Et pseudoproblem

Så fik jeg osse set det der Kontant-program om Apple, iTunes og de der små spil man kan købe til børnene. Ellen har allerede skrevet et aldeles glimrende indlæg om det program og givet en fin løsning på hvordan man undgår at børnene køber ind på forældrenes kreditkort i iTunes.

Jeg kan ikke undgå at småfnise lidt af problemet, selvom det jo er dybt alvorligt for de familier, der pludselig føler sig snydt for flere tusinde kroner.

Løsningen er så enkel og har været kendt i så lang tid at jeg jo ikke rigtigt synes at man kan bebrejde hverken apple eller spiludviklerne at de udnytter muligheden for at tjene penge, det er sådan set det de er sat i verden for.

Det kan ikke forarge mig.

Det kunne heller ikke forarge mig, da vi begyndte at give børn og unge mobiltelefoner og disse producerede lidt for høje regninger, fordi de ikke lige havde fattet sammenhængen mellem hvor meget de talte og sms´ede og hvad forældrene skulle betale på regningerne. Løsningen var enkel – vi gav børnene telefoner med taletidskort og så var det problem lissom løst. Når kortet var brugt skulle de snakke med forældrene om de kunne få et nyt og kunne de ikke det måtte de lære at økonomisere lidt med taletidskortet.

Den lektion lærte vi ret hurtigt.

Men hvorfor pokker gør man ikke det samme i iTunes?

Vi vil så gerne bebrejde Apple det her, vi vil så gerne være sure og sige at andre må løse vores problemer. Vi siger at Apple, der tjener godt på det her ikke har gjort nok for at løse problemet.

Men altså … helt ærligt… gå ind i det lokale supermarked og køb et gavekort til iTunes.. gå hjem.. log på iTunes og fjern det registrerede kreditkort … og indløs gavekort i stedet. Og bingo, din iTunes kører frem over på et kontantkort og børnenes indkøb kan ikke overstige det indsatte beløb.

Apple har altså løst problemet – men forældrene gider bare ikke besværet. Det skal være nemt når det er et apple-produkt og går noget galt er deres skyld. Eller samfundets.

Da jeg fik min iPad i sommer blev jeg naturligvis oprettet på iTunes med et kreditkort. Fint nok, men hurtigt blev jeg jo præsenteret for at jeg kunne købe ekstrafunktioner i apps ved bare at trykke en gang eller en gang forkert. Ok, det er da et lille problem, men løsningen kunne sagtens googles, og der var osse for et års tid siden meget debat om spil, børn og iTunes kontoen.

Jeg gider ikke at iTunes og Apple kan trække på mit kreditkort mere, så jeg har klippet forbindelsen og har købt et gavekort på 500 kr i stedet. Og når det er brugt køber jeg et nyt.

Tag dog et ansvar, folkens.

8 comments on “Et pseudoproblem

    • Tror jeg ikke der er mange der tænker på – eller ikke nok i hvert fald. Men det løser problemet godt og effektivt, og gør det jo osse mere sikkert at bruge iTunes.

  1. TAK for uddybning og opbakning 🙂
    Gavekortideen lyder som en rigtig god løsning – og ja, det irriterer også mig, at man bare lader andre tage ansvar for ens børn – og brokker sig, når ‘de andre’ så ikke umiddelbart parerer ordre.
    Faktisk synes jeg, der længe har været en tendens til, at ‘samfundet’ tager for meget ansvar og leger for meget barnepige.
    Godt indlæg!

    • Det kan man da kun bakke op om.

      Det er en superløsning men sendte faktisk dig en lille tanke med dine udenlandske børnebørn, for Apple har lagt nogle grimme landegrænse-begrænsninger ind. Et dansk indkøbt iTunes gavekort kan ikke indløses i udlandet. Det skal købes i det land det skal bruges.

      Og med hensyn til barnepige-tendensen – så kan jeg jo kun give dig helt ret.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

