vi kender nemlig vores vært. Han er indfødt og en flink fyr. Hans erhverv er biavl på højt plan, så mon ikke vi atter vender hjem med honning i store mængder. Og naturligvis med flere udgaver af den særlige Tokaj vin.

Og så er vores vært i modsætning til hans landsmænd ikke homofob, så hos ham kan vi godt være et par. Ude af huset må vi dog give den som pæne veninder på tur. Det vil være at misbruge hans generøse gæstfrihed at være rigtigt pride-agtige derude. Der er en tid og et sted til alt – og den ungarske puzsta er hverken tiden eller stedet. Endvidere har han den indlysende fordel at han faktisk kan tale andet end… ungarsk. Det er nemlig et sprog, der egentlig ikke kan læres. Det kan man kun vokse op med. Helt håbløst for udenforstående.

Jeg glæder mig osse til at vise hans ven, fårehyrden, at jeg stadig mestrer kunsten at svinge en pisk og styre hans hunde. Glæder mig dog ikke til at vise ham at jeg stadig er hunderæd for hans heste, og derfor foretrækker at rasle rundt mellem majskolber, landbrugsudstyr af en herkomst og med et formål jeg ikke kan regne ud, bag i hans hestevogn når vi skal “til byen”. Man kommer egentlig til at dufte ganske særpræget derude. IMG_1918

Når tiden er inde skyller vi det fine steppesand ud af bilen (og jeg får renset kameraer hos en proff) og vender snuden hjem igen. Formentlig med et enkelt stop ved Regensburg, hvor vi osse er velkomne hos kendte værtsfolk inden vi stikker kursen ud mod nord. Hjem til hunden. Og hjem til arbejdet igen.

Således agter vi at forlænge sommeren ind i september med varmegrader på den tørre side af 30. Og komme hjem en mindre formue fattigere, men med plus på oplevelseskontoen.

Og så håber vi bare at bilen holder til det hele… ender vel med ca 6000 km kørsel i uvant terræn. Bjerge og tørke og sand og hullede veje er bestemt ikke lige dens kop te. Vi må vist tegne en udvidet autohjælp-forsikring og så bare håbe på der er værksteder derude, der kan lave en fancy og indviklet japaner – skulle det blive nødvendigt.

16 comments on “Sommerferieplaner

  1. Det lyder som en fantastisk ferie I har på tegnebordet.. Glæder mig til at høre mere om den, og sr flotte billeder. 🙂

    • Bliver i hvert fald en lidt anderledes ferie og sandsynligheden for at vi møder danskere derude er nok ganske begrænset. Billederne bliver forhåbentlig lidt finere, for nu kan jeg mit kamera og har jo erhvervet nogle års erfaring siden sidst vi var der..

          • Godmorgen, ja hun er dejlig hund, håber vi kan mødes i år, måske et lille mini-træf sammen med Inge, Hasse, Ellen og John, og hunden. ;-D

          • Er egentlig lidt beæret over at min hund har fået en status hvor alle bare går ud fra at den selvfølgelig medbringes… Men I kender mig.. er bedst med den..

            Ja – det håber jeg osse… det må ku la sig gi sig..

  2. Åh, tag mig med! Jeg kunne vildt godt tænke mig at opleve noget puzsta og nogle heste og nogle ryttere, der kan deres heste. Det må være fantastisk at rejse med én der kan sproget. I mine utrænede ører lyder det som ren volapyk, og at læse noget som helst er plat umuligt. Jeg kan stadig huske vores p-bøde fra Budapest. Der kunne have stået hvad som helst …

    • Griner – I må sgu selv planlægge jeres ferie ud på stepperne.. men jeg kan godt se at det nok bliver en lille smule anderledes end det vi skal – netop fordi ender hos en af de lokale.
      Og så holder i os lidt væk fra de større byer så p-bøder bliver næppe det store problem for os. Og skal vi endelig ind til byerne i bilen så har vi en vis forkærlighed for p-huse med bomanlæg. Lidt dyrere men en del sikrere.. og så slipper man for de der bøder som jo bare skal betales – altså når man kører rundt i en eu-bil i et eu-land.

      • Det er jo netop det. Vi kan da godt køre ned på de ungarske stepper, men vi vil jo næppe kunne finde ud af at opleve noget, som er væsentligt anderledes end det, de andre turister oplever. Og ikke fordi der er noget galt med det, men som du netop skriver, er det jo et show og ikke ‘virkeligheden’.

        • Det er i allerhøjeste grad et wild west show og egentlig lidt synd for kulturen er så spændende at det er bittert at ingen ser det – de ser kun hestene, kvæget og de flotte dragter (og så lige de der piske). Men det er da rigtigt at det der venter os er en noget anden oplevelse.. vi har prøvet det før og glæder os over at have fået den invitation endnu en gang.

  3. Fedt. At være turist uden at være sådan rigtig turist. Jeg glæder mig til at høre mere, for det er vidst et rigtigt spændene projekt, I har fået skudt i gang der.

    • Ja. Det må være noget i den stil. Men jeg har nu altså intet som helst imod at være turist. Derude har vi bare andre muligheder. Så må vi være turister på vej til og fra…

  4. Det lyder som en fantastisk tur udi virkeligheden i Ungarn. Det lyder fornuftigt at lade hunden blive hjemme. Det er altid godt at kende nogle lokale, for så kommer man til at se alt det, de andre turister ikke ser. Sydtyskland og Østrig er så dejlige steder, der er så smukt at være og der er så meget at se. Jeg håber, I giver jer tid til at se lidt der også.

    • Correction – virkelighedens øst ungarn. Budapest og Balaton er noget ganske andet. Østungarn er ikke særlig finkulturel og mere vild.. der bor mennesker derude der ikke kan læse og som stadig tror at sovjet styrer alt. De bliver sjældnere og sjældnere – men de er der endnu.

      Jeg glæder mig rigtigt meget til sydtyskland og østrig.. osse. Jeg gider ikke stå på ski så jeg har det fint med at se alperne i sommertiden. Vi brygger lidt på en nazist-historie turist plan i det område. Der er flere ting jeg godt ville se selv…

Har du kommentarer eller spørgsmål:

