Dilemma

På mit arbejde som er en rimelig stor virksomhed har vi fået et mini-konfliktområde i form af “fredagsbajer” til folket. Det er et medarbejderønske at der etableres en sammenhæng eller situation hvor medarbejdere og mellemledere og chefer kan mingle lidt. Drikke en fyraftensøl og ønske hinanden god weekend og sige “tak for kampen” i den nu afsluttede uge.

Egentlig en god ide. Altså bortset fra det med øllen. Eller vinen … .eller hvad man nu lige er til.

For sagen er at firmaet har nogle firmabiler og disse er ganske markante i gadebilledet og flere medarbejdere kører faktisk i disse mellem arbejde og hjem, eller tager dem med hjem om fredagen fordi de har ekstra arbejde i weekenden hvor de behøver en bil.

De ledende medarbejdere og chefer kører naturligvis som regel i deres egne biler, men har rådighed over et par profilbiler som det hedder på nudansk (afledt af profilbeklædning tror jeg). De bliver osse kørt mellem arbejde og hjem.

Vi drikker naturligvis ikke i arbejdstiden og vi kører hverken promille- eller spritkørsel i firmabilerne (og forhåbentlig heller ikke i vores egne men der kan jeg jo egentlig kun tale for mig selv). Det er bortvisningsgrund.

Men når vi har fri fredag eftermiddag – kan vi så tage en enkelt øl med de andre og bagefter sætte os ud i en firmabil og køre hjem? Hvem skal holde øje med om ham den glade tager 2-3 øl og derefter kører hjem?

Hvem skal skride ind? Og er det egentlig firmaets ansvar hvis nogen ikke kan administrere dén frihed når der både bliver stillet bil og alkohol til rådighed på arbejdspladsen? Når vi altså har fri?

Som privatperson er det jo ulovligt at overlade sin bil til en der er over promillegrænsen, for et firma er det bare rigtig dårlig stil. Eller hvad?

Reklamer

10 comments on “Dilemma

  1. Kan man ikke få en sodavand også.. ??
    Jeg mener at hver enkelt medarbejder selv er ansvarlig for hvor mange øl eller glas vin man vælger at drikke, og det gælder uanset om det er firmabil eller privatbilen de kører hjem i.

    • Jo – helt klart.

      Og du har da ret i det personlige ansvar, men når firmapolitikken er at vi ikke kører og drikker i arbejdstiden på en gang så knirker det altså en smule i mig.

      Og i øvrigt.. du kan sagtens få en dom for spirituskørsel med betinget eller ubetinget frakendelse af kørekort efter en øl og med en promille på 0,2!

  2. Selvfølgelig er man selv ansvarlig for meget man drikker, men der er jo nogle der ikke kan styre det. Kan godt forstå det med ønsket om at mingle lidt, men kan det ikke gøres uden at der blandes alkohol ind i det, når det nu er en arbejdsplads hvor det ellers ikke er tilladt at drikke ?

    • Jeg håber det bliver løsningen på det – at der ikke bliver sat alkohol frem på bordene. Ikke at jeg har et problem med det, men jeg synes det generelt er smådårligt stil fordi dem der drikker af det samtidig har en nøgle til en firmabil i lommen. En bil, der vel at mærke ikke må anvendes privat – overhovedet.

      Ideen er god nok det er bare udførelsen der kan give lidt problemer.

  3. Tjah, jeg vil nok blive en smule frelst her og påstå, at mit firmas politik er god: Ingen drikkeri – hverken inden for eller efter arbejdstid på firmaets grund. Og en firmabil er ‘firmaets grund’.
    Vi ‘socialiser’ ved at spise morgenbrød sammen på fredagsmorgener. Virker lige så godt som fredagsbajere efter arbejdstid.
    Og selvfølgelig accepterer ledelsen, at morgenpausen er lidt længere fredag morgen.

    • Så er vi akkurat lige frelste for jeg er vant til – fra tidligere arbejdspladser – den politik du nævner der. At man bare ikke drikker på arbejdspladsen – eller iført arbejdstøj uden for arbejdspladsen. Under nogen omstændigheder.

      Vi har osse morgenmad, og det burde nok egentlig kunne gøre det.

      Vi er nok bare for små-frelste, Ellen 🙂

      … eller lidt for vidende om hvor lidt der faktisk skal til før man står med en dom for spirituskørsel.

  4. Lidt sjovt, at du i svaret til Rejen nævner, at bilerne ikke må bruges privat, for netop det tænkte jeg over, da du skrev, at nogle hos jer tog dem med hjem, hvis de skulle arbejde i weekenden. Det regnes også for privat brug og kan koste pæne skattebøder.
    Vi havde en medarbejder, som boede i Ringsted og næste dag skulle til møde på Fyn. Hun måtte ikke tage en firmabil med hjem, men måtte pænt tage fra Ringsted til Hørsholm og herfra køre den nu noget længere vej til Fyn! Man kan spørge, hvem der skulle kunne opdage det, men min arbejdsplads har det altså med at insistere på at overholde loven, og det kan man ikke rigtig tillade sig at bebrejde ledelsen… det er jo loven der er fjollet.
    Dette ligger nogle år tilbage – jeg ved ærlig talt ikke, om der er slækket lidt på reglerne siden da.

    • Der er bestemt ikke slækket på reglerne, snarere tværtimod. Men som MidterFruen er inde på er der en kattelem i ansættelseskontrakterne og det er nøjagtigt det samme der gør sig gældende i vores firma og det er mit klare indtryk at langt de fleste af de ansætte (også ledere) har kontrakter og arbejdsbeskrivelser, der betyder at de i et vist omfang skal stå til rådighed i en form for 24/7 vagttjeneste. Og dermed har de ret til at have bilen stående på privatadressen.

      Lovene om de her ting er temmelig fjollede i de “små” eksempler” men egentlig ville det jo være lige så tosset at folk kunne bruge bilerne friere når de nu er momsfri og sådan noget. Ville åbne et kæmpe smuthul i skattereglerne. Man kan så sige at det hul stadig er der, men jeg tror nu nok at skat vurderer firmaernes karakter og arbejdsområde før de godkender dén brug af bilerne.

  5. Ja, det er da noget af et dilemma. Hvordan det ser ud, hvis der går juristeri i det, ved jeg ikke. Men som arbejdsgiver har man jo et ret udstrakt ansvar for både dit og dat (tænk bare på sikkerhed på arbejdspladsen), så mit gæt er, at firmaet også ville kunne drages til ansvar, hvis nogen kørte promille-kørsel i en firmavogn. Under alle omstændigheder ville det være virkelig, virkelig dårlig reklame for firmaet at få en firmabil involveret i en spiritus-ulykke. For: var det nu sket i eller uden for arbejdstiden, og kan man så regne med, at I ikke drikker i arbejdstiden og møder fulde op ude på arbejdspladserne?? Uha uha, der kunne hurtigt komme gang i rygterne.

    Det, Ellen skriver om i sin anden kommentar, mener jeg afhænger af ansættelseskontrakten. Alle teknikere her i Verdensfirmaet har en ansættelseskontrakt, der er formuleret, så de kan køre hjem i firmabilen og direkte ud til kunden næste morgen.

    • Jeg vil osse umiddelbart vurdere at firmaet vil have et medansvar – netop fordi udskænkningen i dette særlige tilfælde er foregået på firmaets adresse og med firmaets godkendelse og at den uheldige kører i en bil ejet af firmaet. Ingen af delene er ansvarspådragende hver for sig, men sammen tror jeg nu nok at de kan få konsekvenser.

      Du har helt ret i at det kunne være rigtigt uheldigt og lidt skidt i forhold til firmaets ry og rygte og det ville jo osse være ærgerligt i sig selv.

      Og så ville det forresten osse være lidt synd for den medarbejder der efter en øl bliver impliceret i et uheld som han/hun ikke har skyld i men som kunne have været undgået og dermed står til en dom for spirituskørsel. Det koster minimum 1 månedsløn i bøde + omkostninger til generhvervelse af kørekort + deltagelse i alkohol/trafik kursus + evt skader på bilen som forsikringen vil være tøvende med at betale hvis der osse er konstateret en promille (osse selv om den kun er 0,2).

      Derfor kører jeg heller ikke efter bare en øl. Jeg har ikke råd.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s