Multilevel marketing

Teoretisk ved jeg godt hvad forskellen er på Multi Level Marketing og egentligt pyramidespil er, men jeg synes at det kan være svært at skelne ude i praktikken.

Jeg har en kollega, der har løst sit problem med at få timer nok på arbejde ved at begynde at forhandle et eller andet norsk helsekost produkt, som jeg endnu ikke kender navnet på, hvilket i sig selv virker lidt mystisk på mig.

Forleden stod vi et par stykker og småsnakkede i en pause og hun fortalte glædestrålende om alle de penge hun kunne tjene på det bijob. Noget af det hun lagde vægt på var at det var et nyt produkt på det danske marked, og at hun derfor havde den fordel at hun ville blive rangeret højt i mlm organisationen. Hun havde allerede hvervet en kollega som sælger under sig og det var tydeligt at hun godt ville have flere.

Jeg stod lidt og lyttede på hende og stillede så de forbudte spørgsmål..

Vil det sige at du tjener på kollegaens salg?
Mjaeh..
Vil det sige at du tjener på at hverve kollegaen?
Mjoeh..
Vil det så sige at det produkt du egentlig tjener på er hvervning?
Nej, jo Jamen…..

Jeg synes at det stinker af pyramidespil.

Hun klappede i som en østers da det gik op for hende at hendes bijobkoncept ikke faldt i helt god jord og fortalte ikke mere, da hun jo påpegede at procenterne og metoderne var forretningshemmeligheder.

Det fik mig ikke til syntes bedre om ideen. Hemmeligheder på den måde gør bare distributionskæden og pengestrømmene mere mystiske.

Men inden hun nåede til den erkendelse at jeg blev mistænksom nåede hun at reklamere lidt mere for det produkt vi ikke fik navnet på. Nemlig at det er en pris fordel at der ikke er fordyrende mellemled i distributionen. Men det fatter jeg jo slet ikke da det jo sådan set er hele pointen med multilevel marketing. Alle skal jo tjene på de led der ligger under én selv.

Om fortjenesten så bliver generet af et egentligt videresalg eller af ny-rekrutteredes indkøb af en fyldig startpakke, det kan jo i princippet være lige meget.

Jeg synes ikke dette er i orden. Jeg synes ikke at det er i orden at rekruttere nye sælgere blandt sine kolleger.

Og jeg synes slet ikke det er i orden med helseprodukter der bliver markedsført på den måde. Tænker; mon de der amatørsælgere har styr på de restriktive regler der gælder for salg og markedsføring af sådan noget. Man må ikke sige at de virker mod sygdomme og tilsvarende. Bare for at nævne én ting.

Men det der generer mig allermest er selve konceptet i at pengene kommer gennem rekruttering og rekrutteredes salg.

Svarer i min verden til at sige til en kollega eller en ven: Giv mig nogle tusinde kroner og prøv at få dem tilbage af dine andre venner.

12 comments on “Multilevel marketing

  1. Jeg er helt enig, og der er kun én måde at komme det til livs på: lad være med at købe! Det ved jeg godt, at du ikke gør, men hvis bare heller ingen andre lod sig narre, ville det hurtigt dø.
    Så lad bare så mange som muligt blive grebet af griskheden – nogen er jo nødt til at sælge noget, hvis deres ideologi skal bevares. Så.boycot.dog.den.slags.produkter.
    Udbred endelig budskabet – det kan ikke skrives med for store neonbogstaver!

    • Jeg agter bestemt ikke at købe et produkt som en eller anden amatør vil prakke mig på. Og jeg agter slet, slet ikke at lægge penge i sådan et pyramideforetagende, hvad enten det handler om at blive hvervet eller købe nogle af deres skalkeskjul-produkter.

      Jeg gør hvad jeg kan for at udbrede budskabet, men med det resultat at jeg ikke længere får budskabet. De ved godt at jeg er skeptisk på det.

  2. Øhh, jeg mente altså, at jeg godt ved, at du ikke ville købe produkterne … jeg fik lige vrøvlet det modsatte ud gennem fingrene 😉

  3. Vi er fuldstændig på linje her..
    Jeg bliver også stærkt irriteret når den slags dukker op, desværre har jeg flere gange oplevet at den der forsøger at hverve andre, faktisk ikke er bevidst om at det er pyramidespil, og dermed ulovligt.
    Hvis jeg skal være helt ærlig, så håber jeg din kollega melder fra til det.. eller i hvert fald ikke får hvervet nogen overhovedet.

    • Ville have været overraskelse for mig hvis du var en skabs-pyramide-rengøringsmiddel/helsekost-hverver/sælger. Så jeg var næsten sikker på at du ville hygge dig gevaldigt over mit udfald mod den her lyssky branche.

      Problemet er pyramidespil er forbudt – MLM er tilladt. Men gråzonen mellem de to fylder en del.

      Jeg håber osse de begge brænder inde med deres gevaldige salgspakke og ender med at æde det selv.

  4. Uf, det er svært ikke? Når der står en glad kollega og fortæller, og man så bare synes, det er helt forkert, hvad hun gør. Det er også en ekstra styg kombination den der med pyramidespil – som i sig selv er ulovligt – og et eller andet tvivlsomt helsekostprodukt – som muligvis heller ikke er helt lovligt, og som i hvert fald skal markedsføres/sælges efter nogle meget strikse regler. Selv om det kunne være dejligt for din kollega med en bi-indtægt, kan jeg altså ikke andet end håbe på, at hun ikke får held med projektet.

    • Det er ikke svært. Det er naive mennesker, der lader sig lokke af ting der egentlig er lidt for gode til at være sande. Vist, der er da nogen der tjener godt på de der konstruktioner, men det er de færreste og dem med den mest tilmøgede moral. Jeg håber de må kløjs i det. Men kan ikke holde min kæft hvis jeg ser at det bliver markedsført ulovligt. For min moral er ikke tilmøget nok til det.

    • Ja, det er nemlig hvad det er. Plattenslageri. Og jeg håber at de ender med æde deres lort selv eller blive uvenner over hvem der skylder hvem penge så det går i sig selv igen.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

