Svær at gøre tilfreds

Ja, jeg er helt skyldig i manøvren.

Nu har jeg pevet ganske længe om at der bare ikke var arbejdsopgaver nok til mig på arbejde og at min løn dermed blev reduceret ned i nærheden af min/vores smertegrænse.

Så fyrede chefen rundt regnet en tredjedel af medarbejderstaben, så nu mangler vi bestemt ikke arbejde. Men min faste aftale om at have ca 30 lønnede timer om ugen består, og det skal der helst ikke pilles for meget ved. 32 går, 34 gør mig sur… 37 gør mig aggressiv. 25 gør mig bare fattig. Eller rettere, fattigere. Ca 30 timer så løber både det økonomiske og det mentale regnskab rundt. Og det fysiske, ikke at forglemme.

En anden helt fast aftale er at mine magiske torsdage består. At jeg hver anden uge har garanteret tidligt fri torsdag. Mellem 12 og 13 så jeg enten kan besøge psykolog, læge, få synet bilen eller andre ting, der skal planlægges lidt i forvejen. Rigtigt tit er magien i de der torsdage blot at jeg kan komme hjem, smide kameraet på ryggen og gå en god lang tur med hunden uden at være alt for træt på forhånd. Gå hjem og drikke kaffe og hygge med en film, computeren eller en god bog inden kæresten kommer hjem og forventer at madlavningen sættes i gang. De der torsdage er totalfredede i min verden.

Desværre var de ikke totalfredede i det der administrationssystem, der holder styr på vores opgaver, viste det sig. Så i dag var alle mine ellers så magiske torsdage blevet besat fast til hen i juni. For så passede timeregnskabet lige præcis på de 30. Hende der havde sat opgaven op så på mig med et stort smil og var helt stolt da hun viste mig det. Og blev ganske bleg om næbbet da jeg lakonisk afviste den løsning. Mine torsdage skal ikke røres. Må ikke røres. Kun når der går ild i de sanitære installationer og når jeg i øvrigt selv siger at det er ok.

Og så gik vi ellers i gang med at omorganisere de der 30 timer så det passede igen og jeg stadig kunne holde tidligt fri bare to gange om måneden. Det er godt at vide at jeg trods alt sidder så fast i mit job at jeg kan tillade mig den slags urimeligheder.

I morgen er der atter en magisk torsdag. Jeg burde have været til psykologen, men fik aldrig bestilt tiden, så jeg tager hjem og prøver at slappe lidt af. Jeg tror ikke det hjælper mig nær så meget, men glemsomheden har nok osse en baggrund. Der var nok en grund til at jeg ikke lige skulle afsted i morgen.

Må altså prøve at huske at få fat i den der kloge kone – meget snart. Har alt for mange alt for sære tanker og anfald pt.

… Og hvis dette indlæg virker lidt halvt er det fordi kæresten lige lagde en iphone 5 foran mig og jeg fik lidt andet at tænke på…

16 comments on “Svær at gøre tilfreds

  1. For lidt og for meget.. begge dele er lige skidt, det er en iPhone5 til gengæld ikke.. Tillykke og god fornøjelse med det nye legetøj.. 🙂

    • Ja, de lider noget med mit timebrok på arbejde 🙂

      Og tak for ønsket om god fornøjelse. Jeg er glad for den men kan jo godt se at noget af det jeg var glad for hos android mangler.. til gengæld er det den har en del bedre.

  2. Godt at du står fast, og at du slipper igennem med det. Det glæder mig.
    Og så tillykke med den iPhone. Jeg er overbevist om, at du bliver glad for den.

    • Jeg står meget fast, netop fordi det er rigtigt vigtigt for mig. Belønningen til opgavebookingen er så til gengæld at de har en medarbejder der pr definition altid gør sit bedste for at få opgaverne løst.

      Joeh tak.. er ret glad for den allerede. Især størrelsen, der passer mig rigtigt godt, og egentlig var dét der gjorde udslaget for mig. At den skulle passe i hånden og ikke bare være stor og lækker.

  3. Jeg synes at det er fint at du kan sige fra og holde fast i jeres aftaler, så du stadig har dit frirum. Jeg har også kæmpet en lille kamp for at få rykket om på nogle tider så jeg har en fredag hvor jeg slipper tidligt, så jeg har mulighed for at hente Naja i dagplejen og få lidt tid sammen med hende og kan overnatte dernede. Det betyder meget med lidt frirum så alt ikke skal foregå i weekenderne, det er jo korte nok i forvejen..;-D

    • Det er nemlig møgsvært at ramme den balance med arbejdsgiveren, hvor man er tilfreds med sit timetal og alligevel osse har tid til at have en fritid, og det samtidig med at man jo ikke vil gøre sig alt for besværlig.

      Tidligt fri fredag er dog for mig en ukendt luksus – det er vores travleste dag. Altid.

      Men nu kommer det herlige forår jo – med fridage spredt ud over kalenderen med løs hånd.

  4. Godt, at du holder fast. – Og får din vilje. Og så må det da et eller andet sted føles meget godt, at du altså er så værdsat, at der gives plads til dine ‘urimeligheder’. Det kalder du det selv, jeg synes ikke, du er urimelig, men ved omvendt godt, at er man ikke værdsat som medarbejder, er der ikke plads til mange sær-aftaler.

    • Jeg gør i hvert fald hvad jeg kan mht at få min vilje, og du har helt ret i at det er en stor behagelighed at føle sig så tryg i sin ansættelse at man kan stå fast på de her gamle aftaler og holde sine principper (i dag mente chefen helt bestemt at jeg lige kunne løse en opgave i min fritid, hvilket jeg nægtede, da fritid = uden løn).

      Kan sagtens se mekanismerne i det du er inde på med at de mere “forpjuskede medarbejdere” godt kan være lidt mere kompromissøgende i deres adfærd.

  5. Du er da ikke urimelig … holder bare fast i, at aftaler skal holdes 🙂
    Men okay – arbejdsgiveren har i princippet ret til at fordele arbejdet uden arbejdstagerens indblanding, men det kommer der sjældent noget godt ud af.
    Jeg ville som arbejdsgiver så langt foretrække en god medarbejder i 30 timer frem for en dårlig i 37!

    • Jeg er jo timeansat og det giver lidt sære finurligheder hvad angår arbejdstiderne og hvordan de planlægges, blandt andet kan vi pure nægte at tage ekstraopgaver, der ligger ud over et vist og ganske lavt ugentligt timetal. Hvis vi lavede en “arbejd efter reglerne” konflikt med arbejdsgiveren ville sidstnævnte nok få lidt problemer med at få opgavebøgerne til at stemme. Men vi er fleksible til en vis grad – og det er de osse. Og så finder vi som regel ud af tingene i fællesskab og i kompromissets ånd.

      Jeg er ihvertfald min lidt kortere tid værd. Og besværet. Så meget ved jeg.

  6. Det er godt, at du holder fast i dine torsdage – herre Gud det er to dage om måneden – og det er godt, at du holder fast i den aftale, der er indgået. Du er en værdsat medarbejder, der kan tillade dig at kræve, at aftaler bliver overholdt.

    Det er vigtig med de dage med lidt frirum uanset om man bruger dem på hund og foto eller på psykologen.

    Held og lykke med din iPhone 5. Dejligt med nyt legetøj. Jeg går og overvejer, om jeg skal give mig selv en. Jeg har en iPhone 3. Kan man kopiere alle kontakter og kalenderen over på sim-kortet og således få det hele med til den nye?

    • Ja, det er bare to gange i måneden, men det er vores næsttravleste dag. Det kan jeg så bare vælge at være ligeglad med, for skal jeg se en læge så er det jo torsdag eftermiddag pr def.

      Frirum er guld værd og i dag har jeg bare ligget og hygget med hunden i sofaen – dvs vi har snorket om kap.

      Nej man kan IKKE kopiere kontakter over på simkortet. Den teknologi er udfaset og i øvrigt bruger iphone 3 og iphone 5 to forskellige størrelser simkort.

      Du skal bruge outlook kontakter, cloud, gmail, exchange eller tilsvarende og så gøre det via nettet.

      For mig tog det en time at sætte den nye tlf op. Men igen, jeg har det jo nemt – for jeg bruger gmail og google produkter til mest muligt. Så kører det jo bare fra tlf til computer til ipad til anden computer osv osv osv.. alt det samme på alle enheder. Uden undtagelser. Perfekt for en doven hund som mig.

      • Tak for forklaringen med telefonen. Jeg har godt nok fundet ud af, at man bare via iTunes kan tage en backup af telefonen, den gemmes her: C:\Users\brugernavn\AppData\Roaming\Apple Computer\MobileSync og så kan jeg læse den ind på den nye telefon.

        • Via iTunes kører det sådan ca automatisk og der er nok ingen grund til at huske på stien 🙂 Det er vist bare at gendanne ny tlf fra gammel tlf. Jeg brugte min iPad opsætning via iCloud.

          • Er heller ingen fan, men er osse doven og kan godt li automatikken i det. Men opfatter det nok mest som noget dem der bruger telefonen som musikafspiller har god brug for… jeg bruger det ikke rigtigt til andet end at styre backup og sådan noget.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

