En photoshop-opgave

Jeg har hygget mig lidt her i formiddag.

Mine “reserveforældre” havde fundet dette fine gamle billede og ville gerne have det hængt op på væggen i en lidt brun udgave. Men billedet var gråt/hvidt/gulnet og skulle passe i brune omgivelser, så lidt sepia/forbruning ville være passende. Så de sendte det til mig og stor var min overraskelse, da jeg så skaderne på det, for det havde jeg jo slet ikke lagt mærke til da jeg så den lidt mystiske udskrift, de havde fået lavet. Billedet har ridser og overfladen er flere steder kradset af. Og så har det vist osse været bukket lidt rundt omkring.

scan0001 (1)

Så det måtte jeg jo altså lige begynde med at få repareret, inden jeg brunede det.Og til de nysgerrige kan jeg fortælle at jeg gjorde med layers, kloning og pensel hvor jeg rettede de enkelte pixels til uden at fjerne de gamle skader helt. Så ville det jo miste charmen.scan0001-(1)

Og så en lidt indiskret bruning. Jeg havde lavet 4-6 forskellige varianter, men det var dette de valgte, og jeg tror det bliver flot i omgivelserne på væggen.scan0001-(1)-002

Og så sendte de mig osse lige disse billeder af deres fuglekugle-tyv. Det er ikke mig der har taget billederne men jeg viser dem altså frem alligevel. De siger at det egern gør det flere gange om ugen og at poserne ligger lidt rundt omkring ved carporten. Tømte.

image011image007image012

10 comments on “En photoshop-opgave

  1. Det er rigtig flot som du har “fixet” det gamle foto, jeg synes det godt når man ser hvor pæne man kan lave billeder der har fået skader, desværre har jeg ikke selv tålmodigheden til den slags.

  2. Det er et rigtig flot billede, du har fået ud af det! Det er så dejligt at få nogle Photoshop-opgaver. Jeg begiver mig også af med at restaurere gamle billeder. Jeg får til tider bare tilsendt nogle, hvor jeg på forhånd må give op, de er simpelthen for dårlige til at jeg er i stand til at reparere på dem. Men når de ikke er alt for beskadigede kaster jeg gerne et par timer efter et gammelt billede, det er meget udfordrende.

    Nåh, det er sådan egernet bærer sig ad. Dejligt billede der hvor det hænger i fødderne for at nå maden. Frække fyr 🙂

    • Jeg har faktisk ikke prøvet det før, så jeg måtte i gang og tage masser af sikkerhedskopier (dvs lave kopier af lagene) undervejs. Men det var da lidt skægt at bruge sine teknikker på sådan noget.

      Det er i hvert fald sådan deres egern gør, men jeg ved at egern er ganske kvikke når de skal regne ud hvordan de får fat i nem mad. Og dette egern stjæler faktisk kuglerne – og tager dem med sig.

  3. Det ligner en tålmodighedstest jeg aldrig ville kunne bestå, men det er flot at et slidt billede igen kan komme til ære og værdighed.

    Vores egern i Sverige er lige så ihærdige og frække når de stjæler fuglenes mad.. 🙂

    • Er billedet vigtigt nok så ville du sikkert gøre det. Og det er slet ikke så svært og tidskrævende som du tror når man lige har fanget tricket. Det værste var faktisk at rekonstruere egerne i bilens hjul så det kom til at se naturligt ud. Det lykkedes ikke helt godt, men når billedet er færdigt er der ingen der ser fejlen.

      Jeg kan altså godt li egern, de er så fotogene – men jeg har aldrig haft held til at skyde dem rigtigt. Men nøøj hvor kan de larme..

  4. Det blev rigtigt flot, jeg elsker gamle billeder, har selv et par stykker fra da mine bedsteforældre var unge. Frække egern, men de er sjove at kigg på.. 🙂

    • Jeg kan osse godt li dem. Der er altså noget ved de gamle kameraers særlige måde at gryne på. Og deres måde at se farver på og forvandle dem til S/H.

  5. Imponerende! Forestiller mig, at det er noget af et pille-arbejde at få det hele med. Og så er det iøvrigt en fantastisk gammel bil 🙂 For egernets vedkommende er det vist noget med, at hvor der er vilje, er der vej 😉

    • Mjaeh, jeg har jo ikke prøvet det før så jeg gik ganske respektløst til værks og automatiserede processerne, hvilket gjorde det en del nemmere.

      Egern har i så fald ganske meget vilje, for jeg synes nu tit at de opviser en vis opfindsomhed når det handler om at få fat i mad.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

