Verden er god

Og ond!

I går kom foråret på besøg hos os og det i en sådan grad at det lykkedes os at indtage eftermiddagskaffen på altanen. Uden at fryse og uden at have bevæbnet os med det bedste af skitøjet. Men stille og roligt sad vi der og nød solens stråler bag skydevinduerne, som bare lige var lukket op med en lille sprække så vi fik ren sol uden at forsvinde i kulderystelser.

Bare en lille time med kaffe og hjemmebag. Det var en af de bedste timer meget, meget længe. Begge er raske og vi har været aktive hele dagen med lidt oprydning og klargøring af den der altan, der er så vigtig for os.

Men verden er osse ond fordi jeg sad med en lidt bitter eftersmag. For denne weekend bød på hele to (tre faktisk hvis jeg skal være helt pedantisk) sammenkomster som vi har takket nej til, uden at ofre det den mindste tanke, bare fordi vi vidste at dén går bare ikke. Simpelthen fordi antallet af fremmede oversteg min formåen og humøret har været derefter i dag. Jeg er træt af de begrænsninger jeg hele tiden render ind når min psykiske habitus begrænser mig i at være et almindeligt menneske. Død-hamrende-smadder-træt af det. Især fordi det ikke rigtigt ser ud til at blive anderledes.

Det er stadig stort og svært bare at tage ud og købe ind med kæresten. Også selvom vi står ved åbningstiden kl møg en søndag morgen. Det foregår med bævende bevægelser og accept af nærmest hvilke som helst produkter kæresten viser mig – bare fordi jeg øjner chancen for at komme lidt hurtigere derfra igen.

Tænker somme tider at jeg går rundt med en gigantisk hulahop ring om livet – hængt op i et par seler. En diameter på rundt regnet 10 m. Og mennesker inden for denne kunstige boble skal helst være nogen der er sådan ca rimeligt “godkendte”. Det er altså lidt besværligt.

Jeg er så træt af alle de begrænsninger. Det burde jo være et tegn på at jeg kunne gøre noget ved det. For man kan jo bare tage sig sammen, ikk? Beklager, det kan jeg altså bare ikke, for jeg har brugt min ration af “tag dig lidt sammen” til noget andet.

Lev med angsten betyder for mig at leve uden ret mange andre mennesker – af gangen. At holde mig til mennesker der på den ene eller den anden måde accepterer den side af mig osse.

Og så bruge næsten al min energi på at være klar på jobbet uden at forløbe mig. Og resten til kæresten.

Giver bare ikke særligt meget plads til andre.

12 comments on “Verden er god

  1. Ja verden kan være både god og ond, det kunne ha været rigtig hyggeligt at være sammen med jer også, men sådan skulle det ikke være.

  2. Hvor lyder det dejligt med en solskinsstund på altanen – en stund hvor du kunne være i fred for alle de tanker, der ellers tynger dig. Det må være ret irriterende at du er nødt til at opretholde sikkerhedszonen omkring dig, og at det ikke bare er ligetil at tage ud og købe ind. Jeg ønsker for dig, at det bliver bedre med tiden, og at du kan få mere ‘styr på’ angsten.

    • Ja, det er stjernestunder i dagslys når solen opvarmer altanen her i det tidligste forår.

      Jeg håber osse det bliver bedre med tiden men i øjeblikket dur jeg bare ikke til sådan noget lidt større og ukontrollerbart for mig.

      Pt bruger jeg nok bare min energi på at opretholde et næsten normalt liv med nære venner og job..

  3. Jeg kan godt forstå, at du må være lidt indebrændt over situationen ind imellem. Jeg håber, at grænserne må rykke sig, så du får lov at kikke lidt mere ud. Og samtidig glæder det mig, at I er så gode for hinanden, og at din kæreste er der for dig.

    • Det er bittert men så må jeg jo prøve at sætte pris på alt det jeg kan som jeg ikke burde kunne. Minde mig selv om de sejre der trods alt er vundet.

      Kæresten er en forudsætning for det hele – alt det positive og alt det jeg faktisk kan.

  4. Ja, øv. Men tænk hvis du ikke havde kæresten! Så var det da helt galt, og hun er virkelig guld værd.
    Det er meget lettere sagt end gjort, I know, men du må glæde dig over det du kan frem for at ærgre dig over det du ikke kan, når nu tingene ikke kan være anderledes.

    • Ja, det er dælme noget øv og jeg kan jo kun håbe at vennerne acceptere at det kun er ca hver anden invitation til sådanne ting som jeg magter. Det luskede er at sige ja til noget og så slet ikke magte det alligevel, eller sige nej og så magte det. Bittert i alle tilfælde.

      Jeg prøver at sætte pris på sejrene, og ved jo osse godt intellektuelt at jeg skal tælle mine sejre, der jo nok ikke er få og små. Men bare ikke mange nok 🙂

  5. Og her kommer så mit lille ekko af de andres kommentarer: At du må nyde, at du trods alt kan en hel masse, og at du efterhånden har opbygget en venskabskreds, der hellere end gerne vil være sammen med dig mindre sammenhænge.

    Og tosomhed på altanen med sol på næsen er da guld 🙂

    • Ja, det er lige til at nyde og det gør vi osse. Omend hunden med vanlig stædighed har erobret solpladsen og forsvarer den indædt med søde blikke og nydelyde 🙂

      Jeg prøver at nyde det og det er klart at de venner der holder ved er nogen jeg sætter pris på, men jeg tror at det er gået mig så godt, at mange glemmer at der er en bagside af medaljen. At der stadig er ting der er næsten umulige for mig. Men det betyder jo altså ikke at jeg ikke prøver.. det er sådan sejrene vindes og erkendes.

  6. .. Ved godt det er alvorligt – og jeg kan ikke være bekendt at pjatte – men faktisk så kunne du altså godt tage ud og købe ind med os.. Hvis nu kæresten og hele mine familie gik rundt om dig – så ville du kunne bevæge dig uden ikke godkendte personer kom for nær 😉 sorry – det kunne ellers se sjovt ud!
    Kram! Det ER noget møg..

    • ja, det er alvorligt men jeg kunne nu heller ikke lade være med at smile af din ide. Dels på grund din omsorg som jeg bestemt ikke er blind for og dels fordi jeg kender lidt til dig, din familie og din mand. Og jeg tror at det bliver vanskeligt at opdrive bedre bodyguards.
      Jo, ville nok godt turde gå i Bilka med jer 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

