Den lille gode nyhed

Grundet særlige omstændigheder blev jeg indkaldt til mammografi og måtte lige synke en gang inden jeg ringede og fik rettet tiden til noget der passede mig og mit arbejdsskema, for jeg bryder mig ærligt talt ikke særligt om at blive fanget i den der brystsandwichmaskine. Men tænkte at det jo nok var fornuftigt stille op til det.

Egentlig var jeg ikke bekymret for andet end ubehaget ved det, men da jeg gik derfra kunne jeg altså godt mærke at det alligevel havde sat gang i tankerne. Hvis der nu var noget der skulle kigges nærmere på. Hvis der nu var noget, der så alligevel ikke var noget når der blev kigget nærmere på det.

Det er altså lidt spøjst at man kan gå rundt i sin egen verden og ikke være specielt bekymret for kræft og så bare fordi man stiller op til sådan en undersøgelse – at man så bliver lidt småbekymret for resultatet. Jeg kan sagtens forestille mig at kvinder der er betydeligt mere bekymrede for at få kræft end mig kan få det ret skidt i ventetiden fra indkaldelsen til undersøgelsen og til det befriende brev kommer dumpende ned i postkassen.

Og i går kom det der brev så og indrømmet, jeg var faktisk lidt bævende indeni da jeg åbnede det og til jeg læste mig igennem til beskeden om at der intet unormalt var at se på billederne. Bingo, jeg slap. Helt som forventet.

Nu kan jeg så stort set slippe tanken om det i ca 2 år inden jeg begynder forfra.

Den kvindelige cyklus har i sandhed fået en fjern fætter.

To faktisk. For der er jo osse den for livmoderhalskræft.

Faktisk ønsker jeg ikke rigtigt at de kloge hoveder i sundhedsvæsnet indfører flere screeninger. Det bliver lidt for mange cykler at holder styr på.

Til gengæld ville jeg finde det fremragende hvis man konsekvent HPV-vaccinerede alle unge. Det ville trods alt nok være billigere end de mange behandlinger og screeninger efterfølgende.

Men de kloge hoveder har sikkert en god grund til ikke at gøre det, og overlade det til de dem der har råd og dem der lige kender en læge, der vil gøre det for kostprisen.

14 comments on “Den lille gode nyhed

  1. Godt alt var som det skulle være. 🙂 Jeg er også meget lidt vild med mammografi, mens screeningen for livmoderhalskræft ‘bare’ er ubehagelig. I begge tilfælde vækker det noget indre uro til live, også hos mig.

    Er man ikke netop i gang med at indføre screening for tarmkræft, så alle 50-74 årige skal indsende en fin lille bæ-prøve? Og det gratis tilbud om vaccine er det ikke efterhånden nået ret bredt ud? Jeg synes, det er blevet udvidet til at omfatte flere og flere (piger). Donnaen tilhører en af de årgange, der bare naturligt er omfattet af ordningen, og hun har været igennem alle tre etaper (AV!), hvilket moderen synes er rigtig rart at tænke på.

    • Jeg tror at det er helt naturligt at vi bliver lidt urolige når vi bliver konfronteret med at det jo kunne være at lige netop vi var dem der blev fundet noget på/i. Men det er jo heldigvis meget få, de faktisk finder. Så få at man stadig diskuterer om det overhovedet er nødvendigt at bruge så vanvittigt mange penge på et screeningsprojekt.

      Mht HPV vaccinen virker den altså osse mod flere kræftformer for mænd plus kønsvorter og sådan noget skrammel, for det er virussen der bliver til kræften for nogle.

      Har heldigvis ikke hørt noget om indsamling af bæ-prøver fra alle men tænker at så er man da ganske tæt på osse at kunne oprette et komplet dna-register over befolkningen.

  2. Godt, at det var, som det skulle være.
    Jeg har det lige som dig – og det er ganske rigtigt helt irrationelt, men det kan man nok ikke gøre meget ved. Min undersøgelse har jeg fået udsat til sidst i marts, ikke fordi jeg hader den (hvad jeg gør af et godt hjerte … AAAUUUUVVV), men fordi det ikke passede mig på den foreslåede dato. Jeg afskyr det så meget, at jeg har lyst til at melde fra, men det er jo fjollet …

    • Ja, det er jeg nu osse svært tilfreds med. For det gider jeg faktisk ikke rigtigt fejle.

      Du kan faktisk godt finde helt rimelige argumenter for ikke at tage den test. Googl efter mammografi og cochrane og læs med din sædvanlige og intelligente “bullshit detector” sat til. Og foretag så dit eget valg.

      Jeg læste og besluttede mig for at tage prøven og så vente lidt med at sætte detectoren til. Det måtte altså lige vente til jeg fik besked om at noget ikke var som forventet. En frikendelse er jo uvurderlig. Det er det store “der er måske noget galt” der er problemet og som skaber overdiagnosticeringer.

  3. Jeg har aldrig fået indkaldelse til mammografi, det kunne være jeg skulle se at få undersøgt hvorfor. Måske er jeg faldet gennem systemet?

    Godt at din undersøgelse var som den skulle være. Det er rigtigt, at man kan gå og blive bekymret i ventetiden – og det er overhovedet ikke rart.

    • Under normale omstændigheder er det sundhedsvæsnets lille gave til dig når du fylder 50. En tur i maskinen, og det skal du ikke glæde dig til.

      Nej, det sætter altså nogle ubehagelige “hvis nu” tanker igang.

    • Jeg er sandelig osse glad for at jeg slap fri, men er ikke helt sikker på hvad du mener.. om jeg slap med en besked om intet unormalt eller om det er mere bogstaveligt at sandwichmaskinen osse virkede da jeg skulle slippes fri igen. 🙂

Har du kommentarer eller spørgsmål:

