Selvtægt

Altså om den her politimand, har hentet en hund, der ellers skulle aflives. Jeg har al mulig respekt for hans valg, men jeg bryder mig ærligt talt ikke om tanken om at politifolk selv begynder at fortolke love, bryde dem og begå selvtægt.

Naturligvis synes jeg at det er en vild overdrivelse at kalde et infekteret hul i huden for skambidning. Naturligvis synes jeg at det er helt i skoven at aflive den hund, der blot har gjort noget mange hunde ville gøre i samme situation.

Der er tale om en i øvrigt veltrænet schäfer, der ifølge ejeren ikke tidligere har vist aggressioner og som ovenikøbet har gået som besøgshund hos ældre. Og en ejer, der samvittighedsfuldt udleverer navn og adresse, betaler bøden, har forsikret sin hund og alt det der. Så sker dette, og pludselig er hunden farlig og skal aflives.

Altså hvis hul i huden og sting betyder skambidning så er jeg osse blevet skambidt i mit lange hundeliv et par gange. Jeg har også haft en skambidt hund en enkelt gang. Og én skambed osse (min bror – men hvem bebrejder den det?).

Jeg synes den hundelov er god – jeg støtter den. Men det er ærligt talt kommet noget bag på mig at definitionen på skambid er sting og syning hos en dyrlæge. Jamen altså – de dyrlæger syr jo bare de har lagt et dræn ind i en væskeansamling og hundene har ikke nævneværdige problemer af det. Men ellers støtter jeg hundeloven, da jeg bestemt ikke brød mig om at se underlige typer rende rundt med stærke hunde, der egentlig kræver dybt erfarne hundeejere, blot fordi det var moderne og smart. Jeg har levet et langt hundeliv, jeg ved lidt om det, og jeg har ud af en meget jeg-svag, ængstelig lille tævehvalp skabt en hund, der er mentalt stærk, nysgerrig, ikke lider af separationsangst (dvs den kan være alene hjemme), den bliver normalt ikke nervøs ved ændringer og jeg har trænet den til et formål – nemlig at være min makker når jeg ikke er “rigtigt til stede”. Jeg mener selv at jeg har en fornuftig hundebaggrund. Og jeg ved med mig selv, at jeg ikke har nok viden til at have en muskelhund. Jeg ville ikke turde tage dét ansvar. Problemet er at mange muskelhundeejere er førstegangshundeejere. Og ikke har den viden og den erfaring.

For hunde er hunde – de er ikke mennesker. De er rovdyr, de har instinkter og naturens love ruller i deres blod. Man kan aldrig stole 100 procent på en hund. For de har ingen moral, ingen etik og i deres verden er der ikke noget der hedder at de store ikke må mobbe de små. Det er dyr, som vi har valgt at lukke ind i vores verden og som vi har en masse lovgivning om. Men det er stadig dyr. Jeg har oplevet at se den sødeste, kærligste og skønne familiehund forvandle sig til det rovdyr, den vitterligt er, fordi en anden hund blev såret i en hundeskov. Jeg kender en familie med ni hunde, hvor ejerne måtte panikredde den normale flokfører, fordi den havde bidt i en musling og blødte fra munden. De andre hunde blev rovdyr og prøvede at nedlægge deres gamle fører. Hunde er ikke mennesker – de er ikke onde når de gør den slags, de er bare dyr.

Schäferen gjorde hvad dyret i den ville gøre – blev nervøs, forsvarede sig og bed. Og den skal aflives, bare fordi den er hund med alt hvad det indebærer.

Nok om det.

Jeg har den dybeste respekt for at man synes at en aflivning af Thor er helt overdrevet, men jeg kan altså ikke lide at en enkelt politimand beslutter sig for at det er forkert, tager sin patruljebil, vifter med sit ID og henter hunden. Jeg håber, at han er indstillet på at finde sig et nyt arbejde, for det er da svært at forene det job med den handling. Det er selvtægt og det bryder jeg mig faktisk ikke særligt meget om. Og jeg kan kun vanskeligt forholde mig til et scenarie hvor politifolkene begynder sådan helt åbenlyst at fortolke reglerne. Og beslutte sig til at denne regel er dum – denne afgørelse er forkert – så den annullerer jeg lige.

Reglen og især fortolkningen af ordet skambid bør nok ændres – men ikke af en politimand. Det er ikke civil ulydighed, det er selvtægt og embedsmisbrug. Havde jeg hentet hunden havde det været mere civil ulydighed end selvtægt.

6 comments on “Selvtægt

  1. Jeg har ikke rigtig hørt om hunden Thor og politibetjenten bortset fra her i middagsradioavisen, hvor hans chef fortalte at de nu må tage stilling til det ansættelsesretlige aspekt i sagen.

    Selvtægt er aldrig OK, uanset hvem der udøver det.

    Jeg bryder mig heller ikke om, at førstegangs hundeejere kan anskaffe sig en muskelhund, for det kræver erfaring at have en sådan hund. Jeg tror, at noget af problemet er, at det ikke er alle der forstår, at hunde er dyr og ikke mennesker.

    • Nemlig. Man skal have og holde hund som hund – den hverken kan eller bør være andet. Og det andet er vi rørende enige om.

      …. og så er den sag vist blæst godt og grundigt ud af proportioner – og det bidrager jeg vel så til på sin vis.

  2. Selvtægt er ikke ok. Politibetjenten er blevet bortvist fra sit arbejde, har jeg hørt. Hans forældre er dyreaktivister, skriver et af formiddagsbladene. De har bl.a. været i Bosnien for at redde hunde, skriver samme avis.
    Selv om vores labrador er noget af det mest skikkelige, der findes, så er vi meget bevidste om, at den er et dyr, og som sådan kan dens instinkter jo løbe af med den. God weekend!

    • Det er lidt svært at forestille sig at han kan fortsætte med det job, nu. Håber at han accepterer den konsekvens og ikke bliver ynkelig.

      Alle hunde er hunde og ingen er til at stole på – 100%. Bemærk i øvrigt at tjenestehunde ofte føres i snor, også selvom deres førere må siges at have den yderste kontrol over hunden. De ved nemlig godt at det kan gå galt og det vil være ærgerligt med en veluddannet tjenestehund.

Har du kommentarer eller spørgsmål:

