Min nye blogven

Jeg brokkede mig forleden over at google readeren bliver nedlagt til sommer, men jeg tror jeg har fundet dens erstatning i feedly. Har leget lidt med den her i formiddag og indlæringskurven er lige stejl nok, for intet ligner eller hedder det vi er vant til fra google universet. Til gengæld er den genial.

Overvejer en lille smule at lave en tutorial til den til jer der også bliver hjemløse når readeren afvikles.

Den opfylder i hvert fald de samme behov og giver osse et par muligheder som google ikke gav. Blandt andet bliver det ganske nemt at tilføje nye feeds til readeren – osse uden at blog forfatteren har lavet et decideret feedlink til sine læsere.

Se sådan noget kan jeg jo godt lide, selvom jeg hader at skulle skabe nye vaner i så simple opgaver som at læse blogindlæg i en reader. Det skal bare være nemt. Og det er det faktisk osse – efter et par dage.

12 comments on “Min nye blogven

  1. Vær så s¢d at hjælpe mig lige lidt i det der software-teknik. Jeg bliver fodret med bloggene jeg f¢lger i wordpress-reader. Det er her, hvor jeg har indskrevet min blog, her hvor jeg kan få info over min (overskuelige) statistik og bes¢gende osv. Er wordpress da også google-reader? For hvis ja, så er jeg meeeeget glad for din sans for l¢sninger!

    • Nej – wordpress er ikke en google reader, men læseren i wordpress fungerer i princippet på samme måde. Men WordPress readeren er ustabil og kan finde på at blande indlæggene rent tidsmæssigt så du ikke ser de indlæg du gerne ville. Derfor er vi flere der er hoppet på google læseren, der er betydeligt bedre og den er knyttet til vores forskellige gmail og google konti – helt som din wordpress-konto.

      Feedly kan det samme og den fortsætter når google readeren falder død om til sommer…

      Hvis du har det fint med læseren i wordpress, så fortsæt bare med den.. du behøver ikke at skifte.

  2. Ellers er ‘Sage’ et rigtig godt bud på en reader. Den kræver dog, at man bruger Firefox som browser. Sage løber lige alle ens feeds igennem, når man trykker på en knap og blogs med nye indlæg bliver markeret med fed og en *. Man kan læse hel indlægget i readeren, dvs. man behøver ikke end gang at gå ind på selve siden for at læse indlægget.

    • Det er da et godt bud, men den falder altså for mine krav om platformsuafhængighed og synkronisering til ipad, iphone, android og windows.. Og så gider jeg bare slet slet ikke firefox, som er for langsom for mig.

      Men for firefox brugere er det da perfekt.. har lige kigget på den, det er enkelt og velfungerende.

      Og så er jeg helt vild med at feedly har en knap man kan trykke på og at den så selv finder adressen på en sides feed.

  3. Jeg har hørt andre anbefale Feedly, men jeg forstår ikke helt den med, at blogforfatteren skal have lavet et decideret feedlink til sine læsere i Google Reader? Jeg har da bare kopieret en URL ind i readeren for at aktivere den, og det var det … eller?
    Jeg kiggede på Feedly og gik død med det samme … så du må meget gerne lave en tutorial til os it-analfabeter – jeg kunne kun finde anvendelser til android og mac; ikke pc, og sidstenævnte er det eneste sted, jeg vil have den installeret.

    • Det har været det, men med feedly er der bare en lille knap man trykker på og så går resten af sig selv. Og det er forresten ikke alle af de egne domæner man bare kunne bruge adressen til for at få et feed. Men det har feedly vist styr på.

      Jeg bruger den primært på pc – så det skal jeg nok få styr på til at strikke en lille “tut” sammen.

  4. Der er flere som anbefaler Feedly, den vil jeg også kigge lidt nærmere på, når tiden tillader det.. 🙂 og selvfølgelig helst inden google readeren lukker ned.

    • En helt særlig browser-funktion, der automatisk viser alle indlæg på blogs mm som man læser med på, næsten som et abonnement. De ulæste indlæg er markeret med fed eller en på anden måde og resten står bare på en liste. Så går man ikke glip af noget. Fås osse som app til ipad, iphone og e-læser osv.

  5. Jeg har overhovedet ikke kigget på den Feedly, men en brugervejledning vil vist ikke være nogen skade til. Måske det kan spare mig for at sætte mig ind i en masse.

    • Vil prøve at strikke en sammen i weekenden. Nu er jeg selv ved at have styr på den. Helt styr på den… næsten.. næsten … men den er faktisk ret ok. Mangler kun en ting som google reader kan.. men det vender jeg tilbage til.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

